Heidenhain TNC 370

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Krauser

Re: Heidenhain TNC 370

Inlägg av Krauser »

sledneck skrev:
Krauser skrev:Att inte kunna skriva M kod direkt hänger med fram till 5 serien i heidenhain.
Man får göra som du sa, L följt av No Ent tills M kommer upp.
S går inte heller att ändra utanför Tool call.

Om man kör utan verktygstabell så används Tool def för att definiera verktyget.
Kör man med tabell så är det enda den gör att flytta växlaren till rätt läge för att byta verktyg för att snabba upp bytet.
Iallafall på Zayern på jobbet.
Du verkar inte kunna mycket. Softkeyknappar har funnits ifrån 415 systemet att välja Mkoder.
När det gäller Tool def så har du fel. Vissa maskiner med verktygsväxlare använder
Tool def för att definera en specefik potta,

Ex.
Tool Def 25
M6
Tool Call 3 Z S600 ; C-Borr
Nä jag kan inte ett dugg. Jag skrev "Iallafall på Zayern på jobbet." Med andra ord kan det vara helt annorlunda på andra maskiner, det sa jag inget om.
På jobbet är det iallafall så på 2 maskiner (tror det även gäller en 3e men den har jag inte kört särkilt mycket så jag är osäker) att Tool Def kör fram rätt potta för att snabba upp verktygsbytet då den kan köras några rader före Tool Call som annars kör huvudet till rätt position och sedan väntar på att rätt potta ska komma fram. Vi kör alltid med fasta verktygspositioner i växlarna.
Tool Def 25 och sedan Tool Call 3 skulle på våran zayer köra fram verktyg 25 inte potta 25, sedan plocka fram verktyg 25 i växlaren, köra huvudet till växlingsläge larma för att den har fel verktyg i växlaren och fastna. Följt av en lång rad svordomar då man manuellt måste köra loss verktyget ur växlaren och börja om.
Angående M-koder så finns softkey i manuellt läge inte i mdi eller programmeringsläge. Det är iallafall det dom lärde ut på kursen jag gick hos Heidenhain.
Iccccie

Inlägg av Iccccie »

Nu är maskinen äntligen igång igen. Men stör mig fortfarande lite på att man måste köra M06 för verktygsbyte.
Vid handprogrammering går det bra, men när jag kör CAM program så skriver heidenhain post:n inte ut M06 å måste läggas till manuellt.

Där måste ju finnas en parameter man kan ändra för att få TOOL CALL även ska utföra verktygsbytet??
Försökt kolla igenom parameterlistan men blir inte mycket klokare.

Kan man kanske ringa heidenhain som privatperson och fråga?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

när jag kör CAM program så skriver heidenhain post:n inte ut M06 å måste läggas till manuellt
Då är det väl 'bara' att se till att få PP:n rättad. Vad är det för CAM?
Iccccie

Inlägg av Iccccie »

Fusion360

Men jag ser ingen anledning att behöva göra 2 kommandon för verktygsbyte när man inte kan förladda verktyg med "paraply-typ"
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Iccccie skrev:när jag kör CAM program så skriver heidenhain post:n inte ut M06 å måste läggas till manuellt.
M06 måste väl finnas i koden vare sig man har dubbelväxlare eller ej?
Felet måste vara i postprocessorn.
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

frownlayer skrev:fast heidenhain är ju 1000ggr trevligare att stå vid än fanuc. :) så man väljer hellre det. :D
Haha, så absolut! :tumupp: :)
Iccccie

Inlägg av Iccccie »

säter skrev:
Iccccie skrev:när jag kör CAM program så skriver heidenhain post:n inte ut M06 å måste läggas till manuellt.
M06 måste väl finnas i koden vare sig man har dubbelväxlare eller ej?
Felet måste vara i postprocessorn.

Nja där är väldigt många som påstår att det inte ska behövas nämligen. Ska räcka med en av TOOL CALL eller TOOL DEF.
TNC370 är ju dock lite speciell och finns endast på Bridgeport maskiner.
PLC:n är programmerad av Bridgeport så Heidenhain i Stockholm kunde inte svara på frågan när jag ringde och fråga.

Skickat mail till Lichron, får väl se om dom orkar svara..
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad kan då Lichron om Posten i 360 kan man ju undra, hursomhelst så är det PP som måste rättas till.
Iccccie

Inlägg av Iccccie »

tecno nu läser du inte inläggen, flera andra användare har skrivit i tråden här innan att det bara ska räcka med TOOL DEF / TOOL CALL, den ena förväljer pottan den andra kallar in verktyget.

Jag skrev ju att heidenhain hänvisar till Lichron för det är Bridgeport som gjort egen PLC som inte heidenhain har kontroll över.

Jag letar alltså inte efter PP, jag har kollat med olika PP och ingen av dem till heidenhain använder M6... Sen är det upp till maskintillverkaren o göra som dom vill.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Men det är ju det jag säger att PP:n från 360 måste ändras så det funkar med TNC370, värre än så är det inte. Sen om du får göra detta själv eller om gänget bakom 360 kan rätta till det är ju frågan. Det är ju CAM leverantören som ska göra som TNC370 är funtad och inget annat.
Iccccie

Inlägg av Iccccie »

haha men asså, jag har redan ändrat i PPn o det funkar. Men fortfarande inte det jag är ute efter. Det är så krångligt i maskinen att byta verktyg när man kör för hand. Att behöva skriva 2 MDI program för att byta ett verktyg ska inte behövas PUNKT Det har inte med f360 eller PP o göra utan PLC.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Iccccie skrev:Vid handprogrammering går det bra, men när jag kör CAM program så skriver heidenhain post:n inte ut M06 å måste läggas till manuellt.
Varför skriver du då så här?

Jag fick intrycket av att handväxlingsproblemet var löst.
Iccccie

Inlägg av Iccccie »

Bra fråga, men innan ditt citat så står det att jag inte tycker om att man behöver skriva M06..

Frågan i det inlägget var fortfarande relaterat till parametrar i maskinen.
Även tidigare i tråden när handväxlings "problemet" var löst står det att det är bökigt. Om andra kan byta utan M6 bör väl jag också kunna, när det verkar vara lite av en "standard" att det inte ska behövas när jag dessutom har provat flertalet PP som är skrivna för TNC generationer som är både äldre och yngre.

Därför känns det som att det är något i maskinen som är ändrat.
fräsarn
Kontakt:

Inlägg av fräsarn »

Jag körde en modig med tnc 407 förut och den behövde ingen M6, nu har jag en bridgeport med tnc 410 och måste skriva M6, jag stör mig också på det.
Beror väl på hur maskintillverkaren programmerat, det finns ingen parameter för det.
Måste ju gå att komma in och ändra, säg till om du får reda på hur man gör
sledneck

Inlägg av sledneck »

Så Ts vägrar förstå att vissa maskintillverkare väljer att
använda Td till vissa pottor.Vitsen med det hela är hör och lyssna!
Om du har ett magasin med 60 platser och alla är fulla och ändå vill byta verktyg.
Slå in ;

TOOL DEF 61
M6

Inte alla maskiner är små fleropar.

Positionerna för M6 justerar man lätt med parametrar i Heidenhainstyrningen.

Edit: Att kalla Ts idiot var taskigt och dumt.
Jag har bra förklaringar och kan hjälpa till om (hen) gud förbjude behöver hjälp
Skriv svar