Nybörjarfrågor kring in/utgångs-impedans

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Nybörjarfrågor kring in/utgångs-impedans

Inlägg av Magnus_K »

Så här en lördagkväll finns det inget mer intressant att fundera på än impedans.

Jag har sökt lite på nätet om utgångsimpedans och hittade en av de mest pedagogiska youtube-klippen jag någonsin bevittnat. Denna man beskriver hur man mäter upp utgångsimpedans på ett sätt så till och med jag förstår -> Youtube-länk.

Funderade vidare på ingångsimpedans och här tog det lite stopp. Hur mäter jag det egentligen?

Ta en µC som exempel. Om jag sätter upp en pinne till att vara ingång, hur mäter jag dess impedans?
Fungerar det att mata ingången med en konstant ström, en mätning när strömmen går enbart genom ingången och en mätning när man "lastar" ingången via ett pull-down motstånd.
Efter detta använder man Kirchhoffs strömlag + Ohms lag?
(Kan vara ute och segla här...)

Svaret finns säker där ute men det skulle vara kul att höra om/när ni gör liknande mätningar och reflektioner över metoderna.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Nybörjarfrågor kring in/utgångs-impedans

Inlägg av prototypen »

Ingångsimpedansen för CMOS är nog svårt att mäta för oss med hobbybudget på mätinstrumenten, vi får lita på att tillverkaren håller 10^12 ohm som de lovar.
Skulle det vara 10^11 eller 10^13 så kan vi nog inte verifiera det.

Om du tar inimpedansen på något realistiskt som tex en ljudförstärkare så använd en potentiometer i serie med insignalen och när halva signalspänningen ligger över motståndet så mäter man resistansen på potentiometern.

Nu krånglar det till sig lite om vi blandar in frekvenser och kondensatorer i mätningarna också men det beror ju på vad vi vill veta.

Protte
xxargs

Re: Nybörjarfrågor kring in/utgångs-impedans

Inlägg av xxargs »

DC-impedans är i det flesta fall meningslöst om vi pratar informationsöverföring - överföring av information sker alltid i form av lägesändring - alltså växelström, även om lägesändring bara sker 1 ggr per år, så är det fortfarande växelström med olika frekvenskomponenter när det sker...

Gör man en ytterst enkel modell av CMOS-ingång impedansmässigt så kanske den skulle kunna tecknas som 5 pF i serie med 1000 Ohm, att mäta DC-impedans på en sådan ingång ger ingen information över huvud taget förutom att det inte skulle ladda ur batterier på överskådlig tid om man skulle koppla en sådan batteri till ingången... en DC-mätning säger inget om hur det skulle se ut impedansmässigt om det var en signal-tåg på 1 MHz etc.

Med andra ord är mätningen mer komplex och kräver att man mäter impedansen vid ett antal frekvenser och dess fasläge mellan ström och spänning innan man kan skaffa sig en bild hur ingången ser ut i kopplingsväg, om ovanstående exempel vare en ingjuten sak i en svart box och ingen aning om hur den är konstruerad.
Skriv svar