Behöver idéer! :)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Behöver idéer! :)

Inlägg av Mignon »

Hej!

Jag en helt ny här på forumet och mitt intresse för det som händer här har ökat väldigt mycket det senaste tiden. När jag igår rensade ut all skit jag hade liggande så sparade jag några saker som jag trodde att man kunde använda någon gång till något kul. Någon som har ett förslag?

* Radiostyrd bil, modell större

* Söndrig laptop med fungerande skärm (kan man ta ut skärmen och koppla den till en vanlig dator??)

* Gammal webkamera som får datorn att stanna när man kopplar in den.

* Diverse sirener, laserpekare o lysdioder.

Speciellt tacksam för tankar kring skärmen på laptopen! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vad sägs om ett fjärrstyrt larm? Larmet aktiveras när laserstrålen bryts. Sedan tas en bild på tjuven. :)

Angående skärmen:
Som allt annat så är det möjligt. Men det blir vääldigt mycket jobb, så standardsvaret brukar vara: Nä.

Vad är det som inte fungerar på laptoppen?
Vad är det för gränssnitt på webbkameran? USB?
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

JimmyAndersson skrev:Vad sägs om ett fjärrstyrt larm? Larmet aktiveras när laserstrålen bryts. Sedan tas en bild på tjuven. :)

Angående skärmen:
Som allt annat så är det möjligt. Men det blir vääldigt mycket jobb, så standardsvaret brukar vara: Nä.

Vad är det som inte fungerar på laptoppen?
Vad är det för gränssnitt på webbkameran? USB?
Hmm, har faktiskt funderat på ett larm fler gånger.. :)

Angående laptopen så bootar den inte. Den går direkt ut i BIOS och vill köra ett diag-test och stannar sedan när den testar minnena. Har bytt ut minnena fler gånger men det hjälper inte..
Kameran körs för övrigt via USB ja..

Vad är det som är så jobbigt med att fixa skärmen? Att få ut den är inga problem menar jag..
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Är det nödvändigt att citera föregående inlägg tycker du?.

Angående kameran, så skulle jag tippa på att det finns en kortslutning i den på 5V matningen, därför den tar med sig datorn!.

Har du någon som hälst aning om hur många 1000olika skärmsorter det finns, & hur dom fungerar?.
Och hur tror du att vi ska kunna veta om din skärm går att ansluta till datorn, utan att veta vad det är för skärm?.
Det kanske är dags för dig att börja med att leta upp databladet för din skärm, & sedan googla dig fram till ett kontrollerkort, som passar & då upptäcker du att såna kort kostar mellan 1000-4000kr.
Men tyvärr så tror jag inte att du lyckas hittat databladet ens.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tips, innan någon annan skriver det: En av de få reglerna är att man inte ska citera föregående inlägg. :)

Kul att du också tänkte på larm. Jo, då får man med de flesta delarna.

Laptopen går att fixa. Bara den går igång så är det lugnt. Provat byta hårddisk?

När det gäller kameran: Har du installerat den med rätt drivers mm? Har den fungerat tidigare? (Man vet aldrig, en del köper trasiga kameror som reservdelar..) Något speciellt som hände precis innan den slutade fungera?

Så över till skärmen:
Problemet är att få tag i någon form av drivkrets som gör att man kan koppla den till en vanlig skärm-kontakt...

Fagge: Vunnit på lotto? Du verkar så glad.. :lol:
Jag vet vad du menar. Det är svårt att gissa sig till vad han har för skärm. När man väl hittat någon form av beteckning så är det smått omöjligt att hitta ett datablad hur man än söker. Tillverkarna brukar vara lite hemliga på sånt...

"Men tyvärr så tror jag inte att du lyckas hittat databladet ens." Kan däremot läsas som att någon är dålig på att söka. Vet att du inte menade så, men det vet inte nya användare.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

sorry!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:)

Vad är det för märke och modell på laptopen?
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Ja jösses vad griniga ni är :shock:

Inte så lätt att veta våra små etikettregler om man är ny här. Låt oss i stället säga välkommen hit, Mignon! Och har får man för det mesta svar på alla sina funderingar, och alla ens galna idéer brukar faktiskt tas på allvar.

Fråga:
- vad är söndrigt på laptopen? Börjar den boota upp eller hur vet du att skärmen är OK?

/D7
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Det är en IBM Thinkpad 600.

denna länken finns tydligen parts information.

Hmm, det sitter ju en styrkrets i laptopen. Går inte den att använda?

Bild
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Ja den kommer som sagt in i BIOS och vill köra ett diag-test så jag vet att skärmen är OK. Dock stannar den mitt i testet.

Inga clever remarks på att det inte sitter någon processor i på bilden ovan, jag vet det.. :) Tog ut den EFTER att jag testade den.. hehe

Tack för det stundtals varma välkommnandet! :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jo, det är inte helt omöjligt att man kan "prata" med grafikprocessorn (om den nu sitter som en ensam krets). Däremot kan det vara svårt, men det har inte hindrat någon tidigare. :)

Kikade på länken:

Inverter card. FRU part nr: 05K3471.
En sekund-snabb sökning på google gav massor med länkar om det kortet. Bl.a den här.

Det finns alltså att köpa. Kan hända att det finns ett datablad också då..

edit: Min länk verkar inte fungera längre. Det beror troligen på att den använde session-id. Men sök på 05K3471 så hittar du.
Skriv svar