3-fas adapter. klarar högre effekt??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bloke

3-fas adapter. klarar högre effekt??

Inlägg av Bloke »

hej jag är ny på forumet och vill ställa en fråga till alla med högre elkunskap;)

Jag har en elgryta med elpatron på 4KW. jag har endast 16A säkringar i huset. Elgrytan kräver 17,4A, vilket gör att min aäkringar löses ut, eller hur?

frågan är du den om jag skulle koppla den direkt till min elmätarcentral som finns ute på gården vid elstolpen. I den finns 2 1fas uttag och ett 3fas uttag.
SKulle det gå att koppla in mig på 3-fas uttaget med en 3-fas till -fas adapter, tex en sån: http://www.clasohlson.com/se/3-fas-adapter/32-6039

beskrivningen lyder: "400 V/16 A till 230 V/16 A. Lämplig adapter för div. maskiner som t.ex vinkelslipar, svetsar med hög effekt. IP44."

enligt min logic så stöter jag ändå på samma problem efter som 3-fas uttaget ändå bara ligger på 16A eller? kanske belastningen fördelas över alla 3 faserna med denna adapter och jag kan köra med högre effekt. eller är det till för hushåll som bara har 10A säkringar i sina uttag och att man då kan köra denna adapeter för att nå upp till 16A. detta ör en gåta för mig..hjälp!!

mvh Bloke
bearing

Re: 3-fas adapter. klarar högre effekt??

Inlägg av bearing »

Adaptern är passiv och innehåller inte någonting som fördelar strömmen över faserna. För att fördela strömmen över flera faser behövs en 400V-230V-transformator.

Säkringar klarar låg överbelastning under lång tid, så om ditt hus har en fas som inte belastas med något annat än grytan och ev. någon svag belysning kommer säkringen klara sig. Grytan har väl dessutom en termostat, så när den väl uppnått inställd temperatur kommer den förbruka mindre än 4kW i snitt.

Sen kan det visa sig att din gryta inte förbruka mer än 16A i, p.g.a att variationer mellan exemplar, spänningsfall i ledningar och liknande. Min vattenkokare förbrukar 1-2A mindre än vad det stod på lådan, t.ex.
Senast redigerad av bearing 16 april 2015, 01:32:09, redigerad totalt 1 gång.
Bloke

Inlägg av Bloke »

tack för det snabba svaret! det var lite det jag gissade med classe adaptern.

min elanslutnings specifikation är 3 x 25A, varför kan man inte ha 25 A säkringar då. Varför endast 16A. Det är något jag inte förstår. skulle uppskatta om nån kunde informera mig i detta.

Det handlar om ett litet Öl bryggeri gryta och bör klara minst 2 timmar på full effect innan säkringarna sviker;)

jo jag tänkte också på att det kanske inte går över 16A just p.g.a. att de flesta el prylar har lägre effekt än vad som står på dem. så man kanske skulle våga koppla in den och kolla vad den drar med effektmätare eller vad de kallas för.
bearing

Inlägg av bearing »

Vanliga Schuko-vägguttag klarar bara 16A, vad jag vet. Utöver det väljs säkringar efter dimensionen på ledningarna i väggarna.

Eftersom att du ha 25A huvudsäkringar borde det gå att installera ett CEE-uttag som klarar strömmen. Men jag är inte elektriker, så jag är inte helt hemma på sånt här.

Precis, prova att koka lite vatten med den och mät strömmen. Jag har kört 16A genom 10A-proppar i flera timmar utan att proppen gick, så 17A genom 16A-säkring borde gå under lång tid.
Bloke

Inlägg av Bloke »

ok tack för svaren blev lite klokare;)

är inte hemma just nu så jag kan inte granska elskåpet hur det ser ut. Men eftersom jag skulle koppla mig direkt till elskåpet med en skarvkabelvinda så riskerar man ju inte att ledningar smälter inne i väggar och sånt otrevligt. jag gissar att att går nån propp i elskåpet. minns att det finns 3 proppar där, frågan är bara till vad de är.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Kan tillägga att diazedsäkringar har mycket bättre tålighet mot överlast än automatsäkringar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Står det på räkningen från elnätägaren att du betalar för ett 25A-abbonemang?

Annars är det standard att själva mätartavlan och "proppskåp" för de vanliga DZ-II-säkringarna ska klara 25A, eftersom det är största storleken på säkringar.

Du kan prova att slå av huvudbrytaren (gör alltid det när det micklas med huvudsärkingarna) och skruva ur en huvudsäkring, och se vad för färg du har på porslingsringen (kallas ibland proppbotten, formellt namn är passdel) som sitter i botten på propphålet och som proppens spets omges av när proppen är iskruvad.

25A = gul
20A = blå
16A = grå
10A = röd
6A = grön

Om det är så att du har ett 16A-abbonemang så lär det vara grå färg och då kan du inte skruva i större säkringar än 16A.

I så fall ser jag fem möjliga lösningar:

1. Uppgradera till 20A abbonemang

2. Fixa någon koppling som slår av grytan korta ögonblick så att snitteffekten blir lite lägre

3. Fullösning - fixa en koppling som växlar vilken fas grytan drivs med så att belastningen över tid sprids bättre.

4. Fixa en transformator som omvandlar 400V till 230V. 4kW vid 400V är bara 10A medan det är drygt 17A vid 230V.

5. Kolla om det går att dela upp grytan så att den elektriskt sett blir två separata element (kanske med gemensam nolla) och mata den från två faser (med nolla).

OBS - hur du än gör så se till att du har tillräckligt grova kablar.

Kabelarean ska enligt tumregel vara:
Upp till 10A - 1,5mm2
Upp till 16A - 2,5mm2
Upp till 20A - 4mm2
Upp till 25A - 6mm2

Vanliga Schuko-väggkontakter är specade för 16A men det är lite på gränsen vad de mår bra av.

Jag skulle istället rekommendera antingen Perilexkontakter eller CEE-kontakter (blåa för 230V enfas och röda för 230/400V trefas). CEE finns i utförande för 16A och 32A. Det lär vara ett sådant 16A-uttag du har vid elmätaren. Perilex finns för trefas antingen 16A eller 25A och används i Sverige normalt endast till spisar/köksutrustning. Detta är ju just köksutrustning.

Ja, ett alternativ till:

6. Sälj grytan och köp en annan som har ingång för två separata faser eller som kan matas med 400V.

Exempelvis är det vanligt att varmvattenberedare kan kopplas både för 230V och 400V och de ger då tredubbel effekt i 400V-läget (men givetvis ändå samma temperatur tack vare termostat, men snabbare uppvärmning och orkar större flöde med 400V).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Bloke skrev:ok tack för svaren blev lite klokare;)

är inte hemma just nu så jag kan inte granska elskåpet hur det ser ut. Men eftersom jag skulle koppla mig direkt till elskåpet med en skarvkabelvinda så riskerar man ju inte att ledningar smälter inne i väggar och sånt otrevligt. jag gissar att att går nån propp i elskåpet. minns att det finns 3 proppar där, frågan är bara till vad de är.
Koppla inte in dig i elskåpet!
Koppla in dig på ett enfas eller trefasuttag som är säkrat för 16A eller mer.
En 16A trög diazsäkring kör du länge på innan den löser för 17A.

Vad är det för elpatron som är gjord för enfas 4kW?
I Sverige är det mycket ovanligt att ta ut mer än 16A på en enfasanslutning.
Vore lite konstigt om inte elpatronen går att koppla om till tvåfas eller trefas anslutning och i så fall drar den mycket mindre ström.
Bloke

Inlägg av Bloke »

tack för svaren!

Bild

Jag har ett 25A abonemang.

Jag kopplar ju inte in mig till elskåpet bokstavligen utan till 1-fas eller 3-fas uttagen som finns i elcentralen.

elcentralen har 3 huvudsäkringar på 25A. då borde jag( anlita någon) kunna byta ut 16 A säkringen till till uttagen till tex 25A? eller? finns det något som talar emot en sådan lösning?

Jag är nyfiken på någon av dessa elpatroner: http://www.elbutik.se/product.html?prod ... ory_id=796

tex denna : Elpatron R50RF 3000W 230/400V, 280mm instick

Är det 3000W om man kopplar den i 230 och 400V eller kan man kräma mera effekt ur den på 400V? Har man 400V kopplingar till att den ska gå på lägre Ampere och spara ström som Mindmapper skrev?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

om man ska gå någurlunda rätt så ska man från elcentralen ha ett 32A trefasuttag , byta proppen på prylen till motsvarande och då kunna ta ut 25 (sätt 20A säkring) och allt är ok förutom hos elverket som inte riktigt gillar snebelastingen,

men ett normalt 16A trefasuttag med smältsäkringar funkar bra med, kolla diagrammen för 16 A tröga säkringar
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Hur gammalt är mätarskåpet?
Har inte sett den varianten förr...
Bloke

Inlägg av Bloke »

skåpet är väldigt nytt. det installerades i september.

ojoj vad det är mycket man inte fattar i terminologin etc. med alla el grunkor. Tack för info dudes!;) ge gärna mer jag suger åt mig all kunskap jag kan;)

varför läste man inte till elektriker? både intressant och pratiskt.

jag kan väl inte sätta in smältsäkringar? jag här väl 16A DIN säkringar nu. 1 för varje uttag om jag fattar det rätt?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad för temperaturer rör det sig om?

Elpatroner finns troligtvis allmänt för två slags standardanvändningar. Den ena är för "värmevatten" som är relativt fritt från otrevliga ämnen eftersom samma vatten cirkulerar år ut och år in och otrevligheterna i vattnet redan liksom är "förbrukade". Dessa elpatroner behöver relativt lite motståndskraft mot vätskans sammansättning. Den andra varianten är för varmvattenberedare och de måste tåla ämnena som förekommer i dricksvattnet. Vad jag förstått så finns det olika varianter på varmvattenberedare för att tåla olika typer av vatten. Jag är osäker men gissar att även själva elpatronerna finns i olika kvaliteter beroende på hur vätskan ser ut.

Kan det gå att brygga ölen i en varmvattenberedare? Sådana finns t.ex. på rinkaby rör.

Men en grej som kan vara värt att fungera på är hur ölen påverkas av lokal uppvärmning precis invid elpatronen? Vanligt varmvatten till duschen och uppvärmningsvatten till elementen kan ju inte bli "vidbränt" om det faktiskt kokar en smula precis invid elpatronen. Det kanske eller kanske inte kan hända dumheter med ölen.

P.S. det verkar inte så konstigt med 4kW 230V om det är en produkt som säljs över hela världen. Det skulle t.ex. vara det enda vettiga för privatpersoner och mindre affärsverksamheter att använda i USA (fast då 240V).
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Bloke skrev:elcentralen har 3 huvudsäkringar på 25A. då borde jag( anlita någon) kunna byta ut 16 A säkringen till till uttagen till tex 25A? eller? finns det något som talar emot en sådan lösning?
Säkringarna är och skall alltid vara dimensionerade efter hur mycket uttagen klarar av.
Det uttag du har kan och får man bara köra 16A genom och om du vill ha ut mer så måste en elektriker byta:
1) Uttaget
2) Kablarna inuti centralen från uttaget till säkringen, noll- och jordskena
3) Säkringen

Även om inte kablar i väggen smälter vid överbelastning som du skriver, så kan 16A kontakten, och dina skarvsladdar mycket väl göra det. Speciellt om det blir fel i värmepatronen så den drar mer än den gör idag.

//B1N4RY
Joe

Inlägg av Joe »

Det borde väl gå att koppla om befintlig elpatron om den ser lika ut som de du länkade till?

Bild
Mer information

Ta ett kort av befintlig elpatron om du har möjlighet.
Skriv svar