en automatisk pennvässare
en automatisk pennvässare
tjena,
aningen märkligt projekt men det har en funktion. pluggar konst, vi ritar med kol väldigt mycket. kol är mjukt och måste vässas med sandpapper väldigt ofta (man vill ha en vass spets så man kan göra fina linjer).
alltså vill jag tillverka en kol-svarv typ.
såhär, sandpapper på rulle. rulle på liten elmotor. i nån sorts chassi som jag tänkte 3d-printa om det inte kostar skjortan.
extra features vore on/off sensor, att man bara för in ritkolet så startar motorn samt kanske en diod så man ser lite vad man gör.
tror jag har det mesta under kontroll utom sensorn, vad kan man använda där? any ideas?
tips på liten dc-motor till 9V-batteri mottages också. bifogar en liten skiss.
tack o bock! /S
aningen märkligt projekt men det har en funktion. pluggar konst, vi ritar med kol väldigt mycket. kol är mjukt och måste vässas med sandpapper väldigt ofta (man vill ha en vass spets så man kan göra fina linjer).
alltså vill jag tillverka en kol-svarv typ.
såhär, sandpapper på rulle. rulle på liten elmotor. i nån sorts chassi som jag tänkte 3d-printa om det inte kostar skjortan.
extra features vore on/off sensor, att man bara för in ritkolet så startar motorn samt kanske en diod så man ser lite vad man gör.
tror jag har det mesta under kontroll utom sensorn, vad kan man använda där? any ideas?
tips på liten dc-motor till 9V-batteri mottages också. bifogar en liten skiss.
tack o bock! /S
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- FormerMazda
Re: en automatisk pennvässare
3D-printning löser nog många åt dig om du har en CAD på konstruktionen.
Elektroniken är inte speciellt avancerad heller, en IR-barriär och kanske en 555-timer borde lösa saken lätt.
Däremot funderar jag på hur länge ett sandpapper räcker innan det sätts igen? Kanske låta det gno mot en liten borste i mojängen?
Elektroniken är inte speciellt avancerad heller, en IR-barriär och kanske en 555-timer borde lösa saken lätt.
Däremot funderar jag på hur länge ett sandpapper räcker innan det sätts igen? Kanske låta det gno mot en liten borste i mojängen?
-
Kan det bli problem med slipdammet?
Svarvar i grafit ibland. Det blir verkligen damm överallt! Golvet blir halt som is och allt blir kolsvart...
Skulle ha med det i tankarna vid konstruktion!
//H
Svarvar i grafit ibland. Det blir verkligen damm överallt! Golvet blir halt som is och allt blir kolsvart...
Skulle ha med det i tankarna vid konstruktion!
//H
tack för svar!
japp, det blir väldigt mycket damm. det jag har använt är en sån skumgummi-sanpappers fyrkant från clas ohlson, den har hållt helt ok i tre år utan att sätta igen. men jag har tänkt på det också så alternativt att den är konstruerad så att man kan byta rulle, eller en liten borste som formerMazda föreslog. jag tänkte mej att det är en liten uppsamlingslåda under rullen och typ lite stänkskydd runt om. får försöka isolera motorn, annars lär den väl haverera efter ett tag.
3d:n har jag koll på då jag jobbar med cad o sånt. ir-barriär låter bra och 555:an minns jag från gymnasiet men det var en 15år sen så om nån kan friska upp mina kunskaper lite vore jag tacksam
/s
japp, det blir väldigt mycket damm. det jag har använt är en sån skumgummi-sanpappers fyrkant från clas ohlson, den har hållt helt ok i tre år utan att sätta igen. men jag har tänkt på det också så alternativt att den är konstruerad så att man kan byta rulle, eller en liten borste som formerMazda föreslog. jag tänkte mej att det är en liten uppsamlingslåda under rullen och typ lite stänkskydd runt om. får försöka isolera motorn, annars lär den väl haverera efter ett tag.
3d:n har jag koll på då jag jobbar med cad o sånt. ir-barriär låter bra och 555:an minns jag från gymnasiet men det var en 15år sen så om nån kan friska upp mina kunskaper lite vore jag tacksam

/s
Vore det inte bättre att försöka rotera pennan istället? Blir mer "svarvning" på det sättet och borde ge jämnare resultat.
nja, "pennorna" är handgjorda och oftast böjda och krokiga så man har nog mer kontroll om man kan hålla i dom och svarva mot något än tvärtom tror jag.
- FormerMazda
Det är ju svårt att veta vad för kraft och fart som behövs på sandpapperrullen, mitt tips är att helt enkelt gissa och testa.
På electrokit ( http://www.electrokit.com/motorer-for-robot.c452 ) finns motorer och en massa andra användbara moduler för ett sånt här bygge.
Jag skulle fundera på designen kring sliprullen först, vilken diameter går att bygga och blir bra att vässa mot.
Sen köpa lite motorer (eller skrota ur från diverse grejer) och testa fram en som orkar med uppgiften.
Sen få elektroniken att fungera, och bygga den lite slutgiltigt på nån typ av mönsterkort, eller kråkbo eller liknande.
Sen designa lådan kring komponenterna och få den utskriven och bygga ihop.
Ungefär dom stegen. Alla frågorna kan sannolikt inte besvaras nu utan löses allt eftersom.
På electrokit ( http://www.electrokit.com/motorer-for-robot.c452 ) finns motorer och en massa andra användbara moduler för ett sånt här bygge.
Jag skulle fundera på designen kring sliprullen först, vilken diameter går att bygga och blir bra att vässa mot.
Sen köpa lite motorer (eller skrota ur från diverse grejer) och testa fram en som orkar med uppgiften.
Sen få elektroniken att fungera, och bygga den lite slutgiltigt på nån typ av mönsterkort, eller kråkbo eller liknande.
Sen designa lådan kring komponenterna och få den utskriven och bygga ihop.
Ungefär dom stegen. Alla frågorna kan sannolikt inte besvaras nu utan löses allt eftersom.
Om det skall funka som i skissen blir pennorna skålslipade och får väldigt ömtåliga spetsar. Vore det inte vettigare att byta princip från trissa till antingen band eller tallrik? En tallrikssslip vore nog den absolut enklaste att bygga, och det är nog den variant som går att göra mest kompakt.
kanon! tack för länk @formerMazda.
tallriksslip var ju en idé! det kan nog vara en bättre lösning yes. får fundera vidare lite.
tack för svar!
tallriksslip var ju en idé! det kan nog vara en bättre lösning yes. får fundera vidare lite.
tack för svar!
-
Eller så baserar man den på en Scholl velvet smooth elektrisk fotfil.
Är inte tanken att föra in pennan från sidan, istället för rakt underifrån, så att sliprullen ligger i samma riktning som pennan? Då blir den ju inte skålslipad..jihe skrev:Om det skall funka som i skissen blir pennorna skålslipade och får väldigt ömtåliga spetsar. Vore det inte vettigare att byta princip från trissa till antingen band eller tallrik? En tallrikssslip vore nog den absolut enklaste att bygga, och det är nog den variant som går att göra mest kompakt.
-
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... ll-052112/
alternativt
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... nd-022629/
kan kanske vara nåt som funkar?
alternativt
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... nd-022629/
kan kanske vara nåt som funkar?
Ska man köpa färdiga prylar så varför inte:
http://www.clasohlson.com/se/Elektrisk- ... lsrc=aw.ds
http://www.clasohlson.com/se/Elektrisk- ... lsrc=aw.ds
den elektriska fotfilen lär ju göra jobbet. fan, jag som ville bygga, haha. 300 spänn är förmodligen billigare än o 3d-printa också.
- frownlayer
varför inte bara ta och köpa en sån HÄR?
kanske bygga om så det blir sandpapper i istället.
kanske bygga om så det blir sandpapper i istället.