3v-signal -> 5v-signal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jon_kanon

3v-signal -> 5v-signal

Inlägg av jon_kanon »

Hallå!
Jag har ett gammalt ljudkort (ett sådant t. wave-blastersockel). Detta har jag flyttat till en ny värd. Tyvärr har den nya värden bara 3.3v -resetsignal, men den måste vara 5v.

Jag tänkte lösa detta på minimalaste tänkbara sätt. En resistor och rätt diskret transistor borde räcka, men jag har aldrig grejat med diskreta trissor, så jag skulle behöva lite hjälp att välja någon. I problemet har jag praktisk tillgång till 5v matning.

Några förslag?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Sök på "transistor switch" i google!.
Jag tror ingen här har lust att rita upp värdens mest grundligaste koppling!.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Fungerar det inte ändå?

HCT Vil/Vih 0.8/2V
LV Vol/Voh 0.4/2.4V
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Tyvärr fungerar det inte ändå :(. Jag har testat rätt mycket. En kul detalj i sammanhanget är att MIDI fungerar utmärkt med 3.3V signalsving
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det går inte med bara en transistor, då signalen blir inverterad. Så antingen sätter du en logisk grind, 73-561-42 (sätt insignalen på både A och B, mata 5V till vcc) som buffer där, eller så tar du två transistorer, en NPN och en PNP.
Själv skulle jag nog köra på logikkretsen där. Det blir väldigt diskret (ytmonterat=litet ;) ), och inga andra komponenter alls behövs.

Till transistorlösningen behövs ett par motstånd också.
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Hmm...
Mitt första försök i detta experiment var faktiskt att seriekoppl två inverterare, men det gav typ 4v i utsignal, vilket i nte heller fungerade. Misstänker att denna lösning kan ge liknande problem. Någon som vet vad någon standard (HCT/LV) säger om detta? Jag menar logiknivåerna är ju lugna, men garanterar kretsen / standarden att man har samma utsignalsving som matningen om man håller sig inom gränserna för logiken?

Annars diggar jag nog lösningen med logikgrinden
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Du har något annat fel. Funkar det inte med 4V så lär det inte fungera med 4.95 heller. Dessutom är reset:en aktivt låg.
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Det fungerar utan anmärkning på den gamla värden som har 5v sving på reset. Det fungerar också på den nya värden med en studsfri knapp kopplad till 5v. Om det skulle vara något annat fel än att det är en dålig konstruktion (map kraven på Reset-signalen), har du då några förslag rehnmaak? Det enda jag kan tänka mig vara felaktigt av det jag hittills tagit upp är att utspänningen från inverter-inverter-kopplingen är felaktigt mätt alt. att jag har glömt vad det faktiskt var
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Är det optokopplare på den där reset signalen tro? Mät om det ligger någon spänning på reset-pinnen då den inte är ansluten till något. Om den ligger på 5V då så skulle du kunna ta en 74LS07.
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

En utmärkt gissning... tror jag iaf :)
Den har 5v när den hänger löst, faktiskt. Dessutom går den i mot en liten IC (8-10ben) innan den går in i en stor IC med >100ben.

74LS07. Bara att koppla rakt i seie på reset-signalen? Hittade ett datablad på ti.com. Verkar som om det borde fungera. Jag ska testa. Återkommer annars. Tack för hjälpen
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Hurra!
Det fungerar. Med 74Ls07. Gött!
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Gratulerar! 8)
Skriv svar