Nu händer det äntligen saker i mitt radioprojekt
Fick lindat FM-detektordrosseln igår.
Byggde mig sedan en kvotdetektor enligt Wikipedia.
Kopplade sedan in en 1kHz ton som FM-modulation av ena Hartley-oscillatorn (HO).
Hände absolut ingenting ut på detektorn
Mätte runt lite.
Flyttade proben till ena HO och vips byttes Pirate Rock (95.4MHz) ut mot en ren och fin 1kHz ton
Jag skrattade gott men fattade naturligtvis ingenting.
Det var ju liksom inte ens den oscillatorn som modulerades (agerar LO).
Nåväl, mätte på MF-filtrets utgång.
Samma fula signal enligt tidigare bild (dock med tydlig ~5MHz grundton).
Detta dock bara med proben på 1:1.
Blev väldigt förvirrad ett tag då 1:10 visade något helt annat (20MHz amplidudmodulerad med 5MHz).
Provade simulera 1:1-prob mha 100pF över mätpunkten men samma 1:10-resultat.
Skumt.
Nåväl, sen blev jag fixerad vid att dels såg MF-en (~5MHz) dålig ut, dels var det låg nivå ut.
Eftersom jag vill ha ren och fin MF så så blev jag att fundera om jag verkligen träffat rätt med resonasfrekvensen hos MF-filtret.
Kopplade in en 5-500pF trimkondensator mha ganska långa testkablar över MF-spolens preliminära kondensator där jag bara chansade att den var för liten.
När jag fick vridit trimkondensator närmast i botten så fick jag se en underbart ren och snygg sinus!
En ren sinus som dessutom ökade i amplitud!
Så greppa detta, jag har alltså lyckats blanda två oscillatorer (HO) på vardera runt 25MHz till en ren och snygg skillnadsfrekvens (MF) om 5MHz.
Jag är riktigt stolt över mig själv
Amplituden är dock lite dålig.
Den är knepigt nog 0,8Vpp in till detektor-trissans gate men bara 0,2Vpp ut på drain (och då lastas den bara med en "avstämd" LC).
Men jag misstänker samma fel här.
Formellt är AL-värdet för järnpulvertoroiden 2,2nH/N^2 vilket för tio värv skulle betyda 220nH.
Men när jag satte dit 4n7 innan ovanstående succe så fick jag ett inbillat sämre resultat än dom 1n som jag har där nu.
Eftersom trimkondingen är så ovanligt rejäl i sitt värde kanske jag kan optimera denna biten också på liknande sätt
På detektorsidan ser jag bara 1mVpp 20MHz AM-modulerad med kanske 0,2mVpp 5MHz dvs den är i princip tyst.
Detta oavsett nivå på muduleringen.
Dock kan jag stolt berätta att de 0,2Vpp in till detektorn tycks moduleras väldigt fint för vad som händer vid påslag av moduleringen är att sinus blir "suddig" i x-led vilket ju tyder på en FM-modulation.
Så allting verkar stämma.
Förutom kvot-detektorn.
Måste studera den närmare.
MVH/Roger
PS
Jag får ut en liten signal om c.a 2mVpp på MF-frekvensen innan R3. Om man tittar på lindningarna borde det inte komma nåt alls där då den lindningen drivs av mittappen hos detektorn. Men det är här det övriga arrangemanget kommer in, antar jag. Läckage av MF tror jag personligen tyder på asymmetri hos lindningarna (alternativt kondensatorvärden?).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.