Tillverka runtomsvängande lasermottagare för höjdmarkering.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
wiggo
Kontakt:

Tillverka runtomsvängande lasermottagare för höjdmarkering.

Inlägg av wiggo »

Hej.

Funderar på hur man skulle kunna tillverka en 360 graders lasermottagare för rotationslaser på ett smidigt sätt för att sedan koppla
till en ventil som styr höjden på schaktbladet till grävmaskinen.

Alla jag sett på marknaden är uppbyggda enligt den här principen med ett antal fotomottagare i en array.
Bild

Min tanke var att man kanske kunde ha ett plaströr som reflekterar inkommande ljus till ändarna av röret där det
sitter varsin fotodiod och genom att detektera skillnaden i när signalen mottas avgöra var i höjdled som lasern träffar röret.

Men det här är säkert för enkelt för att fungera i praktiken. Men innan jag skrotar tanken så frågar jag gärna efter era tankar om denna idén?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Joe

Re: Tillverka runtomsvängande lasermottagare för höjdmarkeri

Inlägg av Joe »

Är bara nyfiken var du ska montera en mottagare som kan "se" 360°, stolpe på taket?

Köpte en mottagare för 399:-, förvisso bara runt ~160° synfält men billig nog att modifiera. Den funkar utmärkt som extra mottagare till min Topcon laser iaf.

Sen måste man hänsyn till lutningen på maskinen om man ska ha en noggrann höjdreglering.
wiggo
Kontakt:

Inlägg av wiggo »

Det är en bra fråga. Den skall sitta på schaktbladet så den kan lika gärna vara 220 grader.

Men jag hade min idé om att man kanske kan tillverka en mottagare med endast två dioder och då får man den runtomsvängande på köpet.

Har kikat på den du länkande. Tycker dock att den har lite för smalt område i höjdled. Jag har den mottagaren i bilden ovan i dagsläget på grävmaskinen
men det börjar bli trist att manuellt reglera höjden på schaktbladet som om det vore 50-talet.
Joe

Inlägg av Joe »

Det sitter något liknande denna i den billiga mottagaren. Vore trevlig med 1m avkänningsområde, dock så blir det fortfarande digital visning av mittenläget.
Vet inte hur man skulle billigt kunna göra en 1m analog visare (om man inte vill gräva när det är mörkt ute..), kanske någon form av fotoresistiv film?
wiggo
Kontakt:

Inlägg av wiggo »

Intressant. En sådan skulle man ju kunna böja på insidan av ett rör så den blir 360 grader.

Min verkar ha liknande den här https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20402 lödda i en lång array. Alla maskinmottagare
med längre spann verkar vara uppbyggda på enskilda fotodioder i en array. Kanske blir billigare.

I skärmar använder man ju en light-guide-plate för att distribuera ljuset från bakgrundsbelysningen ut över skärmen. Jag tänker mig något liknande fast omvänt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar