Bygga snyggare blinkersrelä för LED blinkers?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Josasp

Bygga snyggare blinkersrelä för LED blinkers?

Inlägg av Josasp »

Tjena,

Ska byta till LED blinkers på min MC, Honda CBR250R.

Troligtvis kommer jag få byta relä till ett led-flasher-relä eller skaffa resistorer för befintliga.

Jag funderar på ett tredje alternativ, går det att bygga ett som blinkar LEDs som om de vore lampor?

Alltså att de dimmas in och ut, liknande lampor?
Ogillar det tvära av/på-blinket av leds.

Byter inte för att jag vill ha leds i sig, utan för att jag konstruerat integrerade blinkers med CREE-chip i, som lyser utav bara helvete :badgrin:
Det här är Thailand, så laglighet är inga problem. Thaiare är så usla på att se blinkers, då destå starkare destå bättre.
Miramithe

Re: Bygga snyggare blinkersrelä för LED blinkers?

Inlägg av Miramithe »

Lättast med microprossesor när du vill ha fade in/out.
Josasp

Inlägg av Josasp »

µC är görbart, men har ingen utrustning för det.

Skulle då vara en ATtiny med kringkomponenter som jag sedan får enkaplsa i epoxy för att få vattentätt.

Första problemet är att det är ~14v i MCn, ska man ned till 5v för logiken, sen styra ~14v på något sätt.
Var väldigt länge sedan jag höll på med sånt, så det är för det mesta glömt. Behöver dessutom isf köpa en billig Arduino eller liknande för att programmera ATtinyn.

Kanske om jag hade en Arduino och mitt kompletta el-lab till hands, men det har jag lämnat bakom mig i Sverige. Nu har jag bara med mig Fluke multimetern och min Wellerstation, samt grunläggande verktyg och nära till lokala audio-komponent-shoppen. (Utan Fluke'n och Weller'n så känner man sig inte hemma :wink: )

Känns dessutom verkligen overkill med att peta dit en µC för lite fade-in fade-out.

Ingen som kan rekommendera någon inte för överkomplicerad lösning som skulle passa?

Kan köpa de flesta komponenterna som finns för förstärkare och slutsteg, så om det använder komponter som finns i lokala audio-shoppen är det plus.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Finns analoga lösningar. En jag har lekt lite med är denna: http://pcbheaven.com/circuitpages/LED_F ... ut_Dimmer/
Men kanske går att göra bättre. Och de delarna borde gå att få tag på hos dig.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Gör en oscillator och sätt motstånd och kondensator för att göra ett lågpassfilter och sedan ett motstånd till som förkopplingsmotstånd till lysdioden.

Eventuellt en transistor (emitterföljare) mellan RC filtret och LED.

Protte
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Ne fan nu får jag skärpa mig, du skriver utförligt och lång vad du vill ha och jag bara rövhålar, jaja.

Kretsen i länken om jag minst rätt skulle du kunna byta ut 555an mot 556 och använda ena timern till fade out/in och den andra till blinkers pulserna.

Jag byggde med denna förut och var tänkt till att få fade in/out på ljuset i trappen. Men man får en tomgångsström som på en 6meter Ledlist blev rätt mycket. Men till blinkers blir det nog inga problem. Nu var det ju ett tag sen jag donade lite och huvudet är lite bubbligt och mins dåligt.
Men testa den man kan få rätt mjuka övergångar iaf.
Jag är ju lite av ett fan av analoga saker faktiskt, tycker man lär sig mer på det sättet än med microprossesorer och kod.
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Senast jag konverterade för LED på en hoj köpte jag ett blinkers relä på biltema som inte har felvarning och tryckte dit.
Detta var på en CBR 600. Dock vet jag inte om det hade passat rakt av då jag inte hade något elsystem på den hojen då den hade varit ban kittad.

Jag tycker du skall ställa frågan på Sporthoj.com var man får tag i dessa relän idag (Hittade inget på biltema på hemsidan)
Skit i o kör med motstånd.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Prova att helt enkelt koppla en lagom stor kondensator parallellt med ditt ledchip...
Josasp

Inlägg av Josasp »

Miramithe skrev:Finns analoga lösningar. En jag har lekt lite med är denna: http://pcbheaven.com/circuitpages/LED_F ... ut_Dimmer/
Men kanske går att göra bättre. Och de delarna borde gå att få tag på hos dig.
Miramithe skrev:...
Kretsen i länken om jag minst rätt skulle du kunna byta ut 555an mot 556 och använda ena timern till fade out/in och den andra till blinkers pulserna.

...
Jag är ju lite av ett fan av analoga saker faktiskt, tycker man lär sig mer på det sättet än med microprossesorer och kod.
Det där är närmare vad jag letar, söker en lösning som går helt och hållet på ~14v och helst är diskret.
Videon såg snygg ut, använda en 556 är inte en dålig idé. Ska se över denna lösning.
prototypen skrev:Gör en oscillator och sätt motstånd och kondensator för att göra ett lågpassfilter och sedan ett motstånd till som förkopplingsmotstånd till lysdioden.

Eventuellt en transistor (emitterföljare) mellan RC filtret och LED.
Detta låter vettigt, jag är med på konceptet. Men att designa en lösning baserat på det är bortom mina kunskaper för nuvarande.
Knacka kod och följa ritningar kan jag, när det kommer till att designa elektronik så är jag ganska lost ;)
Tommy_Naseem skrev:Senast jag konverterade för LED på en hoj köpte jag ett blinkers relä på biltema som inte har felvarning och tryckte dit.
Detta var på en CBR 600. Dock vet jag inte om det hade passat rakt av då jag inte hade något elsystem på den hojen då den hade varit ban kittad.

Jag tycker du skall ställa frågan på Sporthoj.com var man får tag i dessa relän idag (Hittade inget på biltema på hemsidan)
Skit i o kör med motstånd.
Relän är inget problem, jag vet att det inte passar rakt av och jag för göra en liten konvertering.
Blinkersrelä för LED kan man köpa på eBay, jag har ett som ligger här. Behöver bara skaffa en socket så jag kan konvertera Hondan.
Då blir det standard-socket sen, tur att jag inte har USA-varianten, där orginalrelät är mer komplicerat och lyser svagt med blinkers när det inte blinkar.

Eftersom jag är i Thailand så hjälper det inte mig var i Sverige man får tag i relän ;)
För det mesta blir det eBay för mig ändå. Mitt problem är bara att det blir så tvärt med LED blinkers.

Vissa gillar nog det tvära med LED blinkers, men jag tycker det ser digitalt ut och påminner om en leksak.
Det ger liksom ett billigt intryck med tvärt blinkande.

I första hand så tänker jag konvertera till en standard-socket för blinkersrelän och montera min LED-blinkare jag har.
Nästa steg blir att försöka bygga ett eget elektroniskt relä som inte bara blinkar utan fadear, som jag förhoppningsvis kan plugga i sockeln.

Om det inte går att bygga ett som har konstant blink-fade takt, så måste jag göra det ställbart, ungefär som med elektroniska dimmers för belysning.
mrfrenzy skrev:Prova att helt enkelt koppla en lagom stor kondensator parallellt med ditt ledchip...
Den tanken var min första tanke, men den är lite väl brutal, dessutom inte så snygg. Det blir en fadeout men ingen fade in.
Dessutom brukar rena kondensatorlösningar ligga och lysa svagt en bra stund efter den dimmats ner.
Josasp

Inlägg av Josasp »

Eftersom jag känner mig själv när det kommer till att få någonting gjort som konsumerar tid så gjorde jag ett ryck och beställde en 5V Arduino Mini Pro från eBay för småpengar, om inte annat för leksak inför andra projekt :wink:

Om jag vill PWMa belysning som drar ett antal ampere, hur föreslår ni jag bär mig åt från en Arduino?

Tänker i att jag måste använda en FET eller liknande kanske, har aldrig behövt hantera sånna laster förr.
Så egentligen har jag ingen aning, kan såklart efterforska det själv, men EF-metoden brukar vara bästa metoden :wink:
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Har belysning i trappen. Drar ett par amp på 12v och tänkte sätta dit arduino för styrning. Jag använder en vanlig mosfet i to220 kapsel. Logic level typ.
Skriv svar