Lära sig linda om motorer, lönt det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DennisCA

Lära sig linda om motorer, lönt det?

Inlägg av DennisCA »

Jag märker att jag håller på ganska mycket med induktionsmotorer när jag arbetar med min hobby, ibland väldigt gamla sådana. Jag använder dom till snickerimaskiner för det mesta som jag renoverar och bygger om eller bygger från grunden. Ibland då man köpt något har man fått en bränd motor med, det har ju bara varit att kassera och börja kolla på loppisar i sådana fall.

Så jag har till och från funderat om det inte vore bra om jag kunde linda om motorer själv ifall någon brinner i framtiden, eller om jag köpte en bränd en. Jag kan byta lager och sånt om det är felet men är det något elektriskt brukar jag få kassera den och det tar ju emot då jag är snålare än joakim von anka.

Så jag undrar finns det någon literatur eller guider eller annat för en som vill lära sig denna lite sällsynta förmåga. Är det värt det? Om man nu inte värderar sin egen tid i pengar och finner nöje i själva processen att utveckla ens egna förmågor dvs. Jag tänker att kanske utrustningen och materialet för att linda om en motor kanske kostar ganska mycket och är svårt att få tag i, så kanske det inte bara är en fråga om kunskap och arbetstid?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Lära sig linda om motorer, lönt det?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Inte särskilt svårt vad jag kan minnas!
Inga dyra verktyg, lite stickor och en bra bankare!
Om jag vore du, skulle jag försöka att besöka en lindarverkstad och be att få titta på.
Om det är i den egna staden kan man säga att man är på besök temporärt, som vi alla är, så att de et inte upplevs som konkurerande!
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Det är definitivt lönsamt att linda om själv. En 32 kW 2 pol. asynkronmotor till min stora skruvkompressor brann efter ett åsknedslag (början på 2000-talet) Jag hade en företagsförsäkring med 2000 kr i självrisk som gällde för sådana skador. Jag kontaktade ABB (ASEA lindareverkstad) och fick offert på 25000 kr för omlindning.

Med den i näven förklarade jag för försäkringsbolaget att jag gör jobbet själv via mitt företag och debiterar försäkringsbolaget 25000 kr. Detta var Ok.

Materialet (koppartråd isolering m.m köpte jag från ortens lindareverkstad), kostnad inkl. lackning och härdning i deras ugn 3000 kr. Min arbetstid ca 2 dagar. Arbetsförtjänst 22000 kr. Inte så dåligt för ett par dagars arbete.

Kolla tidigare länk som förklarar hur man gör.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det är på lite sikt inte lönt att linda om då du brukar tappa lite i verkningsgrad, om du kör motorn 24/7.
För då och då drift är det såklart billigare.
en proffsomlindad motor tappar ett par % verkningsgrad och jag kan tänka mig att det blir mer på första försöket.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Det där påståendet skulle jag vilja att du belägger med fakta.
rikkitikkitavi

Tja, vi mätte upp det så på jobbet och diskuterade med motorlindningsfirmorna vi brukar anlita och så var de, de kan inte garantera ursprungsdata.

3% på 30 kW är 8000 kWh på ett år, vi lindar bara om motorer över 50 kW och priset på motorn ökar inte i takt med effekten och på tio års sikt landar du så att omlindningskostnad+ ökad elförbrukning blir dyrare än en ny motor.
Och det är på 10 års sikt du skall räkna omdetta är på riktigt, dvs proffs enligt gällande lagkrav...

Detta gäller för motorer i högsta effektivitetsklassen. Det är också krav att välja effektivast motor som finns tillgänglig för din applikation. Visst finns det undantag men jag orkar inte lista och jag tror inte du bryr dig om heller...

Kan tillägga att vi kör genom motorer rätt duktigt då bimetallerna har en tendens att skruvas upp och motorerna sitter på pumpar ochbdrivenheter för mekanisk transport. Rätt många växellådor byts också. Its a hard life för en.motor i en tung industri.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det jag undrar när man pratar om några procent hit eller dit - är det mätmässigt vederlagt med mätning före och efter ett omlindningsarbete eller utgår man från katalogdata som att de skulle stämma och efter omlindning upptäcker att det inte gör det ?? - Om sista fallet hur, vet man att exemplaret motorn man har, verkligen klarade specen enligt katalog innan omlindningsarbetet, oftast görs inget sådan test innan motorn blivit bränd sas. och inga mätdata på denna innan den havererade. till detta så kan demontering och återmontering av motorn i sig i tex. en växellåda göra att passningen är annorlunda och därmed andra friktioner på den mekaniska planet - likaså om man byter olja i samband med arbetet och det kan ge tillsammans skillnader som också är i procentsatser.

Skall man på enstaka procent avgöra en förbättring eller försämring så gäller det att kunna sin mätteknik väl och veta var felkällorna och osäkerheterna är och kunna redovisas exakt samt ha kalibrerade utrustningar hela vägen med bromsbänkar, effektmätare och hela köret.
RolandFinland

Inlägg av RolandFinland »

För min del vore det fråga om snickerimaskiner och liknande verktyg som dom används till och motorer mellan 1-4kw, så det är inte frågan om kontinuerlig operation. Det som bl.a. fick mig att tänka i dessa banor är t.ex. denna fina gamla motor på 2.2kw som jag nyss köpte och ska renovera kosmetiskt, den är annars helt funktionell, lagren ska väl få nytt fett också:
Bild

Den funkar nu helt bra men om något skulle hända med den finner jag den så intressant och ja, häftig att jag gärna skulle vilja rädda den om det värsta skulle inträffa, och det kostar flera tusen kronor att linda om en motor och det är ju inte värt det, men om jag skulle kunna göra det själv så kanske då... Har även en väldigt gammal bandsåg med direkt drift och den kräver en motor som är 6-8 polig för att få rätt fart, sådana kostar ju mera och är svåra att hitta begagande, den kanske det vore värt att linda om fast man skulle behöva ta den till en verkstad.

Jag har nu aldrig sett någon guide till hur man gör det och jag tror inte att jag har tiden att åka till någon lindingsverkstad och lära mig, tror det finns en 40-50km bort från mig, så det vore väl typ om det går att lära sig själv från böcker och videos?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

rikkitikkitavi skrev:Tja, vi mätte upp det så på jobbet och diskuterade med motorlindningsfirmorna vi brukar anlita och så var de, de kan inte garantera ursprungsdata.

3% på 30 kW är 8000 kWh på ett år, vi lindar bara om motorer över 50 kW och priset på motorn ökar inte i takt med effekten och på tio års sikt landar du så att omlindningskostnad+ ökad elförbrukning blir dyrare än en ny motor.
Och det är på 10 års sikt du skall räkna omdetta är på riktigt, dvs proffs enligt gällande lagkrav...

Detta gäller för motorer i högsta effektivitetsklassen. Det är också krav att välja effektivast motor som finns tillgänglig för din applikation. Visst finns det undantag men jag orkar inte lista och jag tror inte du bryr dig om heller...

Kan tillägga att vi kör genom motorer rätt duktigt då bimetallerna har en tendens att skruvas upp och motorerna sitter på pumpar ochbdrivenheter för mekanisk transport. Rätt många växellådor byts också. Its a hard life för en.motor i en tung industri.
Eftersom jag är gammal elektrolindare så, jo viss rör det mig och jag vill påstå att det du säger är fel. Det är alltid tråkigt med folk som slänger ur sig relativt dåligt grundade påståenden som om de vore sanning.

Det vore ju synd att på felaktiga grunder skrämma någon som vill försöka undvika detta ständiga SLIT och SLÄNG som har blivit vardag i vårt samhälle

Jag länkar till en undersökning som är betydligt bättre grundad än ditt påstående. LÄS GÄRNA DETTA DOKUMENT. Det är självklart att tillverkare och i vissa fall lindareverkstäder hellre säjer nytt och vill att man skrotar, det tjänar de mer på.

Det är inte svårare att linda om en vanlig asynkronmotor än att en normalt händig person klarar det. Om all information på nätet om hur det görs på ett riktigt sätt efterföljes så skilljer sig resultatet inte från en proffslindad motor. Det kan till och med bli ett bättre resultat eftersom amatören (på grund av osäkerhet) förmodligen är mer noggrann än proffsverkstaden.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Dedär är ingen raketvetenskap att linda om, enda nackdelen med dem är att de är ganska svaga i förhållande till sin storlek och att man lätt bränner dem om man överlastar dem mycket hårt (löses lämpligast med internsäkringar). Även om Rikki säkert har tekniskt rätt (jag vet inte) så går jag också på Seniorens linje här när det gäller dessa typer, kör på, jag tycker avgjort att dedär är värda att renovera då lagren på billiga kinamotorer är rent ut sagt skit och de har alldeles för tunt gods för att gå att rädda, dessutom har de ändå inte bättre verkningsgrad i praktiken på grund av att man snålat med metallen för mycket och bearbetningen är grovt och hafsigt gjort på kinamotorerna (Jag vet för jag har skruvat isär bägge typerna... Kinamotorerna är visserligen billiga men de ryker på löpande band långt före lindningarna har hunnit bränna på dem då de åker på lagerpaj som inte lönar sig att fixa långt innan dess, kinamotorerna går inte att laga. (eller, ja allt är väl möjligt men det kostar mer än en ny och medger inte en seriös ombyggnad då det är alldeles för tunt gods på dem.). Edit, vi slet ut rätt många kinamotorer på förre jobbet (de blev alldeles rackliga och totalförstörda i axelupphängningen då godset där var slut, men de kostade då typ 1500 att byta på den maskinen så han som skötte den brydde sig inte om att fixa det riktigt utan körde nya kinamotorer tills de var slut och skickade de sedan i containern, tog mindre tid för honom att köra så sade han, men tar dock alls inte lång stund att serva en välgjord motor om man bara vet vad man kan och skall göra, tog faktiskt kortare tid att montera isär den och serva den (vi behövde inte ens byta lager som han trodde, den hade bara grott igen av koksaska, efter rengöring fungerade den fint igen (på mina maskiner sitter det helkapslade motorer av äldre Tysk tillverkning, lär nog utan problem hålla 50+ år till om den inte råkar på något annat.) än att byta kinamotorn.), de gamla industrimotorerna på andra maskiner hade gått i över 50 år (säkert mer) dagligen med i princip ingen service.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Vet folk som lindat om vanliga borstlösa motorer till rc plan och annat. Där har de ökat effekten. Nu skiljer det sig kanske något men är man nogrann så ska man inte tappa nåt nämnvärt ivf.
RolandFinland

Inlägg av RolandFinland »

Jag är trådstartaren och har visst av nån orsak två konton på detta forum, ingen aning hur det hänt, men förmodligen att jag postat så sällan här att jag glömt bort att jag var registrerad och gjort ett till konto av misstag. Ifall nån undrar...
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

DennisCA.
Inte motorer men transformatorer.
En gång i tiden när jag var aktiv radioamatör så köpte jag trafo från Svebry i Skövde.
De sålde (tror de gör det ännu) med färdig lindade primärlindning. Sen rullade man på vad man behövde
på sekundärsidan. Detta var enkelt och billigt sätt för att få fram anodspänningar som var udda eller kraftiga
12v aggregat med typ 30 Amp ut. E-plattorna som med följde var bara att sätta dit o slutligen bulta plåtarna.
Jag bakade aldrig mina för ibland ville man ha trafon till annat.

Tipps från kunniga:
Ok detta var långt ifrån motorlindning och när ni ändå är inne på omlindning är det någon som provat att få lindat
utomlands. En gammal kompis driver en lindarverkstad och vad jag hört så skickar de sina grejor till Polen.
Hur mycket svårare är det att linda en 3-fas mot en 1-fas motor om man har den gamla att utgå ifrån?¨
.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Om jag skall ge ett per handfasta tips baserat på erfarenhet om dedär så är det att, jämfört med moderna motorer så behöver man gå upp ganska mycket i fysisk storlek om de skall orka något (annars kommer man att överbelasta den med följd att lindningarna blir ohyggligt heta och kan brinna av. även om de med riktig emalj tål avsevärt mer än det moderna plastlackade, förr löste man detta med internsäkringar nära motorn, vilket man även kan göra idag, detta är ganska viktigt om motorn blir mycket hårt belastad under långa perioder) och med detta så kommer man även att få en ganska ansenlig massa i rörelse, vilket är viktigt att tänka på ur säkerhets synpunkt (men det har också fördelar i att den självutjämner och kan till viss del kompensera genom fysisk massa mot belastningsvariationer på drivaxeln) De har på grund av detta förhållande även ganska slö responstid jämfört med moderna högeffektsmotorer vilket också är bra att känna till.

Kör ALDRIG dessa motorer enbart i Y-läge till kontinuerlig drift! Du kan starta upp i Stjärna-läge, även med tunga svänghjul och motsvarande inkopplade på axeln, bara det ligger i friläge, men sedan måste den ovillkorligen gå över i Deltaläge så snart det är möjligt utan att blåsa säkringar.
Antingen bränner du annars förr eller senare lindningar, med följda att man totalförstör motorlindingarna (står bara och hummar men inget mer händer mer än att den blir varm) eller så kan den bli så het att det börjar brinna (ovanligt men det kan hända, har själv varit sett det, det brann ganska ordentligt i gammalt damm och skit också.).

Jag kommer säkert att bli motsagd här av någon men
Enligt min orubbliga uppfattning och praktiska yrkeserfarenhet är det ren idioti att göra så, oavsett om det är en ny eller gammal motor, det är att be om problem.

Edit, jo en grej till som är mycket viktigt är att om du använder gamla oljefyllda slagbrytare så måste dessa vara helt fyllda med olja annars kan de sprängas om det bildas oljedimma innuti som kan antändas, det går att fylla genom en plugg med rätt olja. (om du river gamla brytare så är de grå plattorna ofta asbestarmerade bara så du vet om du behöver meka med dem, använd munskydd och handskar (även om jag inte gjorde det har jag en känsla av att det hade varit smart...).
rikkitikkitavi

SeniorLemuren skrev:
rikkitikkitavi skrev:Tja, vi mätte upp det så på jobbet och diskuterade med motorlindningsfirmorna vi brukar anlita och så var de, de kan inte garantera ursprungsdata.

Kan tillägga att vi kör genom motorer rätt duktigt då bimetallerna har en tendens att skruvas upp och motorerna sitter på pumpar ochbdrivenheter föe mekanisk transport. Rätt många växellådor byts också. Its a hard life för en.motor i en tung industri.
Eftersom jag är gammal elektrolindare så, jo viss rör det mig och jag vill påstå att det du säger är fel. Det är alltid tråkigt med folk som slänger ur sig relativt dåligt grundade påståenden som om de vore sanning.

Det vore ju synd att på felaktiga grunder skrämma någon som vill försöka undvika detta ständiga SLIT och SLÄNG som har blivit vardag i vårt samhälle

Jag länkar till en undersökning som är betydligt bättre grundad än ditt påstående. LÄS GÄRNA DETTA DOKUMENT. Det är självklart att tillverkare och i vissa fall lindareverkstäder hellre säjer nytt och vill att man skrotar, det tjänar de mer på.

Det är inte svårare att linda om en vanlig asynkronmotor än att en normalt händig person klarar det. Om all information på nätet om hur det görs på ett riktigt sätt efterföljes så skilljer sig resultatet inte från en proffslindad motor. Det kan till och med bli ett bättre resultat eftersom amatören (på grund av osäkerhet) förmodligen är mer noggrann än proffsverkstaden.
Du menar att jag kommer med ogrundade påstående, dvs sitter och skarvar? Du är rätt fräck...

Det är möjligt att vi har fel mätdata och lyssnar för mycket på företag som säljer motorer men inte lindar om dem, och den lokala lindarfirman inte kan garantera verkningsgradsförluster av något skäl, men det är det svar vi fick.
Kör överlag processmotorer, blandat ATEX och icke ATEX.

Jag har inga synpunkter på vilket som är bäst som så, givet att det är mest ekonomiskt för där jag arbetar.

Men kom gärna med fler argument. Gärna branschoberoende undersökningar. För det är precis det länken visade och hur skall jag veta att det inte är ren gallimatias?

Tar man bort eventuellt verkningsgradsförlust är det inte något snack om att det är billigare att linda om en motor än att köpa en ny i många fall. Kan tom gå fortare att få fixat det också, då vissa motorer är svåra att få tag på.
Skriv svar