OP-ampen: nej, linjärt ska det vara i det här fallet
Ok, så låt oss säga att man satsar på två isolerade kanaler. Man kan ta en lindning på trafon till varje kanal, och jag antar att man också kan låta kanalerna ha gemensam "nolla".
I det här läget finns ju två alternativ:
1. Köra på som planerat men byta till LT3080 och kortsluta set-pinen med en transistor om om strömbegränsningen går in. En fråga är då: Jag vill kunna sätta strömbegränsningen till 0A även vid kortslutning av utgången. Kommer det inte alltid att finnas ett litet spänningsfall över kollektor-emitter även vid maximal basspänning, ca0.2V? I så fall, kommer det att gå maximal kortslutningsström även i det här fallet eftersom det fortfarande ligger 0.2V på set-pinen? Är 0A vid kortslutning ett orealistiskt krav för den här konstruktionen?
2. Använda pass-transistorer för att lösa hela grejen och bara strunta i att använda en linjär regulator. Det vill säga, en transistor och en op-amp för strömbegränsningen, samt en transistor och en op-amp för spänningen. Någon kanske har föreslagit det här innan men jag har nog inte riktigt förstått innan, ledsen i så fall! Man kan ju göra det här väldigt enkelt, men som jag förstått det så kan det bli problem med stabiliteten. En bra regulator skyddar ju både mot instabilitet och övertemperatur, men om man vill använda det här enklare sättet, hur svårt är det att få kretsen stabil? Det kanske blir 0-20V och 0-1A, kombinerat med diverse laster.