Att utöka minnet i min A500.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Att utöka minnet i min A500.

Inlägg av Glenn »

Jag har ju ett 68020-kort i min ena A500, har för mej det ger ungefär sex gånger prestandan mot en vanlig A500 med 68000 @ 7Mhz,
detta kort såldes som nytt med två minnesalternatib, 1M eller 4M 32bitsminne.

Mitt kort hade dessvärre 1M.. 1M extra var säkert bra när kortet var nytt och en A500 normalt hade 512k (med sedvanligt trapdoorminne blir det ju 2M totalt, 512k chipmem 512k slowmem 1024k fastmem), men nu på 2000-talet så har man ju med en 020 möjligheten att köra en massa mer modern mjukvara, mjukvara som är skriven för 030 (020 är instruktionskompatibel) och då är anpassad för maskiner med mer minne, det blir snabbt trångt, dessutom sjunker prestandan oerhört om man försöker köra annat minne än 32bits när man kör i 020-läge, så i praktiken vill man inte använda mer än den där meggen minne.

Kortet såldes som sagt som ouppgraderingsbart, med 1 eller 4M lött på moderkortet, i form av SOJ-kretsar, men SOJ är ju inte SÅ hemska att löda, nogn borde man väl kunna byta dessa själv om man är ok på att löda ?
DSC_2039.JPG
Men då måste jag ju ha andra kretsar ? ..efter att ha sökt på krestarna som satt på och tittat i databladet så såg jag att dom var 256kx4bit, vilket av blir 1M när man har åtta stycken och det betyder ju att jag måste byta till minnen med samma config, men 1Mx4b istället.

Jag letar i "div RAM" lådan i labbet, hittar fyra som passar, men det är ju för få.. letar vidare men hittar inget vettigt, kan iofs köpa från ebay men.. ja, vill ju ha nu.. DÅ kommer jag på att leta bland gamla SIMM'ar, och hittar efter ett tag en SIMM som innehåller 8 stycken minneskapslar av rätt typ, samma pinconfig och 1Mx4bit, dessutom 70ns istället för 80ns som original.

På med varmluften och snabbt har jag befritat SIMM'en från sina kapslar..
DSC_2040.JPG
Nu tar jag ett djupt andetag och gör samma sak på 020-kortet, det fungerar också bra, inte en tillstymmelse till tracelifts, och inga andra komponenter flyttar på sig, däremot blir det "geggigt", jag antar att dom har nån lödlack på, och jag ägnar sen en del tid åt att förska göra rent alla lödytor med 2propanol och topz, varvid jag går på med lödpenna+lödfläta och rensa bort tenn.
DSC_2041.JPG
Nu kommer ju den jobbigaste delen, att få fast de begagnade minnena från SIMM'en på 020-kortets minnesplatser.. jag rensar alla minneschips kontaktytor och löder sen fast det första minnet med lödpenna, det går inte alls speciellt bra, trots rengjorda ytor och rikligt med fluss går det knappt att släplöda av nån anledning, jag får sitta och rensa med fläta efteråt på de sista benen hela tiden..

Efter ett tag har jag ju fått dit allihopa iaf.. (Nej, jag lödde inte i datorn, glömde bara ta en bild på labbordet) och ha rensat bort det västa skiten efter flusset (som iofs är noclean men man vill ju ha det snyggt..)
DSC_2047.JPG
..Jag sätter 4M-jumpern, och krånglar en del för att få över programmet som adderar minnet till systemet på en fungerande diskett,
men sen så har jag plötsligt 5M minne i systemet istället för 2M, fyra av dom är dessutom snabbt 32bitsminne :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Glenn 15 maj 2015, 15:52:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Att utöka minnet i min A500.

Inlägg av Glenn »

Man kan även notera att jag har fått använda en speciell typ av kickswitch med kabel då en vanlig inte får plats under kortet..
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

:tumupp: :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Snyggt!
Minns inte riktigt vad det är för expansion jag har i min A500+ i luckan under, men det är nog bara 1MB extra där, så 2 totalt. :humm:
Till min 1200 har jag dock ett 060-kort med 32 + 16 MB simm-stickor, 60ns. :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, jag har ju några fler Amigor också, den jag använder mest är en A4000 med 060 (och grafikkort, ethernet osv), men det är ändå kul att uppdatera denna maskinen, just den här A500'an är dessutom min första :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo precis.
Åååh, glömde ju. Jag har ju en SupraRam också att trycka in på vänstersidan. Dock "bara" 2Mb i den.
Ska plocka ihop allt och få till 500:an. Har ju hdd-controller också och montagegrejer för att fästa en intern 2,5"-are. Hade den disken tillfälligt i 1200:an innan jag skaffade större doningar. Sen blev det liggandes...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Denna maskinen hade en A590 med disk och 2M RAM, men jag har köpt en annan SCSI-kontroller jag tänkte använda, NIB, dock hrrm, hittar jag inte dne just nu.. får leta lite mer :)

Hade helst bhaft en intern lösning på disk 8eller flash/SSD) men de lösningar som finns verkar inte kompatibla med 020-kortet :(
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Undrar om man kan uppgradera mitt supraram 500rx... Det är kryssrutor under upp till 8MB, där rutan för 2 är ikryssad. :humm:

[edit]
Jodå. Men var 17 får man tag på ZIP-20-minnen idag? :shock:
ZIP-module.jpg
På mina står det:
Texas instruments
TMS44400-80SD
HBJ331 059
och de är 80ns, 1Mx4

Från Kina vågar man ju inte köpa nåt...

[edit2]
Oooh, 8MB 70ns ZIP-20 från Danmark. 420kr inkl frakt. Undrar om man ska slå till?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har eventuellt lite ZIP'ar liggandes, men högst tveksamt att jag kan hitta dom... annars så tror jag det finns AmigaÅF i utlandet som har dom, om du nu inte vill handla från ebay.

Men troligen kan du löda dit dom och eventuellt modda nån lödjumper eller nåt, har för mej det bara är att löda dit fler zip'ar på tex A2630 så hittas minnet automagiskt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag kunde inte hålla mig, så det blev de danska. Oanvända, sånär som på testade så de funkar.
Det sitter 16 ZIP-socklar i mitt supraram, så det är bara att trycka dit alla chip och sen ställa jumprarna på 8MB á la 1Mx4. :)
Läste att A500 inte kan hantera mer än 8MB fastram, så då blir det max utökning. :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mja, har för mej den kan ha 9M med nåt hack, men det gäller ju bara med 68000, har man 68020 eller bättre är väl gränsen 2G eller nåt, om vi bortser ifrån att det inte finns nåt kort som stöder det :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... det har jag varken sett eller hört. Däremot folk som räknar ihop sitt chipram och fastram. Då blir det 10 totalt för mig då. :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Autoconfig-utrymmet är 8MB på A500/A2000 (från adress 2MB till adress 10MB) (plus ett utrymme för "småkort"), men utöver det kan man ju ha "slowmem" och dessutom finns väl vissa adressutrymmen som man i princip kan fula in saker på. Om man trollar lite med ett cpu-kort så att busscykler för vissa adresser inte går ner till moderkortet (eller om man donar med _MEMEN från Gary till Agnus) kan man givetvis t.ex. mappa in en skvätt äkta fastmem från C00000 eller liknande. "Fuladresser" som verkar gå att använda fast "det är inte rätt" verkar vara t.ex. A0 0000 - BE FFFF, D8 0000 - DB FFFF och E0 0000 - E7 FFFF. Fast behöver man så mycket minne så bör man väl ändå behöva minst en 020...
Skriv svar