Är Emco PC Mill 125 ett vettigt köp?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jonsa81

Är Emco PC Mill 125 ett vettigt köp?

Inlägg av jonsa81 »

Hej,

Jag skulle behöva råd här på forumet ganska omgående. Har hittat en Emco PC Mill 125 -98 som jag är lite sugen på. Är detta ett vettigt köp? Samt vad bör en sådan kosta? Jag har ingen större erfarenhet av CNC maskiner men vill lära mig. :) Nedan är lite info om maskinen.

Styrsystem: Siemens Sinumerik 840D/810D
10 st verktygsplatser
Bordetsstorlek 420x125mm
Medföljer ett maskinskruvstycke samt diverse konor

// Andreas
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Är Emco PC Mill 125 ett vettigt köp?

Inlägg av tecno »

Är det den på PS så lär den ju inte gå för billiga pengar, ett hett tips åk och kolla på maskinen INNAN du bjuder på den. Förvissa dig om ATT den fungerar.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Styrsystemet är ju modernt, var noga med att få verktyg och hållare med.
Sen som vanligt vad har du tänkt att bearbeta. Maskinen är säkert mycket duglig men har en liten yta att jobba på.
Jag pratade senast idag med en fd lärare som jobbade inom verkstadsutbildning med cnc maskiner.
Han hade under många år kört just denna typ och föregångarna sedan -99.
Vid årsskiftet köpte han en Emco Concept mill 155. Behöver kanske inte säga att han var mycket nöjd.
Men skall du köra 20mm pinnfräs i grova grejor kanske en större maskin är bättre val.

Kan du så åk o se vad du budar på som tecno säger. Branschen är full av skojare. Lycka till :tumupp:
jonsa81

Inlägg av jonsa81 »

Tack för era svar! Tyckte bordet var lite väl litet också samt jag fick inte tillfälle att kolla på den innan den gick ut. Den slutade på 16900 kr med inropsavgiften och exkl moms såklart.

Jag är ny på detta med CNC fräs och gillar tanken på att tillverka egna detaljer till olika projekt. Kanske en portalfräs är rätt väg för min del. Jag kommer nog mest göra grejer i aluminium och diverse plaster.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag är en av många som är skolad i Emco maskiner och Siemens 840D. Tycker om båda men jag måste säga att jag älskar Siemens, tycker det är vansinnigt mycket lättare än Fanuc även om Fanuc har sina fördelar. G12 och G13 hittar man inte i Siemens, inte heller G28. Siemens ska dock kunna arbeta med SUPA som alternativ till G28.
Skriv svar