Kao Fong CNC fräs
Kao Fong CNC fräs
För någon månad sedan köptes en CNC konverterad Kao Fong fräs in för att tillverka lite olika detaljer i främst aluminium men också järn. Maskinen är från -81 och konverterades antagligen ganska omgående till CNC. I sitt tidigare liv har den används i utbildnigssyfte på något gymnasium tills för några år sedan då den såldes till ägaren innan mig.
Jag är själv förstagångsägare av en CNC fräs och har mycket att lära inom detta ämne, så jag tänkte dela med mig av de (eventuella) framsteg jag gör här i denna tråd.
Så till det roliga! Maskinen har ett arbetsområde på ca 400x180x75mm (xyz). Samtliga axlar har kulskruvar med 5mm stigning. Kulskruvarna drivs via tandad rem med nema 34 stegmotorer. Utväxlingen är 0.42, skruvens remskiva har 50 tänder och motorns 21 tänder. Det sitter gecodrives på samtliga axlar och som spänningskälla sitter en enorm ringtrafo som levererar 74 VDC och som glättas med två lika enorma kondingar.
Spindeln drivs av en två-hastighets 3-fas motor på 1.5 hp. Motorvarvtalet kan växlas upp/ner via remskivor och hastigheter mellan ca 300-2900 RPM är möjliga. Kanske skaffar en VFD vad det lider.
För tillfället styrs allt från Mach3 men funderar starkt på att byta till linuxcnc. Inget fel på Mach3, men känns roligare att jobba i linux än i det föråldrade windows xp.
Jag är själv förstagångsägare av en CNC fräs och har mycket att lära inom detta ämne, så jag tänkte dela med mig av de (eventuella) framsteg jag gör här i denna tråd.
Så till det roliga! Maskinen har ett arbetsområde på ca 400x180x75mm (xyz). Samtliga axlar har kulskruvar med 5mm stigning. Kulskruvarna drivs via tandad rem med nema 34 stegmotorer. Utväxlingen är 0.42, skruvens remskiva har 50 tänder och motorns 21 tänder. Det sitter gecodrives på samtliga axlar och som spänningskälla sitter en enorm ringtrafo som levererar 74 VDC och som glättas med två lika enorma kondingar.
Spindeln drivs av en två-hastighets 3-fas motor på 1.5 hp. Motorvarvtalet kan växlas upp/ner via remskivor och hastigheter mellan ca 300-2900 RPM är möjliga. Kanske skaffar en VFD vad det lider.
För tillfället styrs allt från Mach3 men funderar starkt på att byta till linuxcnc. Inget fel på Mach3, men känns roligare att jobba i linux än i det föråldrade windows xp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av RoXa 21 maj 2015, 20:26:03, redigerad totalt 1 gång.
Re: Kao Fong CNC fräs
Fin maskin, jag såg den på blocket för ett litet tag sedan och hade jag inte haft ett pågående CNC-projekt hade jag varit supersugen. Bra format på den 

En sån vill jag ha.
Hur har det gått sedan du startade tråden? Några exempel på vad du tillverkat vore kul.

Roligt att det finns intresse för maskinen 
Det har varit både upp och ner. Lyckades bränna en av gecko drivarna redan första veckan. Tyckte maskinen gick alldeles för sakta, så jag ökade hastigheten i mach 3 stegvis men glömde att sänka accelerationen. 1500 mm/min var tydligen gränsen med 240 mm/s2 i acceleration, efter det kom det svart rök ur geckon. Dyrt, men en läxa lärd. Idag kör jag max 1400 mm/min och 80 mm/s2 i acceleration på alla axlar.
Sedan dess har jag köpt på mig olika verktyg och justerat in gejdrar och lager. Hittills har jag bara fräst ut mindre prylar i framför allt låglegerad metall och aluminium. Jag ska se om jag kan leta upp lite bilder!
Upptäckte idag att stegmotorn på Y-axeln hugger från och till, samt tappar steg. Körde ett g-kodsprogram som bara kör Y-axeön fram och tillbaka 50mm med 140 mm/min. Totalt hade nollan flyttat sig 0.5 mm. Ska testa att skifta drivars med x-axeln imorgon för att se om det är motorn eller drivaren som är trött.
Är det vanligt att stegmotorer ger upp? Mina är antagligen från -81.

Det har varit både upp och ner. Lyckades bränna en av gecko drivarna redan första veckan. Tyckte maskinen gick alldeles för sakta, så jag ökade hastigheten i mach 3 stegvis men glömde att sänka accelerationen. 1500 mm/min var tydligen gränsen med 240 mm/s2 i acceleration, efter det kom det svart rök ur geckon. Dyrt, men en läxa lärd. Idag kör jag max 1400 mm/min och 80 mm/s2 i acceleration på alla axlar.
Sedan dess har jag köpt på mig olika verktyg och justerat in gejdrar och lager. Hittills har jag bara fräst ut mindre prylar i framför allt låglegerad metall och aluminium. Jag ska se om jag kan leta upp lite bilder!
Upptäckte idag att stegmotorn på Y-axeln hugger från och till, samt tappar steg. Körde ett g-kodsprogram som bara kör Y-axeön fram och tillbaka 50mm med 140 mm/min. Totalt hade nollan flyttat sig 0.5 mm. Ska testa att skifta drivars med x-axeln imorgon för att se om det är motorn eller drivaren som är trött.
Är det vanligt att stegmotorer ger upp? Mina är antagligen från -81.
Du bör eventuellt byta ut glättningskondensatorerna också, de är kanske lika gamla. Du kan mäta med oscilloskåp på matningapänningen till drivarna när du kör och se om den ligger stabilt eller icke.
Gjorde en upptäkt av en ren slump i helgen. Det hela började med att jag skiftade drivare mellan den felande y-axel och den fungerande x-axeln. Det visade sig att felet följde drivaren, då även x-motorn började att hacka likt y-motorn gjorde innan.
När jag ändå hade bytt plats på drivarna så passade jag på att testa även y-axeln. Den fungerade perfekt helt utan missade steg, MEN den gick mycket lugnare i gången utan resonans. Hmm, detta var ju märkligt. Efter en närmare titt inser jag att jag har glömt att plocka bort den externa strömbegränsande resistorn, då denna inte behövs på de nya versionerna av geckos drivare. De nya har istället DIP-switchar där man enkelt ställer in önskad ström. Om en extern resistor ska användas måste alla switcharna ställas så att öppet läge uppnås, dvs oändlig resistans.
Med både den externa och den interna resistansen inkopplade samtidigt parallellt (med samma ohm tal), blir den resulterande resistansen halverad. Kort sagt, drivaren är nu begränsad till 2.6A istället för 5.2A som innan. Intressant!
Vid en närmare titt i databladet så ser jag att mina motorer är av 8-ledar typ, vilket gör att de kan kopplas i unipolär, bipolär med antingen serie eller parallell inkoppling. Den maximala strömmen avgörs av vilken inkoppling man har.
Tyvärr har jag ingen aning om hur man kan se hur det är kopplat. Anslutningarna på motorerna är omärkta, där bara fyra anslutningar har kablar monterade. Får fortsätta läs in mig på detta området..
När jag ändå hade bytt plats på drivarna så passade jag på att testa även y-axeln. Den fungerade perfekt helt utan missade steg, MEN den gick mycket lugnare i gången utan resonans. Hmm, detta var ju märkligt. Efter en närmare titt inser jag att jag har glömt att plocka bort den externa strömbegränsande resistorn, då denna inte behövs på de nya versionerna av geckos drivare. De nya har istället DIP-switchar där man enkelt ställer in önskad ström. Om en extern resistor ska användas måste alla switcharna ställas så att öppet läge uppnås, dvs oändlig resistans.
Med både den externa och den interna resistansen inkopplade samtidigt parallellt (med samma ohm tal), blir den resulterande resistansen halverad. Kort sagt, drivaren är nu begränsad till 2.6A istället för 5.2A som innan. Intressant!
Vid en närmare titt i databladet så ser jag att mina motorer är av 8-ledar typ, vilket gör att de kan kopplas i unipolär, bipolär med antingen serie eller parallell inkoppling. Den maximala strömmen avgörs av vilken inkoppling man har.
Tyvärr har jag ingen aning om hur man kan se hur det är kopplat. Anslutningarna på motorerna är omärkta, där bara fyra anslutningar har kablar monterade. Får fortsätta läs in mig på detta området..
Senast redigerad av RoXa 18 maj 2015, 22:40:31, redigerad totalt 1 gång.
Jag har samma spänningskälla till alla tre axlar, och två av dem fungerar som de ska. Så jag antar att det inte är något problem med glättningen. Ska kolla upp spänningen med oscilloskop när tillfälle ges.bose skrev:Du bör eventuellt byta ut glättningskondensatorerna också, de är kanske lika gamla. Du kan mäta med oscilloskåp på matningapänningen till drivarna när du kör och se om den ligger stabilt eller icke.
Senast redigerad av RoXa 25 maj 2015, 22:33:08, redigerad totalt 1 gång.
Jag har en likadan fräs (har visserligen bytt till servo-motorer på X och Y), och om det är samma typ av stegmotorer så kan du lossa på plåten/locket som sitter på motorns ände.
Där kan man koppla om lindningarna motorn mellan serie/parallell beroende på vad som passar en bäst.
Jag är inte säker, men jag TROR att dom var kopplade i serie som original.

Där kan man koppla om lindningarna motorn mellan serie/parallell beroende på vad som passar en bäst.
Jag är inte säker, men jag TROR att dom var kopplade i serie som original.

Trevligt med en syster-maskin! Vad var bakgrunden till att du bytte ut stegisarna?
Om det stämmer och du mins rätt, så innebär det att mina motorer drivs med 1.3A för mycket. Det kan kanske förklara varför motorerna stegar över ibland. När det gäller knastrandet i y, så är det troligtvis drivaren som är slut.
Om det stämmer och du mins rätt, så innebär det att mina motorer drivs med 1.3A för mycket. Det kan kanske förklara varför motorerna stegar över ibland. När det gäller knastrandet i y, så är det troligtvis drivaren som är slut.
Det "bara blev så"!
I efterhand skulle jag nog kört med de befintliga stegmotorerna, men det är trevligt med väldigt tysta och mjuka rörelser!

I efterhand skulle jag nog kört med de befintliga stegmotorerna, men det är trevligt med väldigt tysta och mjuka rörelser!
Här kommer lite bilder på grejor jag har fräst hittills.jonsa81 skrev:En sån vill jag ha.Hur har det gått sedan du startade tråden? Några exempel på vad du tillverkat vore kul.
Nu senast i helgen skulle jag fräsa ut en haknyckel för ER-32 muttrar ur en 10 mm plåt. Första varvet gick kanon, men sen började motorn i x-led att tappa steg, som jag nämt tidigare i tråden. Rejält med steg visade det sig, vilket inte var så lätt att se bakom all skärvätska. Det hela slutade med att pinnfräsen gick helt snett och slet med sig plåten. Resultatet blev en märklig haknyckel och en böjd pinnfräs.
Har nu skruvat av täckplåten på motorerna och mätt spolarna. Mina motorer är inkopplade med endast 4 ledare utan några byglar. Eftersom motorerna är av 8-ledartyp betyder det att två spolar inte används.LaRdA skrev:Det "bara blev så"!![]()
När jag mäter motorn på y-axeln ser jag att de två oanvända spolarna är kortslutna mot varandra. De andra axlarna verkar ok.
LaRdA, det är inte så att du har kvar någon av dina gamla utbytta stegisar?
Dom finns nog kvar, ska titta på om jag kanske kan tänka mig skiljas från dom. 

Förstår ditt bryderi, man vet aldrig när man kan behöva något. Om du skulle få för dig att sälja är jag intresserad:)