3D plast filament rullar av sig.. Behöver idéer!

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

3D plast filament rullar av sig.. Behöver idéer!

Inlägg av toffie »

Hej på er,

Har fått hem en massa nya rullar från FormFutura, bland annat HDglass, Darkwood mfl. Men dessa rullar gillar att rulla av sig.. ORDENTLIGT.. så det blir kaos på skrivbordet.

För närvarande har jag en liggande hållare som rullarna bara får ligga på och snurra. Fungerar hur bra som helst med PLA, men med de här nya rullarna så ramlar filamentet bara av :(

Så jag undrar om ni haft sådana problem och hur ni löst det? Jag funderar på en stående hållare, som möjligen kanske kan sättas fast i metallprofilen på sidan. Skulle det hjälpa eller snurrar lösa filamentrullar av sig ändå?

Helst vill jag slippa ifrån en fristående variant på grund av platsbrist. Hur är det med hållare ovanför skrivaren, påverkar temperaturen från printbädden och extrudern rullen ovanför då?

Har ni några tips och idéer som kan lösa mitt problem? :)
Användarvisningsbild
bose

Re: 3D plast filament rullar av sig.. Behöver idéer!

Inlägg av bose »

En stående hållare med en duk av ett lite tyngre tyg (eventuellt en vikt i änden på tygbiten) med låg friktion mot rullen som ligger längs med filamentet på rullen och "håller ned" det i rullen kanske kunde fungera?
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Det var ju en jäkligt smart idé! Undrar bara om det fungerar, ska se om jag kan designa till något imorrn! Borde ju gå att använda något befintligt och sen designa en arm som tyget fästs i ovanför rullen.

Funderar bara på vad för tyg man skulle kunna använda.. Första tanken är väl egentligen bomullstyg bara, enkelt.. med en liten "påse" längst ner med tyngd.. Detta tyg ska då vara på den sidan som filamenttråden kommer upp ifrån.. Tänker jag rätt?

Känns som en lösning, även om det kanske är lite komplicerat? Har inte sett någon annan som använt något liknande.. Måste ju finnas fler filament som har detta problem? :P
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Du tänker rätt :)
Det är väl inte så avancerat? Tyget kan du ju fästa i ståltråd eller något så har du slängt ihop en på 5 min
Skriv svar