Miramithe skrev:...
Kretsen i länken om jag minst rätt skulle du kunna byta ut 555an mot 556 och använda ena timern till fade out/in och den andra till blinkers pulserna.
...
Jag är ju lite av ett fan av analoga saker faktiskt, tycker man lär sig mer på det sättet än med microprossesorer och kod.
Det där är närmare vad jag letar, söker en lösning som går helt och hållet på ~14v och helst är diskret.
Videon såg snygg ut, använda en 556 är inte en dålig idé. Ska se över denna lösning.
prototypen skrev:Gör en oscillator och sätt motstånd och kondensator för att göra ett lågpassfilter och sedan ett motstånd till som förkopplingsmotstånd till lysdioden.
Eventuellt en transistor (emitterföljare) mellan RC filtret och LED.
Detta låter vettigt, jag är med på konceptet. Men att designa en lösning baserat på det är bortom mina kunskaper för nuvarande.
Knacka kod och följa ritningar kan jag, när det kommer till att designa elektronik så är jag ganska lost
Tommy_Naseem skrev:Senast jag konverterade för LED på en hoj köpte jag ett blinkers relä på biltema som inte har felvarning och tryckte dit.
Detta var på en CBR 600. Dock vet jag inte om det hade passat rakt av då jag inte hade något elsystem på den hojen då den hade varit ban kittad.
Jag tycker du skall ställa frågan på Sporthoj.com var man får tag i dessa relän idag (Hittade inget på biltema på hemsidan)
Skit i o kör med motstånd.
Relän är inget problem, jag vet att det inte passar rakt av och jag för göra en liten konvertering.
Blinkersrelä för LED kan man köpa på eBay, jag har ett som ligger här. Behöver bara skaffa en socket så jag kan konvertera Hondan.
Då blir det standard-socket sen, tur att jag inte har USA-varianten, där orginalrelät är mer komplicerat och lyser svagt med blinkers när det inte blinkar.
Eftersom jag är i Thailand så hjälper det inte mig var i Sverige man får tag i relän

För det mesta blir det eBay för mig ändå. Mitt problem är bara att det blir så tvärt med LED blinkers.
Vissa gillar nog det tvära med LED blinkers, men jag tycker det ser digitalt ut och påminner om en leksak.
Det ger liksom ett billigt intryck med tvärt blinkande.
I första hand så tänker jag konvertera till en standard-socket för blinkersrelän och montera min LED-blinkare jag har.
Nästa steg blir att försöka bygga ett eget elektroniskt relä som inte bara blinkar utan fadear, som jag förhoppningsvis kan plugga i sockeln.
Om det inte går att bygga ett som har konstant blink-fade takt, så måste jag göra det ställbart, ungefär som med elektroniska dimmers för belysning.
mrfrenzy skrev:Prova att helt enkelt koppla en lagom stor kondensator parallellt med ditt ledchip...
Den tanken var min första tanke, men den är lite väl brutal, dessutom inte så snygg. Det blir en fadeout men ingen fade in.
Dessutom brukar rena kondensatorlösningar ligga och lysa svagt en bra stund efter den dimmats ner.