Motorer till ROV
-
Motorer till ROV
Hejsan, jag håller på att bygga en undervattens-rov. Jag har byggt ett skrov som är tätt och fint men när det kommer till motorer är jag fast. ROVen ska neutral i vattnet så det blir en motor (alt. två) för upp och ner, 2 motorer för fram och bakåt. Jag tänkte då fråga er ang. hur man ska bygga driften.
Alt. 1 är att använda borstlösa motorer så då ska gå att sänka ned i vattnet utan större modifikation (Jag har testat detta utan större framgång då inte ville snurra riktigt utan snarare hackade fram, Använde jag fel motor eller är det något annat fel?)
Alt. 2 är att bygga ett vattentätt hus för varje motor och använda vanliga dc motorer.
Målet är att roven ska går 30m ner men skulle nöja mig med 10 som skrovet är testat för i nuläget.
Jag har sett att flera på detta forumet har byggt rovs och tänkte om någon med erfarenhet kring detta hade en bra lösning, just nu står nämligen projektet fast tills motorerna är löst.
Tack på förhand
//bubblefrog
Alt. 1 är att använda borstlösa motorer så då ska gå att sänka ned i vattnet utan större modifikation (Jag har testat detta utan större framgång då inte ville snurra riktigt utan snarare hackade fram, Använde jag fel motor eller är det något annat fel?)
Alt. 2 är att bygga ett vattentätt hus för varje motor och använda vanliga dc motorer.
Målet är att roven ska går 30m ner men skulle nöja mig med 10 som skrovet är testat för i nuläget.
Jag har sett att flera på detta forumet har byggt rovs och tänkte om någon med erfarenhet kring detta hade en bra lösning, just nu står nämligen projektet fast tills motorerna är löst.
Tack på förhand
//bubblefrog
-
- Tidigare PP3DP_SE
-
Re: Motorer till ROV
Det såg helt klart intressant, undrar hur bra det funkar under längre tid i saltvatten
Finns ju även PlastiDip på burk och sprayflaska. själv använder jag den i burk (liquid tape) på mina fartreglage utifall jag landar i lite blött gräs.
Saltvatten har jag ingen erfarenhet av alls. Kolla ngt båtforum ?
Saltvatten har jag ingen erfarenhet av alls. Kolla ngt båtforum ?
-
OT: Någon som vet varför jag inte kan citera senaste inlägget?
@methuso
Tyvär kan jag ju inte doppa hela motorn i PlastiDip
och resten av elektroniken ligger i tryggt förvar i skrovet
@methuso
Tyvär kan jag ju inte doppa hela motorn i PlastiDip

Hej!
Kör med borstlösa motorer! Enkelt och beprövat av mig och många flera. Bara sänka ner i vattnet utan några tätningar. Kolla in openrov som jag tror listar någon lämplig motor.
Själv har jag kört med:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... 750kv.html
Vill du lyxa till det kan jag tipsa om T100 som var (är?) på Kickstarter för några månader sedan.
/Jonas
Kör med borstlösa motorer! Enkelt och beprövat av mig och många flera. Bara sänka ner i vattnet utan några tätningar. Kolla in openrov som jag tror listar någon lämplig motor.
Själv har jag kört med:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... 750kv.html
Vill du lyxa till det kan jag tipsa om T100 som var (är?) på Kickstarter för några månader sedan.
/Jonas
-
Tack, vad kör du med för ESC till det?
Har kollat lite på dom men tycker dom är lite väl dyra
EDIT: Vilka propellrar använder du?
Har kollat lite på dom men tycker dom är lite väl dyra
EDIT: Vilka propellrar använder du?