Tänkte ha en samlad tråd för alla mina projekt istället för en massa småskvättar som inte blir till något, men som ändå är lite större än ett 'miniprojekt'
Först ut är min 3d printer
Fyller ut med mer info ikväll.
Började med att beställa hem lite 30x30 aluminiumprofil för grundstommen
Efter lite kapande och lirkande hade vi den slutgiltiga yttre stommen klar.
Nu kommer den roliga biten med att konstruera innandömet. Allt kommer att rulla på fina kullagerbussningar och 16mm axlar. frästa detaljer i aluminium samt acryl.
Tanken var först remdrift, men lutar mer och mer åt kulskruvar för att kunna göra 'printern' så flexibel som möjligt. kanske en pick'n'place eller laser kan monteras istället för extruder? *hint hint*
G_R Projektblogg
- ghost_rider
Re: G_R Projektblogg
En fundering: Alla laser- eller pick'n'placemaskiner jag har sett har remdrift pga rörelsehastigheten.
/// Marcus
/// Marcus
Har sett pick&place med kulskruvar också, dock med hyffsat hög stigning, typ 5-10cm per varv.
- ghost_rider
En mager uppdatering,
Har åter tagit upp projektet och lite nya designändringar på g. Kommer att göra 'dubbla' gavlar där fillamentrullarna kommer stitta helt kaplasade. I mittenkonsolen kommer det en statusdisplay med lite annat lulllull.
Remdrift på x och y medans z kommer få två kulskruvar.
Även en ny hotend är på konceptstadiet, i och med att jag vill ha så låg bygghöjd på hotenden som möjligt jobbar jag nu med en vattenkyld historia.
Har åter tagit upp projektet och lite nya designändringar på g. Kommer att göra 'dubbla' gavlar där fillamentrullarna kommer stitta helt kaplasade. I mittenkonsolen kommer det en statusdisplay med lite annat lulllull.
Remdrift på x och y medans z kommer få två kulskruvar.
Även en ny hotend är på konceptstadiet, i och med att jag vill ha så låg bygghöjd på hotenden som möjligt jobbar jag nu med en vattenkyld historia.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.