Köra äldre frysbox utan komressor fläkt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bloke

Köra äldre frysbox utan komressor fläkt?

Inlägg av Bloke »

Jag skaffade mig en äldre frysbox som jag skall koppla ett stc1000 termostat och köra det på ca 10 grader för öl lagring/servering. Startade upp det och uptäckte stt det hade en fläckt nere vid kompressor mot den värme alstrande slingan. Fläkten förde lite mera ljud än jag räknat med , så jag funderar på att koppla bort fläkten. Jag antar att behövs om man skall ner till -18 grader, men kanske inte behövs om man kör den på +10 grader?

Tänker jag rätt eller fel? Tacksam för synpunkter!!
Användarvisningsbild
PaNiC

Re: Köra äldre frysbox utan komressor fläkt?

Inlägg av PaNiC »

Den behövs ännu mer om du ska hålla högre temperatur. Effekten på kompressorn höjs också nämligen.
Bloke

Inlägg av Bloke »

Det låter ju bakvänt. Att kompressorn skulle jobba på högre effekt om jag bara kyler ner till ca 10 grader.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Så är det. Förångningstrycket höjs, vilket innebär att kompressorn komprimerar större mängd köldmedium vid varje kolvslag.
Dessutom får du högre överhettning av köldmediet eftersom det är ett kapillärrörssystem, vilket i sin tur innebär högre hetgastemperatur, vilket i sin tur innebär att du egentligen skulle ha en större fläkt för att hålla ner kondenseringen för att kompensera.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Du skall ha en MBP-kompressor och tom. HBP-kompressor om du skall köra på på evaporator > 0 grader C

LBP-kompressor är avsedd för att arbeta med < -20 grader C på evaporatorn typiskt i frysar och det beror på att slagvolymen är stor i jämförelse med motorstorleken för att suggastrycket är lågt och därmed ganska liten massa med köldmedie per kolvslag och därmed inte så mycket arbete tas från motorn.

Kör man en sådan kompressor vid högre evaporatortemperatur så blir densiteten på suggasen högre och det går åt mer mekanisk kraft per kolvslag och kompressorn arbetar hårdare (faktisk överlastat ganska mycket dom första minutrarna innan temperaturen går ner i evaporatorn.

Det som dock begränsar är flödeskapaciteten i kapillärröret vilket gör att det sugs ganska tomt på gas i evaporatorsidan ganska snabbt och lasten på kompressorn går ned - och det ger verkan att det som fortfarande är kondensat efter passagen genom kapillärröret blir ordentligt kallt när det når utloppet in i evaporatorn och dess låga tryck - med kallt så pratar vi om typ -20 grader....

Detta kommer att ge att du kommer att få mycket isbildning i en kant i boxen när kompressorn arbetar och inte jämt fördelat som kanske tänkt. Till detta bör kompressorn gå mellan 3 - 5 gånger i timmen och tillräckligt länge för att bli varm - detta för att hålla kompressorn varm och är viktigt för att få lång livslängd på kompressorn.

med andra ord har du fått en lastbilsmotor på en folka-chassi - för mycket kapacitet när kompressorn väl arbetar och är avsikten +10 grader så kommer den gå väldigt sällan -> kortare hållbarhet. Slutligen den punktvisa starka kylan vid insläppet i evaporatorn när kompressorn arbetar kommer att göra att flaskorna närmast insläppet i evaporatorn kommer att pendla mycket i temperatur.
Bloke

Inlägg av Bloke »

Tusen tack för den beskrivningen!

Jag antar jag får köra så länge den håller då. Boxen var ju billig så blir ingen stor förlust ifall den brakar ihop.i bryggar världen är ju detta ett vanligt sätt att kyla sina ölfat och har inte hört så många klaga över traiga boxar, men man får leva och lära.

Är dessa mbp kompressorer som fixar temperaturer över 0 grader endast i kylskåp eller kan man hitta en kylbox med dessa också? Är det möjligt att byta kompressor?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du får leta efter en kommersiell box avsedd för kyla (dvs sådana du hittar i din mataffär) om du skall ha en kylbox.
Kallas för kylgondol, Pluggin mm.
Dock gissar jag på att de är svåra att hitta och dyra, samt ofta rätt stora.

Man kan ju naturligtvs byta kompressor, problemet är fortfarande att förångare/kappillärrör och kondensor är beräknat för en frys, vilket gör att det funkar mycket dåligt.
Skriv svar