Idag har jag mätt på mitt bygge mha 100MHz-skåpet på jobbet.
Visade sig att LO svänger med mycket nära 100MHz, faktiskt
Fast jag har bytt ut spolarna.
När jag kom hem lyckades jag snedställa LO & FM så jag faktiskt får ut runt 0,2Vpp MF (4,5MHz, typ) in på kvotdetektorn.
Mycket intressant!
Jag har lurat på att flytta MF till 10MHz för då kommer jag ner från nF till pF i kapacitans vilket gör det lättare att trimma.
Men jag tror faktiskt jag struntar i det
Jag är nämligen mer intresserad av "tracking".
Jag har alltså två potar (och två kapacitansdioder).
Löparen hos poten in till LO har jag dragit vidare till "FM" på ett sådant sätt att jag kan skapa en spänningsmässig differens mellan LO och FM.
Båda potarna är på 100k.
Som sämst är effektiv resistans (Re) ut från LO-poten 25k (och denna resistans varierar alltså).
FM-poten belastar dock alltid med 100k.
Men om Re varierar så kommer inte FM följa LO med konstant frekvensmässig differens.
Dessutom har jag kommit på att seriekoppling av Hartley-kapacitans där kapacitansdioden bara är en del av kapacitansen inte är så lyckat.
Det är inte så lyckat helt enkelt för att en seriekoppling av kapacitans är en olinjär funktion.
Jag måste alltså avstämma spolarna parallellt (och med differens) samt sedan bara addera kapacitansdiodernas kapacitans.
Först då kan jag kanske få att dom trackar varandra frekvensmässigt.
Jag lyckades dock, intressant nog, få till 4,5MHz MF vid två helt olika lägen hos potarna.
Först med LO ställd på maxspänning och FM på "följare".
LO'ns trimmer stog då på minimum, medans FM's trimmer stog på typ 50% (15pF uppskattningsvis).
Med samma trimmer-inställningar lyckades jag sedan minska backspänningen hos LO samtidigt som jag, knepigt nog, blev tvungen att följa efter med FM.
Här borde man alltså kunnat ratta på med LO'n varvid LO & FM borde följt varandra.
Men jag var alltså tvungen att följa med i "backspänningssänkningen" med FM.
Det här antyder att jag inte kan tuna Hartley seriellt om jag samtidigt vill ha tracking.
Tycker ändå det är konstigt hur känsligt det är.
Jag rörde så lite på poten att LO kanske kom ner i 90k (Re~10k) samtidigt som FM då är 100k.
Det är mindre än 10% i "seriell kapacitans" ändå tappade jag MF.
Nej, jag tror jag byter LO-poten till 1k.
Vad tror ni om det?
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.