Mäta "luftkvallitet"?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Re: Mäta "luftkvallitet"?

Inlägg av ecenier »

Det stämmer bra det.

CO2-data kommer att skickas som en temperatur mellan 0.0C - 100.0C.
Man behöver multiplicera "temperaturen" med 20 för att få CO2-halten i ppm.

S8-sensorn har ett mätområde på 0-2000ppm. Men som någon sa tidigare så är CO2-nivån sällan under ~400ppm.
mippen

Inlägg av mippen »

Har du någon tidsaspekt på leverans av kort?
Handlar det om 1 vecka eller 5 veckor?

/mvh

Mippen
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Min gissning är att jag får paketet 20/5.

Sedan behöver jag självklart verifiera att allt fungerar som det ska. Kanske 1-3 dagar beroende på hur mycket tid jag kan lägga på detta när paketet kommer.
När det sedan ligger på lådan så tar det 1-2 dagar.

m.nu är väldigt snabba. 1-2 dagar max från det att du beställt.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Nerre skrev:I de flesta fall så är det temperatur och "lukt" som gör att man tycker luften känns dålig. När jag pluggade så klagade en del på dålig luft i föreläsningssalarna men det visade sig att det inte vara någon mätbar ökning av CO2 (som alla trodde) utan det var bara temperaturen som steg.
En föreläsningssal med trötta, hungriga studenter som tänker på kvällens fest och vem de skall ragga upp?

Klart det luktar då...

:)
xxargs

Inlägg av xxargs »

FormerMazda skrev:Jag menar nog beräkna utefter någon modell eller kurva eller nåt. Gissa är ju mer att spotta ur ett slumptal, och det tvivlar jag på att man gör. :D
Jovisst men är det katalysförbränningsdetektorer som de flesta mijödetektorer är så går det hela åt pipan med beräkningen om du öppna oljefärgsburken när du skall måla om något inomhus och det torkar över många dagar till veckor och det doftar färg då en sådan sensor är av summa-typ och kan inte skilja åt olika 'föroreningar'
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

mippen skrev:Har du någon tidsaspekt på leverans av kort?
Handlar det om 1 vecka eller 5 veckor?

/mvh

Mippen
Du kanske redan har uppmärksammat det redan, men de nya korten finns tillgängliga nu,
http://foogadgets.tictail.com/product/w ... sensor-mk3
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

TomasL skrev:Luftfuktigheten påverkar oss inte alls, såvida den inte är i extremlägena, dvs över typ 90% eller under 10% eller så.
Sidospårsfråga:
Nu gällde ju tråden klimatet i konferensrum och upplevelse av "luftkvalitet", men gäller detta "överallt"? Vilka värden kan luftfuktigheten pendla inom om man t.ex. kör aircondition?

På sommaren upplever jag att hela jag trivs mycket bättre med aircondition igång inomhus i byggnader. Samtidigt verkar näsa-hals-systemet inte vara helt jätteförtjust i AC i bilen i vissa lägen, framförallt när man kör AC'n när det inte är sådär jättevarmt ute utan att man snarast t.ex. vill få bort kondens på rutan eller vill kyla kupén trots att man av någon anledning också vill köra återcirkulering istället för 'friskluft' (som inte alltid är så frisk bland avgaser & co...).
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

CO2 är en proxy för luftkvalitet. CO2 halten i de nivåer som är relevanta för ventilation påverkar inte människan negativt. Däremot duger CO2 halten till att visa relationen mellan antal människor till luftomsättning. Mycket folk ger värme och kroppsodör, då behövs det mer luft.

//A
Skriv svar