Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Mikang

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Mikang »

Antar att du måste koppla skrivaren mot datorn med usb-kaben. Har ingen k8201 själv så den har jag ingen erfarenhet av.
Om det är 5mm stigning på skruven (brukar framgå av beteckningen på skruven) borde step / mm vara.
steg per varv på motorn * micro step per steg / skruvens stigning per varv

200*16/5=640 step per mm

/Micke A.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Aj då, insåg att jag inte hade skrivit det i description på thingiverse, sorry för det.
Mikang har dock rätt, 640 för z axis, gamla värdet var 2560.
Reebok66

Inlägg av Reebok66 »

Tack för all hjälp! ..ja nu har jag till och med hittat wikin som en del refererar till..
Men....mitt nya problem verkar vara att installera programmet som skapar en virtuell com-port.
Jag hade det på min gamla laptop som jag hade när jag fortfarande körde med skrivaren kopplad till datorn.
Nu har jag försökt att installera det på ett flertal datorer men det händer inget på slutet.
Jag följer den länken som Velleman har på sin sida "connecting the printer"

En upphottad skrivare men går inte att använda.. :(
Gyllen

Inlägg av Gyllen »

Fick ingen ordning på det även fast jag ändrade temperatur, så jag testade med cura istället för slic3r.
Då blev resultatet så här istället
Bild

Kan det vara något med gcoden?
Reebok66

Inlägg av Reebok66 »

Virror skrev:Aj då, insåg att jag inte hade skrivit det i description på thingiverse, sorry för det.
Mikang har dock rätt, 640 för z axis, gamla värdet var 2560.
Det är dina delar jag har skrivit ut ifrån thingiverse. Tack så mycket!! :)

Få se när jag kan lösa det där med drivrutiner till en virtuell comport.
Kanske lika bra att beställa GT2 16 tänders till x och y så när jag ändrar på värdena så gör jag det där med.
piano_jonas

Inlägg av piano_jonas »

Gyllen skrev:Fick ingen ordning på det även fast jag ändrade temperatur, så jag testade med cura istället för slic3r.
Då blev resultatet så här istället
Kan det vara något med gcoden?
Vad har du för plast? PLA eller ABS? Jag tycker det ser ut som om du skrivit ut med för hög temperatur och för lite kylning.

/jonas
dbostream

Inlägg av dbostream »

Har ni koll på ifall det finns något bäst före på filament om det förvaras i oöppnad förpackning? Tänkte om det är dumt att bunkra upp ifall man får bra erbjudanden även om man redan har så man klara sig ett tag framöver.
jaosef

Inlägg av jaosef »

Har stött på ett irriterande problem. Har haft denna skrivare i två års tid och aldrig haft några större problem. Men nu har jag kört fast!
Mitt problem är att det går extremt trögt att trycka igenom filament genom den varma extrudern. Trodde att det var något som var ivägen/hade fastnat i extrudern, så jag har tagit isär allt och rengjort. Kan inte se att det skulle vara något i vägen i munstycket och kan se det lilla 0.5mm hålet att det inte sitter något i det.
Min spontana tanke var att det var temperaturen som var fel. Har testat att temp-givaren stämmer, har även testat att köra på 240 grader men plasten går fortfarande jättetungt att trycka igenom. Kan det vara så att jag behöver borra upp det lilla 0.5mm-hålet på nytt? Det är det enda jag kan komma på nu.

Hjälp och tips uppskattas!
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Går det trögt även om du släpper på fjädern och matar för hand? Utan filament, går kugghjulen någorlunda lätt att rulla?
Lagren till matningen är sämre än usla, nya finns på Biltema för en 20'a.

/Mats
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Har du kört med retract, så kan det vara att smält plast dragits längre upp och bromsar.

Lättar du på fjädringen i extruder när du testar eller är det motorn som är aktiverad hela tiden?

Kan också vara koksbildning i munstycket.
jaosef

Inlägg av jaosef »

Det är med svansen mellan benen jag får säga att problemet är löst, eller snarare; problemet var icke-existerande. Det måste ha varit ett tillfälligt strul med fjädertrycket eller liknande, sen är det helt enkelt jag som missbedömt hur trögt det borde gå när man trycker genom plasten för hand (dvs utan någon kugg, verkligen för hand). Nu när jag satt ihop allt igen så ser det faktiskt ut att funka som det ska.

Tack ändå för de snabba svaren :)
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

:tumupp:
jaosef

Inlägg av jaosef »

När utskriften ser ut på följande vis, är det z-axeln som spökar då?
Bild
Har en flex-koppling på originalstången och den ser inte ut att röra sig i sidled eller på något sätt bete sig illa.
Men dessa ränder är störande.
Värt att köpa en kulledsstång som jag sett många göra? Finns det någon bra guide för att byta inställningar på skrivaren för att kunna använda en annan z-stång?

Och så en sista fråga, vad är den "högsta" versionen av Repetier och Slic3r som kan användas med K8200-skrivaren?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

jo. Kolla här för mera tips http://elektronikforumet.com/wiki/index ... D-skrivare
kolla på thingiverse och sök på k8200, du får massor med tips där.

Du bör kunna köra med senaste versionerna också. glöm inte att prova cura.
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Efter att jag bytte till Windows 10 så hänger sig dom 2 nyaste Repetier Host efter några minuter, så jag tvingades byta tillbaka till "original".
Slic3r går däremot att köra nyaste.
Skriv svar