Makrorigg för fokusstackning

Berätta om dina pågående projekt.
OeT
Inlägg: 792
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Makrorigg för fokusstackning

Inlägg av OeT »

Det här blir min första projekttråd här på forumet, hoppas någon finner det intressant.
Jag hade tänkt bygga en rigg för fokusstackning som enkelt förklarat är en teknik för att få extremt detaljrika bilder på små objekt.
För mer info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Focus_stacking

Och här är några bildexempel jag tog för ett par år sedan med en enklare utrustning:
https://www.flickr.com/photos/oetcom/se ... 2421696109

Bygget kommer bestå främst av delar som jag kommit över gratis som jag får att passa ihop med hjälp av min 3d-skrivare så det kanske inte är dom mest optimala delarna men som sagt gratis.
Det jag tänkt mig är en stomme med en kamera monterad i ena änden, en platta för objektet som ska fotograferas som styrs fram och tillbaka med en stegmotor.
En panel med fyra knappar för att flytta plattan fram och tillbaka i intervaller om 10mm, 1mm, 0.1mm och 0.01mm samt en ratt för att fritt kunna styra plattan, antar att jag behöver en rotary encoder till det?.
Mekaniken har jag nog ganska bra koll men tar gärna emot tips gällande elektroniken.
Allt kommer styras med en arduino vilket jag inte har så mycket erfarenhet av.

Lite bilder på vad jag har gjort hittills.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
matteeee
Inlägg: 214
Blev medlem: 24 oktober 2013, 08:49:49
Ort: Saxtorp / Skåne
Kontakt:

Re: Makrorigg för fokusstackning

Inlägg av matteeee »

Intressant. Hur såg din gamla enklare utrustning ut? Ska läsa på mer om tekniken när jag sitter vid datorn, ser spännande ut :)
OeT
Inlägg: 792
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Makrorigg för fokusstackning

Inlägg av OeT »

Den första bilden visar den första modellen jag byggde, men den hade jag inte så länge då den var för stor och klumpig.
Den andra jag byggde och den som jag använt mest är den som sitter på stativhuvudet jag monterat på den nya plattformen, mycket mer kompakt och enkel att använda ute i fält.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
OeT
Inlägg: 792
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Makrorigg för fokusstackning

Inlägg av OeT »

En lite uppdatering.
Nu är dom flesta delarna klara och provmonterade så nu är det bara att vänta in elektroniken samt tillverka en panel till den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Makrorigg för fokusstackning

Inlägg av MadModder »

Så du behåller samma fokalpunkt, och flyttar kameran eller objektet istället? Blir inte objektet olika stort på bilderna då?
OeT
Inlägg: 792
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Makrorigg för fokusstackning

Inlägg av OeT »

Objektet behåller samma storlek, det flyttas bara genom "fokusplanet".
Så länge avståndet mellan kameraobjektiv och kamerans sensor inte ändras så ska ingen förändring ske.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Makrorigg för fokusstackning

Inlägg av MadModder »

Jo men om man t.ex har fokusplanet på exakt 3cm, och så flyttar man objektet genom detta plan, då blir ju perspektivet förvrängt? Allt hamnar ju på samma avstånd. Nu gör det kanske inte så mycket i såhär liten skala, men om något i verkligheten är 1cm bort och borde vara mindre på bild, så fotas det i fokus 1cm närmare istället...
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Makrorigg för fokusstackning

Inlägg av )ExecutoR( »

Jag är lite inne på Madmodders tanke, sen är det fullt möjligt att det inte syns i en och samma bild sen ändå. Jag antar att om man skulle ställa om fokus med samma avstånd skulle även då bilden förvrängas en aning.

Häftigt projekt!
OeT
Inlägg: 792
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Makrorigg för fokusstackning

Inlägg av OeT »

Här är ett klipp på hur mjukvaran fungerar.



Det är bara den skarpa delen ur varje bild som klipps ut och sätts ihop till en helt skarp bild.
CosSinSum
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 februari 2015, 21:01:27

Re: Makrorigg för fokusstackning

Inlägg av CosSinSum »

Snyggt! Jag kan intyga att denna metod fungerar fint och ger väldigt häftiga resultat! Photoshop löser det mesta.. :)
Jag kan också förstå varför TS vill automatisera det hela! :lol:
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Makrorigg för fokusstackning

Inlägg av )ExecutoR( »

Det är absolut häftigt! Dock blir bilden förvrängd, i videon kan man tydligt se att huvudet är större på de första bilderna även om man räknar bort oskärpan. Men vilket objektiv förvränger inte motivet? Om Photoshop "fixar" så är väl egentligen alla nöjda och glada. Tror mest det handlade om att tanken på hur det skulle fungera inte riktigt gick ihop rent teoretiskt. I praktiken löser photoshop det. ;)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27063
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Makrorigg för fokusstackning

Inlägg av tecno »

Nästa steg i projektet blir väl att du laborerar ihop ett bra 'spaltljus' aggregat? Det var så jag jobbade med Lennart Nilsson i en av hans filmer som filmtekniskt assistent. Flera dygn av långtids exponeringar i mikroskop av befruktade ägg, till skillnad då att detta ej stackades utan sveptes med spaltljuset över objektet för att skapa bildrutor med i stort sett oändligt skärpedjup = typ samma resultat som stackade bilder.

:humm:

Man kanske skulle ta och bygga eget då jag har lämpliga komponenter liggande.

Finns det något vettigt stacker program som freeware?
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Makrorigg för fokusstackning

Inlägg av GunnarW »

Den metod som visas här fungerar, såvitt jag förstår, med vilken kamera som helst eftersom man fysiskt flyttar kameran eller motivet i små steg.
Men det kan göras så här också för den som är nyfiken på alternativ:
Det är ett program som heter Control my Nikon (som också numera finns för Canon). Man kan göra en massa olika saker och bl.a då focusstacking genom att programmet automatiskt via focusmotorn i objektivet flyttar fokusplanet med det antal inkrement man önskar och med det avstånd man önskar, och givetvis tar bilderna automatiskt också. Jag har provat och det fungerar absolut, men det förutsätter förstås att det är en Nikon eller Canon och att det är ett autofocusobjektiv.
Men det är ju mycket mera "sport" att göra det som trådskaparen gör. Och resultaten är fascinerande :tumupp:
OeT
Inlägg: 792
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Makrorigg för fokusstackning

Inlägg av OeT »

tecno skrev:Nästa steg i projektet blir väl att du laborerar ihop ett bra 'spaltljus' aggregat? Det var så jag jobbade med Lennart Nilsson i en av hans filmer som filmtekniskt assistent. Flera dygn av långtids exponeringar i mikroskop av befruktade ägg, till skillnad då att detta ej stackades utan sveptes med spaltljuset över objektet för att skapa bildrutor med i stort sett oändligt skärpedjup = typ samma resultat som stackade bilder.

:humm:

Man kanske skulle ta och bygga eget då jag har lämpliga komponenter liggande.

Finns det något vettigt stacker program som freeware?
Jag använder Zerene Stacker, det finns som 30 dagars trial om du vill testa.

http://zerenesystems.com/cms/stacker/softwaredownloads
OeT
Inlägg: 792
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Makrorigg för fokusstackning

Inlägg av OeT »

Har fixat lite med kontrollpanelen
Var inte helt säker på hur jag skulle designa den men jag tror det blir ganska bra.
Jag råkade bocka i Support Everywhere vilket nog inte hade behövts, så den vinkade delen fick ingen jämn yta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar