Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Allt som rör 3D-skrivare.
Virr3

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Virr3 »

Simpwa: jupp, har exakt samma problem.. Dessvärre har jag ingen lösning. Jag har problemet med såväl repetier som cura. Som du säger är problemet större med större lagerhöjd...
Fritzax

Inlägg av Fritzax »

Även jag har samma problem.
Tyvärr ingen lösning i sikte
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

.
Senast redigerad av Eli 8 maj 2015, 06:33:01, redigerad totalt 1 gång.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Har sett någon inställning där man kan lyfta före förflyttning.

I Cura: i en liten ruta bredvid retraction kan man även sätta Z-hopp.
gabbe

Inlägg av gabbe »

Hej,
jag hade också problem med att det ena munstycket släpade i där det inte skulle.
Jag mätte spelet mellan munstyckena och bädden med bladmått (mot samma punkt på bädden) och det ena munstycket satt något lägre vilket förklarar att det släpar i.
Jag löste det genom att korta av munstycket med minst spel så att det blev samma spel på båda. Jag skruvade bort det och kortade det något med slippapper på insidan (övre plana ytan).
mvh
Simpwa

Inlägg av Simpwa »

Härligt med ett forum med bra liv i :D Ja som Eli säger finns ju z-hopp men har inte testat den ännu. Såg på K8xxx-3dprinters att det finns en ny firmware med bättre flowrate det kanske kan lösa detta problem? Någon som testat den firmwaren ännu?

Ska testa att köra en print med z-hopp på 0.1 nu så får vi se om vad som händer.

En helt annan sak, hur tar ni bort era utskrifter från buildtak ytan? Minna sitter som berget oftast och börjar redan se skador på buildtak ytan efter inte speciellt många utskrifter.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

Jag har klarat mig fint med en bladkniv hittills.
Ifall utskriften sitter för hårt kan du prova att ha lite mer avstånd till byggplattan.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Simpwa skrev:Hej.

Tänkte kolla om det är någon mer som har problem med att värmemunstycket går emot tidigare utskrift när den ska förflytta sig?
Kör med repetier-host från vertex 0.2mm lagerhöjd då problemen är som störst inte lika mycket i 0.1mm. Annars original inställningar.
I Slic3r finns en inställning som heter avoid crossing peremiters som ska lösa det problemet genom att inte dra huvudet över färdiga ytor. Repetier kör väl Slic3r om slicer?
Simpwa

Inlägg av Simpwa »

Virr3 skrev:Jag har klarat mig fint med en bladkniv hittills.
Ifall utskriften sitter för hårt kan du prova att ha lite mer avstånd till byggplattan.
Ok då kanske jag ska testa att kalibrera plattan lite längre ner. Så får vi se hur det går. Tack för tipset.
Simpwa

Inlägg av Simpwa »

Nisse skrev:
Simpwa skrev:Hej.

Tänkte kolla om det är någon mer som har problem med att värmemunstycket går emot tidigare utskrift när den ska förflytta sig?
Kör med repetier-host från vertex 0.2mm lagerhöjd då problemen är som störst inte lika mycket i 0.1mm. Annars original inställningar.
I Slic3r finns en inställning som heter avoid crossing peremiters som ska lösa det problemet genom att inte dra huvudet över färdiga ytor. Repetier kör väl Slic3r om slicer?

Repetier har både slic3r och Curaengine. Har bara använt Curaengine i den. Finns en inställning som heter minimize crossing perimeters i Cura men den är ikryssad så det hjälper nog inte är jag rädd. Z-hopp gjorde inte mycket för saken heller när jag testade det.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

"Z-hopp gjorde inte mycket för saken heller" Nej 0.1 är ju obetydlig skillnad, men det är bara att öka.
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Ibland glider tråden av rullen och då löser man problemet genom att skriva ut en broms☺

Edit: Bifogat STL filen om någon vill printa en själv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fritzax

Inlägg av Fritzax »

Smart broms.
den stjäl jag nog.
soo1

Inlägg av soo1 »

Jag ligger lite i startgropen med att köpa en 3D Printer och jag har fastnat lite för just denna.
Vad säger ni som kört den ett tag nu, rekommenderar ni att köpa den?
Fritzax

Inlägg av Fritzax »

Tyvärr har jag ju aldrig kört någon annan men efter ett par månader med min k8400 så kan jag bara tala varmt om den.
Finns några småsaker som jag stör mig på bl.a plattformens uppbyggnad men på det stora hela tycker jag den är prisvärd.
Hyfsat enkel att skruva ihop och ställa in med bra beskrivning i många bilder.
Skriv svar