Bygge av rörradio (FM)

Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av ensten »

Så sjukt kul tråd och projekt. Keep up the good work mate.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Drosseln är den svarta spolen i kvotdetektorbilden, den kopplar magnetiskt till den andra spolen Sp2.
Så diod-delen med "Sp1 & Co" får signaler på två ställen, första är Sp2 -> Sp1,
den andra vägen blir Sp2 -> drosseln som i sin tur sitter på mittavtappningen på Sp1.

Signalen du har märkt AVR är en frekvensberoende DC-signal för att styra lokaloscillatorn till rätt frekvens
kallas för AFC = Automatic Frequency Control, den kompenserar viss "felinställning" på radions stationsskala
och oscillatorns frekvensdrift. När man byter station så blir det lite som att nästa station "sugs" :) på plats
när frekvensen är tillräckligt nära.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite funderingar:

I papprena står det att för låga värden på C320 och C323 "inte tillräckligt avkopplar mellanfrekventa strömmar".

Okej, men vi har ett dubbelresonant (prim + sek) filter och då har man ju nästan bara mellanfrekvensen kvar (exklusive mod).

Modulationen sker rimligtvis på toppen och är frekvensmässigt så liten att de släpps igenom.

Nu vill vi dock likrikta (och begränsa, som tydligen görs med "batteriet", C321) signalen.

Vi vill alltså ha en likriktning samtidigt som MF skall bort.

Jag gillar den sista bilden i papprena, fig 6.389.

Det är en osymmetrisk kvotdetektor.

Den liknar nästan en AM-detektor med två "små" skillnader dvs en extra diod och en extra "drossel".

I vårt fall måste vi naturligtvis pss filtrera "bärvågen" dvs MF!

Och när man tar till knepet med ditt nya schema ovan så kan man faktiskt välja om man vill ta ut signalen över drosseln eller "batteriet".

Allt beror ju på vart man väljer att jorda!

Nu tror jag i alla fall jag fattar den biten :)

Återstår dock fortfarande att försöka förstå vad som egentligen händer.

För om båda sidorna är resonanta, hur kan drosseln (mm) göra så att det blir en AF som bara är beroende av modulerad frekvens (och inte amplituden hos frekvensen)?

Något mer jag läste i papprena.

Begränsningen går till som så att när MF ökar i styrka går det mer ström i kretsen (pga RC-filtret dvs C321, R321, R319) och mer ström betyder större belastning på LC-kretsen och när den belastas mer så sjunker Q-värdet dvs den blir bredare och när den blir bredare blir den också lägre i amplitud!

Så om amplituden hos MF ökar, så behålls den likriktade spänningen över C321.

Vice versa blir det faktisk vid lägre amplitud.

Okej, då fattar jag den biten också :)

Nu har vi alltså en konstant spänning över "batteriet"/C321.

Men vad har det att göra med AF ut?!!

För det är väl knappast så enkelt att när MF moduleras så ökar och minskar dess frekvens men säg att den bara ökar i frekvens och att drosseln då ökar sin spänning (ty del av trafo och e=-LdI/dt) då får man faktiskt att en frekvensökning ger en amplitudökning ut från detektorn.

Sen kan man tänka sig att samtidigt som stora frekvensökningar ger stora amplidudminskningar hos den resonanta peaken så ger stora frekvensökningar stora induktiva ökningar hos "drosseln".

Men MF moduleras ju även negativt relativt resonans och vad är det då som ger en negativ amplitud vid negativ modulation?

För i det fallet får vi ju en minskning av nivå samtidigt som induktionen minskar.

Men är det inte det vi ska ha :D
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Kvällslektyr del 2 som handlar om bl.a. Foster-Seeley diskriminatorn.
Foster Seeley.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Mycket intressant!

Jag har nu både läst det och laddat upp det till min web-mejl för utprintning på jobbet i morgon :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Spontant tycker jag mig nu i alla fall förstå att FM-detektorn jobbar mot "klockan" som överföringsfunktion.

Detta precis som ett CK-steg jobbar mot rörets last och karaktäristik som överföringsfunktion.

Men jag har mycket kvar att förstå :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

ensten skrev:Så sjukt kul tråd och projekt. Keep up the good work mate.
Mycket roligt att höra!

Du är en klippa!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag läst igenom papprena en andra gång.

Blev inte speciellt mycket klokare :D

Men det är fortfarande intressant.

Tror mig förstå principen med inverterade klockor/resonanskurvor hos Foster-Seeley som ger ett extra stort område att plocka ut amplitudvariationer ur frekvensvariationer.

Mycket lärorikt.

Samtidigt är det skumt att just Foster-Seeley inte skall avstämmas till olika frekvens på primärsidan respektive sekundärsidan.

Blir inte klok på den biten.

Generellt är det ju en lysande ide' att avstämma ena halvan av sekundären till en frekvens säg något lägre än primärresonans för att sedan avstämma andra halvan av sekundären en något högre frekvens samtidigt som man inverterar andra halvan (bara att mittappa sekundären, alltså).

Om nu primären ligger mitt emellan dessa resonanser så konverteras dess frekvensvariationer till amplitudvariationer helt enkelt genom att de hamnar på en förlängd och mer linjär flank där frekvensvariationen sker så att säga nerifrån samtidigt som amplitudvariationerna tas ut sidledes.

Men detta nyttjas alltså inte i varesig Foster-Seeley (FS) eller kvotdetektorn (KD).

För speciellt FS står det att primär och sekundär skall avstämmas till samma frekvens.

Antar det gäller för KD också.

Men vad vet jag?

Efter seriösa studier av KD och FS fattar jag fortfarande nada :D

Jag jobbar alltså med elektronik (mestadels reparatör) men är uppenbarligen pinsamt dålig på det :D

MVH/Roger
PS
Bifogar ett schema på min KD. Tänkte skippa vissa saker som att C1 & C2 måste gå till backe. Jag gör detta mest för att iom att S3 nu går till backe (liksom i YD1150's trevligt bifogade schema) så känns det nästan som om jag förstår nåt. Alltså, S3 är kortsluten vid DC, eller hur? TR1 är i princip en transformator. Så om S1 har signal, så har S3 det också. Detta ger hela det flytande arrangemanget en "mittpotential" skild från noll när MF finns. Nu tycker man att vid låg frekvens som AF är S3 fortfarande kortsluten så det enda som kan ge den lite potential är MF. Men MF är ju fortfarande sinus. Så vad gör det att S2's mittapp gungar med högfrekvent sinus? Jag menar, AF är så liten (re 10MHz, normalt) så denna drossel kan inte ge så mycket i bidrag. Förstår inte ens varför den sitter där. Jag menar, det är ju ändå tydligen fasvridningen som sägs ske från prim till sek när frekvensen avviker från MF, som ger skillnad i spänning över dom båda S2/2.

Det här är asroligt men mycket svårt att förstå!

YD1150, får man fråga vad den trevliga rörradioboken heter? :)
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Boken heter:

Tekno's TV-Teknik
Radioteknikerns handbok av James Hellström
Tryckt 1963 (inte någon ny bok precis men naturlagarna förblir desamma :) )
Köpte den då lokala biblioteket sålde ut gamla böcker.

FS och KD används inte så mycket numera på grund av dyra spolar som måste tillverkas (ekonomerna får hjärtsnörp direkt)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack än en gång, YD1150!

Den där boken ska jag leta rätt på!

Jag är nämligen rätt trött på modern teknik för det blir lätt så hysteriskt i form av onödiga finesser, minimalism och kostnadsoptimeringar.

Fast å andra sidan älskar jag min Nikon Coolpix S6150.

En underbart käck liten modern manick.

En annan modern manick jag inte kan leva utan är min Ipod Classic (med hårddisk, obs, som dock tyvärr ej tillverkas längre).

Pekmobil kommer jag dock aldrig någonsin skaffa mig.

Jag tycker mest det är en leksak för barn.

Visst, det är en fantastisk teknisk innovation men jag har inget som helst behov av den.

Min knappmobil sjunger dock på sista versen för den lägger av emellanåt.

Siktar således på att åter köpa en Nokia och denna gången en N100 som Kjell & Co säljer för endast 300 spänn.

Hoppas du är lite road av detta svammel i alla fall :)

MVH/Roger
PS
Rör är och förblir min favoritkomponent :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Några bilder och scheman.

Ena schemat visar hur jag i nuläget modulerar ena Hartley-oscillatorn.

Det är mycket skumt varför jag ut från KD får en AF som minskar med ökande frekvens.

Tycker inte det borde bli så (se anteckningar i schema).

Det andra schemat visar hur jag idag och just nu byggt och använder KD.

Speciellt intressant är att när jag mittjordade C1&C2 ökade utsignalnivån med nära nog det dubbla.

Det är också intressant att notera att när jag fick trimmat trafon (TR1) och byggt om KD så fick jag mest brus ut (<1mVpp med både LO-komponenter och MF-komponenter) som alltså inte längre hade med MF att göra.

Detta tycker jag är succe'!

Speciellt kanske med tanke på att hela kretsen blir något mer begriplig med detta byggsätt.

Mycket roligt :)

Bilderna får tala för sig själva.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Räknar man om värdena på 10,7MHz KD:n så blir det ungefär 66pF och 13,4uH för 5,35MHz
Du har 1769pF....hur många millivolt får du före dioderna?
Du får tömma bankkontot och köpa ett gäng T50-2-kärnor och linda på fler varv. :)

En Luxor radio från 1967 som studieobjekt.
Komplett FM-radio nedan :

Front-"ändan" först, 100MHz delen med jordad-bas steg för impedansanpassning/förstärkning låg-Z in, hög-Z ut.
Sp9 med tillhörande kapacitanser blir ett avstämbart bandpassfilter.
Andra steget är självsvängande blandare med 10,7MHz utgång (Sp7+C410) till mellanfrekvensförstärkaren.
Sp8 är lokaloscillatorspolen.
Luxor 1.jpg
Andra bilden visar de olika förstärkarstegen i mellanfrekvensförstärkaren.
C305 är för att stabilisera första steget i förstärkaren, s.k. neutraliseringskondensator,
Hjälper till så att förstärkaren inte börjar självsvänga, kapacitansen mellan bas - kollektor är den skadliga.
Skickar tillbaka lite signal med rätt amplitud och fasläge så att man släcker ut C mellan B och C.
Nyare kiseltransistorer har ofta lägre kapacitanser så att neutraliseringen kan skippas.

Gjorde liten rättelse 2015-05-12, för de två senare förstärkarstegen är jordad bas GB-koppling och ingenting annat. :)
Luxor 2.jpg
Senast redigerad av YD1150 12 maj 2015, 15:15:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag tackar och bugar för dessa mycket intressanta scheman!

Nu har du alltså gett mig scheman för en mer eller mindre komplett FM-radio modell Luxor (från året innan jag föddes :)).

Fattar i grund och botten nästan ingenting men sex saker vill jag som amatör påpeka:

1) Germanium (vars transistor uppfanns 1947 av Schockley och gubbarna)
2) PNP (som ju uppfanns först och är väl alltjämt bäst när det gäller Germanium-transistorer)
3) Germanium-transistorerna skärmas mha deras metallkapslar (går sällan idag).
4) GB-kopplingar (detta har jag aldrig någonsin använt :)).
5) Dina neutraliseringskopplingar är också skumma men tacksamt noterade.
6) Matningsspänning, vågar man gissa, 9V? :)

När det gäller aktiva halvledare så är intresset i falnande ordning:
1) Elektronrör
2) Germanium
3) J-FET
4) BJT

Om nu nån brydde sig :D

MVH/Roger
PS
Det här
Räknar man om värdena på 10,7MHz KD:n så blir det ungefär 66pF och 13,4uH för 5,35MHz
känns dock fel för primären i vår Luxor-radios KD har tydligt 33pF och omräknat till 5,35MHz blir det 27uH.
Du har 1769pF....hur många millivolt får du före dioderna?
Jag tycker jag har god och fin signal på hela 400mVpp, menar du att det skulle vara ett problem? :)
Du får tömma bankkontot och köpa ett gäng T50-2-kärnor och linda på fler varv. :)
Varför det? Jag tycker mig komma fram till att en rak FM-mottagare är fullt möjlig. Så genom att använda mina T50-12, som ju är gjorda för 100MHz typ, så kommer jag komma ner i kapacitansvärde rätt rejält.

Vi räknar lite på det.

Mina tio varv gav tydligen nåt i stil med 1,8nF för säg <~5MHz (vid 9V batteri, 6MHz vid 15V matning...).

\(w_0^2=1/(LC)\)

ger 0,56uH som vi avrundar till 0,6uH (för frekvensen är faktiskt något mindre än 5MHz).

Så tio varv ger 0,6uH (vid 5MHz, kanske man skall tillägga...).

AL-värdet blir då 6nH/N^2 (som inte stämmer med specificerad 2,2nH/N^2).

Möjligtvis beror det på att frekvensen är mycket mindre än avsedd men då borde väl snarare AL-värdet minska och inte öka :D

Men om vi antar att mitt live-test är relevant, då har vi 600nH vid 10 varv (och 100MHz).

Med användning av ovanstående formel får vi då ett C på 4,2pF.

Vilket blir perfekt att trimma med en kapacitansdiod!

Jag skall räkna mer noggrant på det här men nämner nu bara att min kapacitansdiod (BB405) har följande data

C=3-20pF@Vr=15-0,5V.

Anledningen till att jag tror att det går att bygga en rak mottagare är att Q-värdena på filtrena faktiskt inte behöver vara så höga.

Jag menar, Q-värdet på ingångsfiltret behöver liksom inte vara så mycket mer än 5 (100MHz/(108-88MHz)).

Q-värdena på de kaskadkopplade förstegen behöver heller inte vara mer än 5.

Eftersom det är blandarlöst behöver Q-värdet på KD vara, det vet jag inte :D

Men primären borde tunas lika hårt till 98MHz+/-10MHz dvs KD's primär har också minst 5 i Q-värde.

Samma gäller KD's sekundär för jag fick precis verifierat att primär och sekundär måste vara avstämda till samma frekvens för att det skall fungera.

Snedställning är tydligen en annan mekanism (Foster-Seeley's föregångare antar jag).

Okej, jag bygger mig en rak mottagare.

Ett liiiitet problem är att mitt enkla analoga skåp bara klarar 30MHz :D

Så hur ska jag kunna mäta på 100MHz?

Det är inte ens enkelt med en superheterodyn för de kaskadkopplade ingångsstegen måste avstämmas ihop med antenn-kretsen samtidigt som LO'n måste vara väl känd (och "gangad" med antenn-kretsen).

Funderar nästan på att använda min blandare :)

Kanske använda den som adapter till mitt skåp :D

Jag menar, LO'n kan jag faktiskt mäta med skåpet på jobbet.

Så jag bygger om ena LO till fast 113MHz.

Då får jag en MF för FM på 5-17MHz.

Den andra test-oscillatorn (LO2) konfigurerar jag så att jag med skalratt på potentiometern för variocap kan se 88-108MHz.

Då ska jag alltså få en MF ut mellan 17-5MHz när jag sveper LO2 från 88-108MHz.

Om man gangade LO och LO2 skulle man naturligtvis kunna få ut samma MF över hela bandet (kallas också superheterodyn, liksom).

Men jag vill nog se frekvensvariationen på skåpet för det indikerar att man vet vat man håller på med.

Jag menar om jag typ får 6MHz på skåpet, ja då vet jag att skillnaden är [113MHz-6MHz] dvs signalen är på 107MHz.

Vad tror ni om denna galenskap? :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nåt i stil med detta är vad jag kommer bygga.

Jag skall även skissa på en blandar-adapter till mitt primitiva skåp :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Och såhär ser adaptern ut :D

MVH/Roger
Skriv svar