Driva borstlösa DC-motorer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Jeppsson:Mycket fint tipps, läste igenom artickeln i Allt om Elektronik, JAg tror det kommer leda till att jag skriver i Wikkin här på forumet, en totorial om Borstlösa DC motorer, men, på grund av tidsbrist blir det nog först om 1-2 månader.

macgyver:Kul att du uppskattade komentarerna i koden, har försökt förtydliga det jag gör just för att andra skall kunna läsa den. Jag har tyvärr just nu tidsbrist så den här koden komemr ligga lite på is ett tag, jag hoppas ha fungerande kod om 1-2 månader, tillsammans med en wikki om borstlösa DC motorer :-)
Nu när jag felsöker skall jag kolla upp koden, kanske blir dina förslag en del av den färdiga lösningen :-) !

Beffo:Jag blev helt till mig när jag läste om andra som skrev om borstlösa DC motorer, vilket led till att jag inte höll mig till ämnet och ditt problem.
Om du är intresserad av principen, håll ögona på wikkin så kommer det inom en månad att börja byggas på en totoriual hur borstlösa DC motorer styrs :-), och principen bakom dom, samt PWM:ning av sinusvågor :-)
Tekko

Inlägg av Tekko »

TDA5143 är en fin och mycket enkel krets men tyvärr tillverkas den inte längre :cry:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför inte kalla dom för vad de är. Synkronmotorer
Tekko

Inlägg av Tekko »

danei, ska man va ännu petigare: 3-Fas synkronmotor ;)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst gärna för mig. Men det är längre att skriva
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Eller BLDC =Brushless,Borstlösa
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Borstlösa är jag med på att de är men inte DC.
bearing

Inlägg av bearing »

Beror ju lite på vad man menar ingår i motorn. Motorn tillsammans med controllern drivs med DC, så det paketet borde även du kunna kalla BLDC. Det är ju en likströmsmotor med elektronisk kommutator.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då är det ju lätt att svara på hur man driver dom. Man kopplar in en likspänning. :wink:
asz

Re: Driva borstlösa DC-motorer

Inlägg av asz »

Hej på er!

Var inte dom första BLDC-motorerna DC på riktigt... innan man kom på att också "vända" på elektro-magneterna för att "knuffa och dra" samtidigt? Har för mig att jag läst något sådant. Jag håller också på med att labba med en borstlös motor. Titta här http://andreas.schutz.se/#post14 så ser ni vad jag pysslar med.

Jag skulle gärna delta i lite sammarbete med att utveckla en ESC (kontroller) med lite större kraft. Min specialitet är microcontrollers och inte själva mosfet-biten. Jag kan visserligen köra min motor med en vanligt hobby ESC, men det skulle vara kul att bygga en också.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

ESC står för?
bearing

Inlägg av bearing »

Electronic Speed Controller

Jag har också sett förkortningen BESC, vilket jag tror står för Back EMF Speed Controller, dvs att den kan styra en synkronmotor utan hallsensorer.
asz

Inlägg av asz »

Hej.

Jag citerar forumet rcgroups:
"BEC stands for battery elimination circuit." & "ESC stands for electronic speed control"
Men det är säkert rc-facksnack och det finns många flera acronymer på området gissar jag.

-----------------------------

Men om vi ger oss på att designa en kontroller tycker jag att vi borde göra den modulär. Åtminstonde tre moduler dyker upp i mitt huvud:

* CPU-modul som innehåller microcontroler och tillhörande kretsar. Jag programmerar PIC från microchip, men är tex. inget vidare på ST-controlers.
* Drivmodul så att poler och effekt kan variera. Kanske kan man göra den regenereativ också?
* Sensormodul för halleffekt-sensorer eller signalfilter från back-EMK för sensorlös drivning tex.

Kommer någon på fler? Dessutom borde vi göra den "open source" så att flera kan/får utveckla den. Jag har sett några sådana här projekt, men inget som bygger på modulär teknik så att den kan anpassas till allt från radiostyrt till elscootrar. Tror ni att det går?
bearing

Inlägg av bearing »

Det verkar vara en bra moduluppdelning.

Jag föreslår AVR eftersom att avr-gcc är fri. Dock tycker jag det är viktigt att controller ska klara högt varvtal, så det är enligt mig det som bestämmer kraven på processorn.

Varför skulle drivdelen bli annorlunda beroende på polantal?

En BLDC-controller kommer alltid kunna vara regenerativ eftersom att varje lindning styrs av halvbrygga. Det är mjukvaran som väljer.

Jag skrev för övrigt BESC och inte BEC.
asz

Inlägg av asz »

Jo, jag såg att det var BESC, det där med BEC'en hängde bara med i farten, det var inte meninget att näpsas. Just BEC & ESC var två av de acronymer som jag jagade ett slag för att kunna fatta vad jag läste om. Det var nog därför jag klämde in båda. Typiskt att man själv gör samma misstag i sina egna inlägg och svänger sig med förkortningar som folk måste fråga om!

En annan sak jag fick leta efter var begreppet "outrunner", det kan vara på sin plats att ta upp det med. Om jag förstått det rätt så är en outrunner en motor som har rotorn med magneterna på utsidan av statorn, tvärt om vad en "traditionell" motor har. RC-motorer är ofta "outrunners" och min BLDC är det med.

Hmm.. AVR säger du, ja det är kraftfulla grejjor. Det var ett slag sedan jag meckade med dem. Nackdelen är väl att man ofta, jag gjorde det ialf., programmerar dem i C. Det ger en sämre kontroll på tajmingen och compilatorerna ger ofta en ganska generös kod.

Jag har nog fastnat lite på PIC som jag nämde förut. Dom programmerar jag i assembler som ger en väldig fingertopps-känsla för tid. I linux har du fria redskap för dem med. Men som sagt, vi gör det väl i moduler så kan man utveckla "sin egen" om man hittar stora fördelar eller redan har investerat i en utvecklingsmiljö tex.

Detta givet... vad sägs om att börja med drivmodulen då? Det är visserligen _inte_ min styrka, men det är åtminstone den jag behöver som bäst... Vilken motor tänker ni driva? Min är en 24Volt 250Watts navmotor till en elektrisk cykel.

Här är en bra länk...
http://ww1.microchip.com/downloads/en/A ... 00885a.pdf

Och här en till...
http://www.rcgroups.com/forums/attachme ... ntid=96180
Senast redigerad av asz 24 augusti 2009, 22:04:31, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar