Mascot 719 eller billigt kinesiskt labbaggregat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SeaGull

Re: Mascot 719 eller billigt kinesiskt labbaggregat?

Inlägg av SeaGull »

Var i samma situation för några år sedan.
Köpte detta:
http://www.thiecom.de/manson-nrp3630.html
Känns gediget, switchat, tar liten plats på bänken, ingen fläkt.
Verkar som denna site också har ett bra pris, jämför med ett liknande från Conrad.
http://www.conrad.se/Laboratorieaggrega ... 52_2110330
kirlu2

Inlägg av kirlu2 »

Hmm, problemet med det där aggregatet som SeaGull länkar till är att det är switchat. Jag har haft dålig erfarenhet av switchade aggregat, det brukar låta ganska hemskt vid radio/ förstärkarbyggen och har även en viss förmåga att skapa irriterande spikar på oscilloskopsskärmen (oscilloskopet och nätagget kommer gå på samma fas). Jag har ingen som helst erfarenhet av "fold back"-strömbegränsning, men jag tycker det verkar vara ganska bra ändå. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har f.ö ett par gamla seltron linjära labbagg, dom har skilda stora fina V/A-mätare, fin/grov ratt för justering av nivåer, och (inte att förglömma) läderhandtag.. trevliga labbagg förutom att dom är ganska klumpiga och dessutom inte tål att få ström bakvägen.

(Har jag upptäckt den hårda vägen när jag skulle ladda batterier med ett av dom..)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Köpte ett kjell-agg för några år sedan (har en bunt Oltronix), Kjell-agget funkar helt ok.
Allex.

Inlägg av Allex. »

kirlu2

Inlägg av kirlu2 »

Efter lite funderingar bestämde jag mig för att bjuda på det mascotaggregatet som Platis länkade till. Det slutade med att jag(mina föräldrar(ska bli skönt att kunna köpa saker själv om 5 månader.)) vann det för 414kr inklusive frakt. :)
Jag började givetvis testa det och upptäckte att strömmen som max blev 650mA i ena läget och 1,2A i andra. Jag började då fundera på om någon har trimmat om nån trimpotentiometer. Aggregatet verkar ha varit moddat av någon med tanke på att det finns en intern bygling av utgångarna och sense-ingångarna.
Jag fick den brillianta idén att försiktigt vrida om trimpottarna (med matallskruvmejsel :roll: )för att se vad de har för nån betydelse, när jag kom till den tredje (R37,tror jag) så råkade den metallskruvmejseln(ska skaffa plasttrimmejslar nu) jag hade nudda +/--utgången, och vips så slog utspänningen upp från 1V till strax över 30V, och strömmen från 400mA till över 4A(!). :(
Tips om vad som kan ha hänt och kopplingsscheman mottages tacksamt!
Själv har jag lite misstankar om att det är OP-förstärkaren som har dött. :(
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

Det var nog gaska rätt med utströmmen, den mittre omkopplaren bestämmer om det är 15 eller 30V området du skall använda och strömmen bestäms av det så i 15V läget är det runt 2A max och i 30V läget runt 1A som max.

Komponenter åldras så om det inte var exakt 2A eller vad det nu skall vara så är det inte så konstigt, men aggregatet har även foldbackreglering så man lurar sig lätt när man provbelastar ett sådant aggregat.

Tyvärr verkar det vara svårt att hitta schema på just 719, har du en opamp (är det en LM358?) så prova att byta :)
kirlu2

Inlägg av kirlu2 »

Den har en lm324, och ja, jag kom på att jag nog lurade mig på foldback-regleringen efter att jag hade tagit sönder det. :wall:
Ibland ska man tänka efter noggrant innan man tror att nåt är fel... :(
kirlu2

Inlägg av kirlu2 »

Så, nu har jag lagat det. :)
Efter att ha mätt en stund märkte jag att bd136:an hade en resistans mellan basen och emittern som mätte 0 ohm.
Jag bytte ut den mot en bd140 som jag hade liggandes, och då funkade det!
Skriv svar