Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Tekko

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Tekko »

Lekt lite me skärmen från en gammal släpbar, detta blev resultatet:

Bild
Bild
Tekko

Inlägg av Tekko »

En liten sak:

Bild
Bild

Se om ni kan gissa va det e förnått. :razz: :wink:
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Jag som hade för mig att jag läst att du hatade ytmonterade komponenter i någon tråd Tekko :vissla:
1802

Inlägg av 1802 »

Testar lite med en färdig buckconverter från trädgårdsbelysning. Solcellen bortkopplad. Skulle först bara tömma AA baterier. Då har jag märkt att när lampan slocknat, så blinkar den till när man tar i och ur det väl tömmda batteriet. En anna sak är att det kan vakna efter ett tag. Eller så är det en spole från en hemmlödad timer med sab0529, som spiller lite. Har funkat i några veckor nu. Jag försökte byta batteriet mot krokodilsladd, för att sluta kretsen. Men det blir inget ljus. Lite svårt för batterihållaren måste vara mot lådans vägg för att det skall lysa. Jag får prova med ett dummybatteri. Det verkar som om timern går för kort tid. Kan det vara en elektrolytkonding som ger för lite? Litar en så avancerad krets på en konding? Med dens stora tolerans spann?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det speciella med 1802 är ju att den har inbyggd hårdvara för att hantera laddning av kod från 8 switchar till ram. De flesta andra "små" datorer på 70-talet hade antingen en hel klase logikkretsar för att hantera den typen av frontpanel eller så var man tvungen att ha någon slags ROM. Nu gick det ju som det gick när MOS gjorde 6502 till mycket lägre pris än konkurrenterna, men annars så hade 6800 fördelen att i kretsserien fanns det ett färdigt ROM (6830) som innehöll kod för att driva sjusegmentdisplayer och hextangentbord. Jag tror att det ROM:et också innehöll kod för att köra en vanlig asynkron terminal med RS232. Det gjorde att det fanns knappt någon 6800-baserad dator som hade switchar och lysdioder som på en altair, imsai o.s.v. eller som på en 1802, utan de hade just sjusegment + hextangentbord och/eller extern terminal
1802

Inlägg av 1802 »

Mitt 1802 intresse började med handhållna lager dosor. Sen blev det lite emulering med Cosmac elf. Cosmac elf har lampor och brytare. Cosmac elf II har hex tangenter och 7 seg.

Jag drömmer om ett enkelt operativ till lagerdosorna. Så det går att handassemblera. Sen kan man utvekla mera. Dosorna har många tangenter inkl alla bokstäver. Och en display typ 16x4. Kanske inte exakt 16x4. RS232 och kanske en pieso. Jag har 10-20 st....
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Spotify mm i bilen!

Min bil har förvisso Bluetooth men endast för telefon-handsfree och saknar alltså BT Audio sink.

Dock finns 3.5mm AUX-ingång och USB-uttag (storage) i mittkonsollen så ikväll fick jag äntligen tummen loss och lödde den sladd jag borde lött för länge sedan...

Nämligen sladden som ger USB 5V till den Belkin BT Audio-mottagare som jag haft liggande till ingen nytta:
image.jpg
De djäklarna (Belkin) hade kastat om polariteten på sladden kontra brukligt för dylika markeringar men jag mätte innan :-)

Funkar kanon och telefonen ansluter både som headset (direkt till bilen) och som BT Audio-källa till Belkin-knölen. Inkommande samtal tonar bort musiken.

Kanske gör en V2 med "USB through" också (hade ingen hona liggande) men det får bli en annan gång och då tar jag nog en RN-52:a istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Fint, men det är trevligare med en riktig gateway som kopplas via cd-växlaren så man kan styra telefonen via rattknapparna/stereon! Kostar inte så fasligt mycket!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Sant, vore betydligt mer trafiksäkert under färd också...

Har nog växlaruttag i skuffen - kan du länktipsa om en som funkar för bumse E61?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Spana in www.dension.com tex
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Har sett deras grejor som hastigast tidigare och då avfärdat pga pris men kanske tar jag miste?

Har kontemplerat kring att emulera USB-storage men det är nog för mycket jobb i sig och så måste jag troligen transcode:a till mp3-format eller motsv också. Det senare går iofs att göra med vs1053b eller dess ännu kraftfullare efterträdare. Vore nog en smal sak för valfri Kina-elektronik-månglare men alldeles för tungt för trötte herr heltidsarbetande småbarnsförälder :D
mippen

Inlägg av mippen »

after work på jobbet, så då fick det bli att slänga ihop en drinkbot :-)
Kollegan stod för en app som självklart kördes i vår industri display....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ah, Maker's mark bourbon och kanske Sibirskaya vodka jag skymtar där bredvid Beefeatern?

Mer detaljer om hur boten funkar oxh varför videokamera?
mippen

Inlägg av mippen »

Dryckerna stämmer bra.
Blev vodka, gin, bourbon, rom + citron och sockerlag.

Väldigt enkel i sin funktion.
Appen skickar helt enkelt motor1:2000 över udp för att köra motor 1 i 2sek.
Arduino med ethernet sheild på mottagaren tar emot och styr ut varje motor i önskad tid.
Motorerna är utav "peristaltic" typ.. så bara att slänga slangarna och på med nya vid nästa körning.

Kameran har inget med drinkbot att göra.. Hör till plattans övriga funktioner. Mest för att visa att vi kör plattan "som vanligt" med aderat en drink meny...
1802

Inlägg av 1802 »

Labbar med en omron h3cr-a.
Bild
I en pdf står det att det skall gå att bygla "start". Men det funkar inte. Jag måste ge den en puls. Varför? Jag har provat både mode A och B. Jag har ingen last inkopplad. I mode B2 surrar ett relä vid bygling av start :? .
Skriv svar