OOK modulerad sändare med ASK mottagare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sir88alex

OOK modulerad sändare med ASK mottagare

Inlägg av sir88alex »

Har tänkt att bygga ett nätverk där en basstation kommunicerar med ett antal mindre enheter via 434MHz radiolänkar. Till detta har jag tänkt att använda en modul med Si4432 från Silicon Labs som transceiver. Si4432 kan använda FSK, GFSK och OOK som modulering. Nu har jag kommit på att det vore trevligt om det även gick att styra mina Nexa mottagare med basstationen. Men Nexa systemet använder sig av ASK som modulering.

Min fråga är då, kommer Si4432 med OOK modulering kunna prata med Nexa ASK mottagarna?

Efter en kort undersökning har jag kommit fram till att skillnaden mellan ASK och OOK är att ASK bärvåg alltid är på oavsett om man skickar 1a eller 0a medan för OOK så använder man bara bärvågen till att skicka 1a för att spara energi.
Användarvisningsbild
Wedge

Re: OOK modulerad sändare med ASK mottagare

Inlägg av Wedge »

ASK med två symboler, 0% eller 100% modulationsgrad är ju identiskt med OOK, så det är mer en fråga om vad man kallar det. I praktiken är det samma sak. Det kryllar av OOK-implementationer som funkar utmärkt med Nexamottagare.
Jag tänker inte lova att det funkar med din modul, men nog är det synnerligen sannolikt att det funkar.
sir88alex

Re: OOK modulerad sändare med ASK mottagare

Inlägg av sir88alex »

Låter utmärkt! Tack för svaret!
Skriv svar