Jag hade under en längre tid funderat över att bygga en egen CNC-styrd portalfräs. Det projektet påbörjades men tenderade att somna in. För några månader sedan hittade jag en annons där någon ville sälja en Emco PC mill 55 för en rimlig slant. Jag ringde direkt och slog till. Det visade sig att styrdatorn var defekt, men fräsmaskinen hade fungerat fint innan datorn gick sönder, och det var få drifttimmar på maskinen. Eftersom jag redan hade kikat på Mach 3 för styrning av den planerade portalfräsen hade jag redan från början idén om att försöka bygga om Emco:n om jag inte fick igång styrsystemet. Fräsen var från början ombyggd i USA för att kunna fräsa i hybridkretsar och såld ny till ett svenskt företag. All dokumentation om fräsen följde med, inklusive teknisk dokumentation, disketter med program, licensdokumentation, defekt styrdator etc.
Det som inte var original från Emco var anpassat för 110VAC och det följde därför med transformator för 220V drift. Det följde med en SK30 hållare, laser för lägesbestämning, och en tryckluftsdriven höghastighetsspindel för slipning, polering och gravyr samt en Renishaw digitizer.
Första steget för mig var att försöka få igång det befintliga styrsystemet vilket enligt uppgift skulle köras på Windows 95/98. Detta för att testa om själva fräsmaskinen var OK. Det grundläggande styrsystemet är Fanuc 0-MC och Emco WinNC. Det följde också med specialprogramvara för hybridkretsfräsning och ett CAM program. I datorn satt det också ett kort för seriekommunikation som är "special" för Emco. Efter lite sökande hittade jag ett helt moderkort av den generation som passar för Win98 och jag fick igång datorn och hela styrsystemet

Målsättningen är följande:
- Att använda så mycket som möjligt av originaldelarna
- Att med enkelhet kunna återställa till original styrning
- Att kunna styra luftkylning från Mach 3
- Att kunna styra tryckluftsspindeln från Mach 3
- Att kunna använda digitizern (kantavkännaren) med signal till Mach 3
Så här ser maskinen ut före ombyggnad: