Indikator på att dörr är låst
Re: Indikator på att dörr är låst
Det är väl inte helt ovanligt att man på "enklare" nödutgångar har en helt vanlig låskista, men slät utsida på dörren (d.v.s. inget handtag på utsidan).
Det beror väl på om det är för panikutrymmning eller inte? Är det en träningslokal så är knappast panikutrymmningsreglerna relevanta. Vore det en idrottshall med läktare vore det en annan femma.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Tänk så bra det va!
Om TS gav förutsättningar och inte Paniken.
Jag har utgått från en vanlig enkel träningslokal, mer av privat slag.
Men man alltid krångla till det.
Lite bilder hade underlättat .
Om TS gav förutsättningar och inte Paniken.
Jag har utgått från en vanlig enkel träningslokal, mer av privat slag.
Men man alltid krångla till det.
Lite bilder hade underlättat .
Nej, det spelar ingen roll, för nödutgångar gäller samma regler oavsett om det är en liten föreningslokal eller "globen"Nerre skrev:Det beror väl på om det är för panikutrymmning eller inte? Är det en träningslokal så är knappast panikutrymmningsreglerna relevanta. Vore det en idrottshall med läktare vore det en annan femma.
Nej, det finns t.ex. två standarder för nödutgångsdörrar, EN 179 kräver inte panikbeslag, det gör däremot EN 1125.
Men dessa gäller bara för dörrar, det finns ännu ingen standard för att använda fönster eller liknande som nödutgång (men det är fullt tillåtet ändå).
Boverkets krav är diffusa, och gäller bara bostäder. En träningslokal är inte en bostad.
Arbetsmiljöverket har kanske regler för arbetsplatser, men en träningslokal räknas knappast som arbetsplats.
Men dessa gäller bara för dörrar, det finns ännu ingen standard för att använda fönster eller liknande som nödutgång (men det är fullt tillåtet ändå).
Boverkets krav är diffusa, och gäller bara bostäder. En träningslokal är inte en bostad.
Arbetsmiljöverket har kanske regler för arbetsplatser, men en träningslokal räknas knappast som arbetsplats.
Däremot har räddningstjänsten krav, och det är dem som bestämmer.
Nej, det är den enskilde inspektören som avgör. Brandskyddsföreningen har en fin rapport om problemet med att det inte finns några ordentliga regler kring nödutgångar.
Det är ju bara att titta på hur nödutgångar ser ut i t.ex. föreningslokaler och liknande. I vissa fall är det bara ett fönster som är uppskyltat.
Det är ju bara att titta på hur nödutgångar ser ut i t.ex. föreningslokaler och liknande. I vissa fall är det bara ett fönster som är uppskyltat.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Det vore väl ändå bra om TS fick sin fråga belyst!
Eller är det mot reglerna!
Eller är det mot reglerna!
Jo, men då får ju faktiskt TS tala om vad för någon kista det sitter.
Blev många synpunkter på min fråga
.
Jag vet inte exakt vilken typ av låskista som sitter monterad i dörren idag. Det är en helt vanlig dörr med handtag på båda sidor dörren, nyckel för att låsa/låsa upp från utsidan, vred för att låsa/låsa upp från insidan. Om den är godkänd som nödutgång vet jag inte heller, lokalen är dock besiktad och borde fått anmärkning om den inte är godkänd som utrymningsväg.
Jag antar att det seriösa sättet är att byta låskista till en med mikrobrytare samt dra fram ström till lite elektronik.
Det mindre seriösa sättet kanske är att 'kila fast' lås-mekanismen som styrs från handtaget i öppet läge. Dörren kommer då alltid att öppnas typ 2dm om den inte är låst med vredet/nyckel (sitter gummilister som gör att dörren fjädrar upp själv). Nu kan man använda en trådlös magnetkontakt från t.ex Nexa för att enkelt styra en lampa eller vad man nu vill. Gäller bara att byta batteri ibland.

Jag vet inte exakt vilken typ av låskista som sitter monterad i dörren idag. Det är en helt vanlig dörr med handtag på båda sidor dörren, nyckel för att låsa/låsa upp från utsidan, vred för att låsa/låsa upp från insidan. Om den är godkänd som nödutgång vet jag inte heller, lokalen är dock besiktad och borde fått anmärkning om den inte är godkänd som utrymningsväg.
Jag antar att det seriösa sättet är att byta låskista till en med mikrobrytare samt dra fram ström till lite elektronik.
Det mindre seriösa sättet kanske är att 'kila fast' lås-mekanismen som styrs från handtaget i öppet läge. Dörren kommer då alltid att öppnas typ 2dm om den inte är låst med vredet/nyckel (sitter gummilister som gör att dörren fjädrar upp själv). Nu kan man använda en trådlös magnetkontakt från t.ex Nexa för att enkelt styra en lampa eller vad man nu vill. Gäller bara att byta batteri ibland.
-
- Kontakt:
Ante2: Fast då kan du åka på att dörren måste vara brandigenhållande när den är stängd. Dvs hindra att brand sprider sig från den brandcell som utgör den lokalen man rymmer ifrån och den brandcell som finns på andra sidan nödutgången (om detta är någon form av lobby/hall/trapphus eller liknande).
Om man nu inte vill byta låskistan:
Kanske det bästa vore en magnetkontakt, en lampa, en knapp och ett självhållande relä?
När man öppnar dörren så tänds lampan mha magnetkontakten, och lampan måste sedan resettas med knappen för att slockna. Knappen skulle ju kunna vara märkt "Jag har låst dörren".
Då får du i alla fall en påminnelse ifall dörren är låst eller ej, sedan gäller det att folk har disciplin att inte trycka på knappen förrens de faktiskt låst dörren, men antar att "alla" i lokalen har ett gemensamt ansvar över att det är låst.
Om man nu inte vill byta låskistan:
Kanske det bästa vore en magnetkontakt, en lampa, en knapp och ett självhållande relä?
När man öppnar dörren så tänds lampan mha magnetkontakten, och lampan måste sedan resettas med knappen för att slockna. Knappen skulle ju kunna vara märkt "Jag har låst dörren".
Då får du i alla fall en påminnelse ifall dörren är låst eller ej, sedan gäller det att folk har disciplin att inte trycka på knappen förrens de faktiskt låst dörren, men antar att "alla" i lokalen har ett gemensamt ansvar över att det är låst.
Om nu dörren brukar öppnas för att ge friskluft så är det ju rätt låga odds på att dörren mynnar utomhus. Då behöver den knappast vara brandklassad.
Jodå, ganska vanligt t.o.m.TomasL skrev:Knappast på en nödutgång.Då dörren måste låsas manuellt kan man anta att det är ett hak- eller rakregellås.
Finns en del intressen i att inbrottsskydda vissa byggnader också

Kolla på valfri hemelektronikkedjas lokaler till exempel, där är det ofta två till tre hakregellås som dessutom har cylinder på insidan, på nödutgångsdörrarna.
Ibland även ett jalusi på insidan.
För att få bedriva verksamhet där så finns det krav (vet ej vem/vilken standard som ställer dessa krav dock) att vitala delar av belysningen ska förreglas via låsen för att det inte ska gå att bedriva försäljning i lokalen när nödutgångarna är låsta.