Universalfjärr i miniformat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Preben
Kontakt:

Universalfjärr i miniformat

Inlägg av Preben »

Går just nu mikroprocessor B och då ska vi bygga ett litet mikroprocessorprojekt under våren. Har funderat länge, men kommer inte på nåt roligare än att bygga mig en liten universalfjärrkontroll i "nyckelknippsformat".

Tänkte använda mig av den här kapseln (den med 5 knappar förmodligen): Elfa

Tanken är att allting ska styras med tangentkombinationer. Man ska kunna styra samtliga nödvändiga funktioner på TV, DVD, stereo och vad mer man kan tänkas behöva.

Det optimala vore om man hade nån form av "learn-funktion" så man kunde programmera knapparna på den "on-the-fly".

Men jag har inte hållt på särkilt mycket med IR tidigare, och speciellt inte fjärrkontroller. Vad tror ni om det? Hur får man det att funka? Går det att klämma in i en så liten kapsel?

Annars får ni gärna hjälpa mig komma på nån annan rolig liten grej att bygga! :wink:
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Finns det pengar i projektet så kan du bygga något skojigt med en display.
http://www.fractronics.com/displayer.shtml
Preben
Kontakt:

Inlägg av Preben »

Jo jag har kollat lite på deras displayer. Lite lockande är det! :wink:
I så fall får det bli den minsta displayen. Vill ju göra en miniatyrfjärr.

Tror inte att jag känner för att lägga 300-400 spänn på projektet dock. Jag är nog nöjd med grundtanken om att använda kapseln från Elfa istället och göra den displayfri. Istället nån form av enkel lysdiodsindikering, kanske även den/de med nån form av blinkmeddelande beroende på vilken funktion man valt. Det lär ju dock bara bli jag själv som kommer kunna använda den. :doubt:
Skriv svar