CNC Stegmotorer och encoder? (Kretskortsfräs)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Joe
Inlägg: 1670
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

CNC Stegmotorer och encoder? (Kretskortsfräs)

Inlägg av Joe »

Är det någon som har sett, hört om eller använder en CNC fräs med stegmotorer och positions feedback via encoder? (Hemmabyggen)

Jag funderar på att bygga en kretskortsfräs men då jag skulle vilja fräsa för ytmonterat så ställer det krav på mekaniken ang glapp.
Men om man använder linjär encoder typ http://www.heidenhain.se/wcmsmimefiles/ ... _16992.pdf så blir det enklare mekaniskt sett
Och då jag repar med CNC maskiner dagligen så är linjär skalan inget problem att ordna, utan det är just interfacet encoder - dator som jag undrar över..

(Det går inte med roterande encoder pga att då man mäter på kulskruven och då kan glapp finnas i muttern...)


Visst kan man ta hem en gammal CNC styrning men jag har inte sett något program som omvandlar från EAGLE mill-outline.ulp till CNC kod....
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

men det är väl det som ULP:en gör, eller har jag helt fel?

Varför ska du ha så mycket glapp, du som repar dag ut och dag in kan väl fixa till det så att du inget backlash har.

Jag tror att du målar fan på väggen, det ska kunna fixas med enkla medel och vanliga stegisar/bra drivers. Det finns inget vettigt idagsläget med encoder återkoppling till stegmotorer men det är på G. Men jag ser inte detta som nåt problem med återkoppling
Niklas-k
Inlägg: 350
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Inlägg av Niklas-k »

Jag skulle tro att om du kan finna en begagnad kulskruv så har du tillräcklig precision.
Encoder direkt på kulskruv finns väl fasktiskt fortfarande på många nya maskiner.
Joe
Inlägg: 1670
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Inlägg av Joe »

Niklas-k skrev: Jag skulle tro att om du kan finna en begagnad kulskruv så har du tillräcklig precision.
Tyvärr så är dom kulskruvar vi har är alldeles för stora, både diam och längd.
Niklas-k skrev:Encoder direkt på kulskruv finns väl fasktiskt fortfarande på många nya maskiner.
Jo men det är när dom blir gamla problemen uppstår..

Anledningen till denna fråga är att jag har en gammal märkmaskin som har miniatyr kulskruvar och stegmotorer färdigt (X, Y) http://www.couth.com/
Men dock så är denna inte glappfri... Man vill ju vara värst! :twisted:

ULP:en?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

:lol:
Senast redigerad av jojje 13 mars 2006, 09:34:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Men , jag fattar inte varför du ska ha positions givare?, glappet försvinner ju inte för det. Och Backlash kan man ju sjustera bort i mjukvaran, så vad är problemet?.
Joe
Inlägg: 1670
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Inlägg av Joe »

Fagge skrev:Men , jag fattar inte varför du ska ha positions givare?, glappet försvinner ju inte för det. Och Backlash kan man ju sjustera bort i mjukvaran, så vad är problemet?.
Glappet "försvinner" iom att mjukvaran kompenserar för det.. (backlash måste dock vara uppmätt och inprogrammerat i styrningen)
+ att om en stegmotor missar en puls så känner styrningen av det och kompenserar eller larmar.

I vilket program kan man justera bort backlash? Har inte sett det...
Förresten gäller det mjukvara som klarar av att fräsa kretskort?

Dom kretskortsfräsar jag har läst om så kan det ta 4 timmar att fräsa ETT kretskort och då är det inte så kul om den missar ett steg på slutet och fräser käpprätt åt H!
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Både Match & Turbocnc har backlash kompensering!.
Och en väl sjusterad stegmotor tappar alldrig steg!.
Om du caddar mönster på en träbit eller ett kretskort, har ju ingen betydelse, det är ju styrprogramet som styr färsen & inte Cad!.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

:lol:
Senast redigerad av jojje 13 mars 2006, 09:34:45, redigerad totalt 1 gång.
Niklas-k
Inlägg: 350
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Inlägg av Niklas-k »

Glasskala i all ära men det kräver ju att maskinen är näst intill glapp fri ändå annars så får man problem med självsvängningar o dyligt som inte så lätt att justera in i servona.
Jag skulle iallafall koppla in den utan feedback om den är en hobbymaskin med stegmotor och lägga krutet på finna en lämplig kulskruv.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

:lol:
Senast redigerad av jojje 13 mars 2006, 09:34:59, redigerad totalt 1 gång.
Joe
Inlägg: 1670
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Inlägg av Joe »

jojje skrev:Om du skulle tappa ett eller två steg, så kommer du iaf inte att märka det. Om du inte har en millimeter i upplösning då förståss :lol:
Iofs så borde en kulskruv med mindre stigning vara mindre känslig för ett tappat steg.
Samt en stegmotor med många steg

Vi pratar fräsning för ytmonterade kretsar (SMD)
Själva fräsen (verktyget) blir inte heller så stor :lol:

Blir nog att forska vad som finnes tillhanda, skenstyrningar ska man nog kunna rota fram...
Stegmotor på Z-axeln har jag tänkt ha.

http://www.buildyouridea.com/cnc/atc/atc.html ser väldigt trevligt ut, ett verktyg för fräs och sen går den och hämtar borren automatiskt.. :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

:lol:
Senast redigerad av jojje 13 mars 2006, 09:35:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

:lol:
Senast redigerad av jojje 13 mars 2006, 09:35:30, redigerad totalt 1 gång.
Joe
Inlägg: 1670
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Inlägg av Joe »

Man är tydligen arbetsskadad :roll: tycker mest att dom där LPKF maskinerna ser ut som ihopskruvade aluminiumbitar.. :lol:
Känns som om min maskin kommer att väga 100kg bara för att få känslan att vara stabil! :D

Jag får köra på jojje's råd och bygga något liknande.
Kör han SMD på en sån så vore det väl självaste om inte jag skulle kunna göra ett försök! :pray:

Vad är det för stigning på kulskruven och antal steg på motorerna?

Eller kanske man kan anlita jojje om man ska ha nåt kort fräst? :vissla:
Skriv svar