Japp, eller om nån kom med ett smidigt kort för att konvertera den till nåt normalt videoformat, då skulle nog marknaden explodera med billiga värmekameror.
Borde ju inte vara sjukt avancerat att interfacea den, med tanke på den låga upplösningen och frame raten krävs ju inte enormt med kapacitet för att skyffla runt på datan.
Har varit sugen på att köpa en sån modul att leka med sen de först kom ut, något mycket pengar att bara leka med dock.
För övrigt finns ju redan moduler att sätta till mobilen, så värmekamera i mobilen finns ju i princip redan. Flir har ju ett iPhone-skal med värmekameran i, så med ett sådant skal blir det ju i princip fullt integrerat. Kostar ett par tusen, knappt dyrare än sensorn lös.
Jag känner mig gammal. Överkörd av utvecklingen Lika bra att lämna in handuken. Senast jag höll på med IR-kameror var det AGA / FLIR som just kommit ut med en peltierkyld modell så att man slapp kyla med flytande kväve. Kopplades till en släpbar PC för att få fram bilder. Internt hade den en mekanisk spegel som svepte både vertilat och horisontellt om jag minns rätt. fokuserade ner till en punktsensor.
Dom moderna okylda? sensorerna, hur långt ner i temperatur kan dom mäta?
Då måste väl sensorn vara kyld, annars skulle ju sensorn själv vara mycket varmare och stråla mycket mer än det den mäter? Eller kan man krångla sig runt det? Fast OK, det är väl en pyttesensor så det kanske inte går åt så mycket effekt med en pytteliten peltier....
Vet inte hur det fungerar men jag gissar att typen av sensor som används i Ex och Lepton (uncooled microbolometer) inte är samma som de som kräver kylning, sen kalibrerar sensorn/systemet sig själv titt som tätt genom att fälla in en "gardin" som den med hjälp av en inbyggd tempsensor vet "verklig" temperatur på.
Svaret fanns förståss på Wikipedia. Sensorerna är temperaturmätare, en per pixel, snarare än att man mäter strålningens våglängd som gamla sensorer gjorde.
Jag tror att det var en Lepton som Mike Harison använde i den här videon. Det gjorde ju han dessutom innan modulen gick att köpa som komponent, i ental, på den öppna marknaden. Nu, när den finns på Digikey antar jag att "riktiga" datablad etc finns tillgängligt.
Heliumkylda sådana här sensorer finns, vet dock inte om det är VOx baserade, och görs fortfarande då man får ner bruset en del mer om de kyls och således får skarpare kontrast och annat intressant men det är förstås normalt bara förbehållet speciella ändamål och inget som säljs till privatpersoner för det är alldeles för bra grejer, tror inte ens polisen har det ens i USA.
De okylda sensorerna i låg upplösning ger dock en tillräckligt bra bild för konsumentbruk det är en del därför de är så pass billiga som de är. Sedan använder dessa små moduler med ytterst stor sannolikhet ZnSn linser vilket är en hel del billigare än kisellinser som tex jakt värmekameror använder för bättre bild där man med de billigaste (~18000) kan detektera vilt på runt 350 meter.
Vill man ha en värmekamera som man kan se 300+ meter med så går som sagt summorna upp 10-falt. Sedan har "alla" sensorer som lämnar FLIR USA en fps på max 9 Hz (som man tydligt kan se i länken ovan) då allt annat är för bra för konsumenten även om jag vet att det finns vissa svindyra kameror som säljs i Sverige som har högre än det vilket jag inte får ihop för USA var extremt petiga med detta för inte så länge sedan. Fast det kan kanske vara skillnad på modul och hela kameror som är orsaken på denna punkt men ändå.