Internetanslutet odlingsbord
Internetanslutet odlingsbord
Jag tycker det är kul att odla chili och lite annat och en del av dessa behöver mycket värme för att gro. I år har jag testat ett hemsnickrat värmebord, det är ett sandfyllt bord (~3 cm) med en värmekabel i (100 W, skulle behöva dubblas). Över detta hänger 3 st 28 W T5-lysrör. Bordet är ~0.6 x 1.2 m för den som undrar.
Detta styrs idag av en enkel termostat från eBay och en vanlig timer.
Planen är att bygga ihop termostat och timer till en liten enhet som sedan kopplas till en Raspberry PI där en webbapplikation loggar och presenterar data mot användaren.
Denna lilla styrenhet är nu under utveckling. Tanken är att klara följande:
3x 240VAC styrningar med MOC3041 och triac. För värme och ljus.
2x styrning av 4 pins datorfläkt.
Entrådsbuss för temperaturgivare. Detta ger mig också möjlighet att hänga på andra sensorer.
USB-anslutning
Schema som PDF. Main: 240 VAC: Fan: USB:
Detta styrs idag av en enkel termostat från eBay och en vanlig timer.
Planen är att bygga ihop termostat och timer till en liten enhet som sedan kopplas till en Raspberry PI där en webbapplikation loggar och presenterar data mot användaren.
Denna lilla styrenhet är nu under utveckling. Tanken är att klara följande:
3x 240VAC styrningar med MOC3041 och triac. För värme och ljus.
2x styrning av 4 pins datorfläkt.
Entrådsbuss för temperaturgivare. Detta ger mig också möjlighet att hänga på andra sensorer.
USB-anslutning
Schema som PDF. Main: 240 VAC: Fan: USB:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Internetanslutet odlingsbord
Min ambition var något liknande.
Sedan tidigare har jag en värmebädd med frigolit i botten och golvvärmeslinga uppe på frigoliten.
Sedan en tunn plywoodskiva. Ett "digitalt" termostat har styrt den tidigare, men den klarade inte av miljön i växthuset. Displayen packade och tackade för sig förra våren.
Denna blir ett växthus i växthuset sas, då jag har ställning med bubbelplast.
Jag hade tänkt mig radio till en enhet inne, men det blev dåligt med tid.
Nu blev det en nano i en låda med display, i en annan så är det solid state reläer, en för värme och en för fläkt (JA, lathet, men snabbt).
Den har tre temp-sensorer, en för jorden (styr värmen) en för luften inne i bädden (styr fläkten) och en ute i stora växthuset (kuriosa och onödigt vetande).
Nästa projekt är ett bevattningsnätverk... i sommar? Kanske...
Sedan tidigare har jag en värmebädd med frigolit i botten och golvvärmeslinga uppe på frigoliten.
Sedan en tunn plywoodskiva. Ett "digitalt" termostat har styrt den tidigare, men den klarade inte av miljön i växthuset. Displayen packade och tackade för sig förra våren.
Denna blir ett växthus i växthuset sas, då jag har ställning med bubbelplast.
Jag hade tänkt mig radio till en enhet inne, men det blev dåligt med tid.
Nu blev det en nano i en låda med display, i en annan så är det solid state reläer, en för värme och en för fläkt (JA, lathet, men snabbt).
Den har tre temp-sensorer, en för jorden (styr värmen) en för luften inne i bädden (styr fläkten) och en ute i stora växthuset (kuriosa och onödigt vetande).
Nästa projekt är ett bevattningsnätverk... i sommar? Kanske...
Spontant så borde ju din Raspberry Pi själv klara av allt, den ska ju ha mer än tillräckligt med I/O. Nackdelen är ju att det blir lite knepigare att få till den hårdvarunära biten... men du slipper serieprotokollet. Nåväl, jag brukar förespråka fler att fler processorer är bättre, så kör så det ryker! 

@Zhorts Ursäkta att jag inte svarat. Visst är det så att Raspberryn nu har begåvats med en del IO men jag ville ha något mer generellt och så är jag lite tveksam till IO-biblioteket för Python tillsammans med en webbapplikation.
@Ulf Bevattning vore spännande men för min del får det bli nästa eller näst-nästa steg.
Jag inventerade gömmorna och hittade några DS3231 som är en realtidsklocka med i2c, inbyggd kristall och hela balunsen så det har jag ritat in en. Ser ut som jag får plats på ett 65 x 100 mm stort kort.
Så här ser det ut för stunden.
@Ulf Bevattning vore spännande men för min del får det bli nästa eller näst-nästa steg.
Jag inventerade gömmorna och hittade några DS3231 som är en realtidsklocka med i2c, inbyggd kristall och hela balunsen så det har jag ritat in en. Ser ut som jag får plats på ett 65 x 100 mm stort kort.
Så här ser det ut för stunden.
Nu har jag caddat så att alla komponenter är anslutna. 
Som synes är inte undersidan helt vacker, ska kika en gång till på om jag kan möblera om både i schemat och på mönsterkortet för att få bort en del av elakheterna.
Funderar på att ta bort jordplanet under de digitala kretsarna. Jag har försökt cadda med detta i åtanke. Olin Lathrop om frågan på electronics.stackexchange.com

Som synes är inte undersidan helt vacker, ska kika en gång till på om jag kan möblera om både i schemat och på mönsterkortet för att få bort en del av elakheterna.
Funderar på att ta bort jordplanet under de digitala kretsarna. Jag har försökt cadda med detta i åtanke. Olin Lathrop om frågan på electronics.stackexchange.com
Insåg att mitt val av anslutning för entrådsbussen inte var den smartaste, jag byter ut skruvterminalerna mot 8P8C (RJ45). Eftersom detta tog massor med plats och jag inte har lust att tränga ihop komponenterna mer så har jag bestämt mig för att lägga till 5 mm på vänstersidan.
Funderar på hur jag ska göra med mina 5V (och kanske även 12V). Tror nämligen att jag behöver släppa ut dem på entrådsbussen. Jag har läst lite för mycket om strul med parasitläget på DS18B20?! Hur skyddar jag bäst 5V som ska ut? Egen regulator?
Funderar på hur jag ska göra med mina 5V (och kanske även 12V). Tror nämligen att jag behöver släppa ut dem på entrådsbussen. Jag har läst lite för mycket om strul med parasitläget på DS18B20?! Hur skyddar jag bäst 5V som ska ut? Egen regulator?
Nu har jag snickrat vidare på detta kort en del så nu ser det ut som följer.
Schema som pdf: Mönsterkortet:
Schema som pdf: Mönsterkortet:
Ännu en del förändringar.
1) Har ändrat tachometeravläsningen till en enklare lösning.
2) Annan drivning av entrådsbussen, hade en pinne över så kan ha en för skrivning och en för läsning.
3) Möblerat om lite.
Börjar närma mig ett kort jag kan tänka mig att beställa.
1) Har ändrat tachometeravläsningen till en enklare lösning.
2) Annan drivning av entrådsbussen, hade en pinne över så kan ha en för skrivning och en för läsning.
3) Möblerat om lite.
Börjar närma mig ett kort jag kan tänka mig att beställa.
Om du är orolig för överlast på 5V du släpper ut så finns det smarta "IC-säkringar" som används för USB, typ som TPS2051, eller liknande. Men det är en ingång att leta på i alla fall.
Nu tänkte jag lösa det med en polyfuse och ett par zeners tillsammans med en TVS. Skulle inte det funka får temperaturskyddet i regulatorn fixa det. Entrågsbussen har begåvats med en egen regulator så det ska förhoppningsvis inte sänka resten av systemet.
Intressant att känna till den typ av krets du föreslog, kanske kan bli använd i framtiden.
Har beställt komponenter idag så jag ska kunna dubbelkolla footprints på en pappersutskrift. Sen blir det beställning av kort.
Intressant att känna till den typ av krets du föreslog, kanske kan bli använd i framtiden.
Har beställt komponenter idag så jag ska kunna dubbelkolla footprints på en pappersutskrift. Sen blir det beställning av kort.
Igår beställde jag kort från Itead, i stort sett enligt tidigare bilder.
Nu har jag fått korten från Itead.
Bara att hitta lite tid för att montera lite komponenter.
Bara att hitta lite tid för att montera lite komponenter.
Nu har jag börjat montera korten. Börjar med spänningsmatningarna så jag ser att de är ok innan jag fortsätter.
Lite till. Fick tyvärr problem med min FT232RL som jag dels bara hade en hemma och som jag körde på för mycket lödpasta på så det blev bara skit! Det har jag lärt mig av min första stund med varmluftsstation och pasta; inte ta för mycket pasta!
Hej Rohan!
Har du verifierat att U4 (RTC?) accepterat att ha alla NC anslutna till jord?
Jag frågar bara för att jag själv gjorde samma misstag en gång och blev tvungen att göra om ett kort. Tillverkaren av kretsen jag använde (tror det var ett minne för att programmera en FPGA) sa att NC pinnarna absolut inte fick anslutas, alls. De användes visst för fabrikstestning av kretsen eller något sådant.
Så kolla det en extra gång för säkerhets skull.
Har du verifierat att U4 (RTC?) accepterat att ha alla NC anslutna till jord?
Jag frågar bara för att jag själv gjorde samma misstag en gång och blev tvungen att göra om ett kort. Tillverkaren av kretsen jag använde (tror det var ett minne för att programmera en FPGA) sa att NC pinnarna absolut inte fick anslutas, alls. De användes visst för fabrikstestning av kretsen eller något sådant.
Så kolla det en extra gång för säkerhets skull.