Dagens I (10 A per skalle?)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Dagens I (10 A per skalle?)

Inlägg av $tiff »

Kommer hem sent på kvällen. Längtar efter lite bra musik. Börjar med att gå varvet i mitt stora ( :roll: ) studentrum för att sätta igång stereo och datorskärmar (datorerna är så klart igång alltid).

Problemet är att man måste göra detta i rätt ordning, annars ryker 10 A-säkringen. Jag har alltså bara en enda 10 A-säkring att utnyttja i rummet. Denna ska räcka åt mina behov, f.n. filserver/router, två CRT, AMD64-burk, skrivare, taklampa och ljudsystem (Denon 1906 + Cloud CX-A6).

Att låta bli att stänga av saker är inte ett alternativ, lite ekonomiskt medveten är jag. Dessutom är jag bra tjenis med hyresvärden, som är orolig för husets energikonsumtion.

Lösningen är ju uppenbar: Jag måste automatisera uppstarten av mina prylar vid min hemkomst, så att det sker i rätt ordning och säkringen pallar med! En intelligent övervakare är alltså vad jag ska skaffa.
Med en rörelsedetektor (PIR), lite kabeldragning, lite bubbel i etstanken och fräs från lödkolven senare ska det här nog bli bra!

(Det här är ganska meningslös tråd. I bästa fall kommer den följas upp om ett halvår eller så)
Millox

Inlägg av Millox »

Använd en norsk säkring istället... (Fast hyresvärden kanske inte blir så glad då ;-) )
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Kan du inte bara byta ut passdelen & trycka i en 16A, så att den håller för strömspikarna, när du slår på skärmarna & degaussen går i samtidigt som du har dammsugaren i gång.
Så länge du medveten om riskerna, så är det ju ingen fara ju :wink:
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

16A är kanske lite väl fläskigt på 1.5kvadrat. 13A tror jag däremot är tillåtet.

Edit: Det är väl bara startströmmen som är problemet, eftersom prylarna du räknar upp inte borde dra 2300W konstant. Om du uppgraderar säkringen lite (eller skaffar en trögare säkring?) så kan du kanske starta upp utan problem.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Men 13A finns väll inte som proppsäkringar va?, utan bara i automatsäkrings utförande.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Är det smältsäkringar nu eller automater ? Om det är automater så kolla om de är av rätt typ dvs tröga. Även tröga automater brukar vara lite mer känsligare vid strömspikar än vad smältsäkringar är enligt egen erfarenhet.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det är (lyckligtvis?) automatsäkringar. Hager B10 heter de. Om jag inte är helt ute och cyklar på deras site så har de en brytström på 3-6 ggr märkströmmen. Det borde innebära att de är snabba, eftersom det även finns klass C och D som bryter mycket senare.

Jag har faktist tre säkringar installerade på rummet. En används inte alls, den andra är till toan. Jag lyckades skjuta en säkring för ett tag sedan när jag lekte med något dåligt. Fick ersätta den med den inte användes. "One down, two to go". :twisted:
Problemet med att byta ut automatsäkringarna är att då kommer antagligen säkringarna gå ute i huvudcentralen för korridoren istället, vilket kommer ta med sig några rum till ner i mörkret.
Dammsugaren tar jag alltid från toasäkringen för att inte mörklägga när jag ska starta den. Det finns faktist ett uttag som är lämpligt för det, verkar som att någon tänkt på detta vid installationen!

>> Eelector

Jajjamen, det är bara startströmmen som drar säkringarna. Degauss på 19" CRT och startströmmen till mitt slutsteg får säkringarna att hosta till.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Automatsäkringar skall bytas om de dragit för många ggr, kommer tyvärr inte ihåg hur många men...
Hör med fastighetsskötaren om detta, och när det ändå ska bytas kan du be elektrikern sätta in med C-karakteristik.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet att det finns en grej som arbetar som sökes i någon av AoE tidningarna för ett tag sedan. Kollade inte så mycket på den då men jag har för mig att den vad baserad på en 4017 och lite king kretsar som "höll kvar" 1 orna på utgångarna eller någonting sådant.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Försök sätta dit automater med C istället för B. Dessa ska ha samma tröghet som en vanlig trög smältsäkring har jag för mig och används ofta när man har motorer och andra trögstartade prylar. Tror inte du släcker huvudsäkringen eftersom dessa antagligen är säkrade på betydligt mer än 10 A och troligtvis smältsäkringar också.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Inte huvudsäkringen, utan undercentralen utanför mitt rum. Jag lyckades dra med mig en säkring där i somras när jag hade ihjäl min första automatsäkring.
Huvudsäkringarna är "lite" större grejer. Jag råkar faktist ha tillgång till alla elcentraler i huset (strax under 200 boende) 8) (detdär med bra tjenis med bra hyresvärden :tumupp: )

Jag ska be om att få en min trasiga ersatt med en klass C. Får jag inte det så får jag väl göra det själv, precis som man brukar få göra om man ska ha det som man vill...

Förresten, är klasserna på automatsäkringar, B,C,D,etc. vedertagna standarder?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Nu är ju frågan om någon märker att en säkring ser anorlunda ut (för att den är 16A). Vill man så kan man ju leta efter en säkring av samma tillverkare så att färgen på plaste stämmer med alla andra, bara det att det står 16A istället för 10A som på alla andra.

Så får man rekrytera en kompis (med kvast) som håller ett öga på dig när du labbar med starkström "live". Isolerade mejsar är ju så skälvklart att man inte ska ta upp det. Vad är 50kr sparat mot "livet".

Om inte det så är det CRT:erna som har startspikar att tala om, eller?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Förresten, är klasserna på automatsäkringar, B,C,D,etc. vedertagna standarder?
Japp det är det. En klass C fixar nog problemet.
Ang att säkra upp till 16A så är det enbart dumt!
Bättre med en ny "grupp" istället.
Så får man rekrytera en kompis (med kvast) som håller ett öga på dig när du labbar med starkström "live". Isolerade mejsar är ju så skälvklart att man inte ska ta upp det. Vad är 50kr sparat mot "livet".
Varför inte bara bryta spänningen? isolerade mejslar är ingen trygghet.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Jag har faktist tre säkringar installerade på rummet. En används inte alls,
Är alla uttag kopplade i slinga? Annars går det kanske att flytta över något till den oanvända säkringen.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ja, alla uttag är tyvärr kopplade i slinga. Det är ingen höjdare...
Skriv svar