Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
En lösning är att ha magnetisk ball-sockets-fäste. Är garanterat inte glapp i alla fall, samt att det är lätt att byta extruder.
https://www.youmagine.com/designs/kosse ... c-effector
https://www.youmagine.com/designs/kosse ... c-effector
Jag slängde upp prylen på Thingiverse nyss - den är fortfarande bara "kallkörd" och inte monterad på min Kossel än, men mina enkla tester säger att det borde fungera.G4jm0r skrev:Det låter intressant UgloBuglo har ett gång blower fans som ligger, kör på hawkans design som är liknande den du kör nu, men den blåser lite klent med mina 40 fläktar.
http://www.thingiverse.com/thing:769424
Det är en remix av http://www.thingiverse.com/thing:225126 och http://www.thingiverse.com/thing:671250 så all ära skall gå till dem som har gjort de stora jobben - jag har bara mixat dem och gjort en grej för att koppla ihop dem.
Det blir ett jäkla drag i den runda "doghnuten" med en blower fan, så jag tror den kan vara riktigt bra.
Testa gärna och ge feedback ifall något måste ändras.

Oj, kossel tråden har halkat bak till sida 2, det får vi ju ändra på!
Har skrivit ut en del ABS senaste tiden i form av jobb till en kompis så jag fick för mig att testa att acetonbehandla en figur idag.
Blev ZombieHunter figuren på thingieverse och eftersom jag inte har heatbed fick jag skala ner den till 0.3 så den inte warpade så mycket.
utskriven med 0.1mm lagerhöjd på 2 timmar, sitter just nu i aceton badet, återkommer med resultatet men först en bild på utskrivten före:
Har skrivit ut en del ABS senaste tiden i form av jobb till en kompis så jag fick för mig att testa att acetonbehandla en figur idag.
Blev ZombieHunter figuren på thingieverse och eftersom jag inte har heatbed fick jag skala ner den till 0.3 så den inte warpade så mycket.
utskriven med 0.1mm lagerhöjd på 2 timmar, sitter just nu i aceton badet, återkommer med resultatet men först en bild på utskrivten före:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hur länge ska den få bada i aceton? (Lite som pik men mest som uppriktig undran)
Var lite osäker på om jag skulle använda den termen
, jag väntade runt en timme och då hade ytan precis börjat smälta och vara glansig på sina ställen, dock gjorde jag misstaget att lämna gubben kvar i ångorna 2 timmar till medans jag var på innebandy så det blev aldeles för mycket. Printade en till gubbe men har inte hunnit testa acetonbehandla den än.

Har labbat med 32-bit Due och RAMPS-FD med blandat resultat. Finns det nån som vill ställa sej upp och ropa "VA BRA DET FUNGERAR!"?
Experimenterade en del med Ramps FD förra året men övergav det kortet efter att den eldat upp min hotend i brist på USB anslutning samt att Zprobing inte var någon höjdare.
Har 2 st RADDS kort som ligger och väntar på att jag ska orka byta, men nu när skrivaren är i så pass fungerande skick är det svårt att hitta motivation till att strula igen.
Har 2 st RADDS kort som ligger och väntar på att jag ska orka byta, men nu när skrivaren är i så pass fungerande skick är det svårt att hitta motivation till att strula igen.
@ hawkan
Jag körde med due & ramps-FD vill minnas att det fungerade bra dock jag som pajjade kortet då jag
tydligen fick för mig att ful bygla lite med ringen ett par gånger, andra gången dök allt ....
Jag körde med due & ramps-FD vill minnas att det fungerade bra dock jag som pajjade kortet då jag
tydligen fick för mig att ful bygla lite med ringen ett par gånger, andra gången dök allt ....
Jaha, då gav pushfit-kopplingen på min extruder upp totalt - den greppar inte PTFE-slangen alls längre, utan sliter bara sönder den 
Har en 10-pack på väg från Kina sedan ett par veckor, men det kan man ju aldrig veta när de kommer fram. Hydroscand här i Göteborg hade inte heller några hemma när jag kollade häromdagen.
Är det någon här som skulle kunna sälja mig en 4mm pushfit-koppling med M5-gänga?
Annars tar jag gärna emot tips på var jag komma över en snabbt och enkelt, gärna i Göteborg.

Har en 10-pack på väg från Kina sedan ett par veckor, men det kan man ju aldrig veta när de kommer fram. Hydroscand här i Göteborg hade inte heller några hemma när jag kollade häromdagen.
Är det någon här som skulle kunna sälja mig en 4mm pushfit-koppling med M5-gänga?
Annars tar jag gärna emot tips på var jag komma över en snabbt och enkelt, gärna i Göteborg.
Jag köpte min här och den har funkat bra hittills. Snabb leverans var det också vill jag minnas.
Denna skruvmodell ger bättre grepp om teflon.
Hade inte någon rak typ, utan borrade rakt igenom och gängade in M5 skruv som fick 2mm hål.
Hade inte någon rak typ, utan borrade rakt igenom och gängade in M5 skruv som fick 2mm hål.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ok, är det en sån där skärringskoppling, eller vad heter det?
Finns det med M5-gänga och för 4mm rör/slang?
Finns det med M5-gänga och för 4mm rör/slang?
ELFA har, tyvärr måste man beställa vilket brukar ta en dag. Passar ju inte så bra nu när det är helg såklart..UgloBuglo skrev:Jaha, då gav pushfit-kopplingen på min extruder upp totalt - den greppar inte PTFE-slangen alls längre, utan sliter bara sönder den
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20035
Stack ner huvudet i bra-att-ha-lådan och hittade en M5 4mm push fit som har blivit över. Om det inte löser sig på annat sätt finns den för självkostnadspris i göteborg idag.