vilken fotodiod behövs?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
expanderbolt

Re: vilken fotodiod behövs?

Inlägg av expanderbolt »

Tack för all info! De gav mig lite nya uppslag!

Min fråga var igentligen bara om någon kunde rekommendera en viss modell av fotodiod som lirar bra ihop
med in-nivåerna på ett Arduino liknande kort och ger en tydlig skillnad på "ljus" eller "inte ljus".

/Pelle
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Miramithe: det är skillnad mellan själva elektroniken och sensorn. Däremellan har man en analog multiplexer.

Sensorn består då av två metallbitar.

Jag är mycket medveten om att en "riktig" kapacitiv sensor kostar otrevligt mycket och att sätta en per 10 cm är en lösning för rika folk. jag pratar om att bygga en sensorelektronik och sedan multiplexa sensorelektroderna, något som sänker priset avsevärd.

Det finns µC med kapacitiv funktionalitet i, de har även vanliga portpinnar och en sådan kan enkelt programmeras till att känna av och styra multiplexern och resultatet kan enkelt sammanställas i den µC.

Enkelt, billigt och bra.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Tack då mena vi olika, din lösning är ju klart billigare då.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Om temperaturen är hyfsat konstant går det att göra en enkel givare med ultraljud.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

1. Får man ha lysrör i ett pelletsförråd? Man kanske får skilja på ett öppet förråd och belysning i pannrummet med en riktig silo.

2. Pellets uppför sig inte som vätska, ändarna är vassa och de låser ihop varandra så man har nog en rasvinkel på 60 grader. Jag var nyss ute och kollade.

3. Idén med lod och snöre får väldigt bra upplösning, se bara till att snöret är så pass kort att lodet inte kan komma in i matarskruven.

4. Min brännare har en IR diod och en fototransistor som känner av nivån och lyser genom ett rör 75 mm diameter, har aldrig krånglat pga damm.

Mitt förslag är en IR LED lysandes på en fototransistor på en obehandlad bräda för var 10 cm, ingen plast.
Ställ brädan i mitten av förrådet.

Protte
Ante2

Inlägg av Ante2 »

Vore det inte enkelt med en avståndsmätare med ultraljud, finns färdiga att köpa på ebay för typ 10kr. Bara att plugga in i din arduino-kopia och skriva några rader kod.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Men läser du hela tråden så förstår du varför det inte är så lätt med den.
Men iaf så är det så att pelletsen åker ner i mitten på silon och hänger sig på väggarna så det blir som en kon.
MagnusK

Inlägg av MagnusK »

Mätfel blir det ju oavsett vad du har för mätmetod.

Beror ju helt på var du läser av avståndet till pelletsen.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

precis och när jag skrev det tidigare i tråden med ultraljud tolkade jag ts som att det skulle bli för svårt, vet ej mått på silon, men mäter du rakt ner i botten ovanför skruven och har smalt mätområde så kan man ju räkna ut hur mycket det är kvar, för vinkeln på konen är ju ganska konstant. utom när den är full eller blir tom.
Användarvisningsbild
expanderbolt

Inlägg av expanderbolt »

Det är ingen silo utan ett litet förråd som rymmer 12 st 16kg säckar. Jag gissar på att förrådet är 0.8x0.8x1.2 m.
I botten i mitten sitter en skruv i ett rör i ca 45 grader

/Pelle
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

okej ett rätt litet då, jag skulle valt någon form av våg till det hela iaf, men jag gillar vikt mer än volym när det gäller dessa saker.
Ante2

Inlägg av Ante2 »

Man kanske kan räkna hur många varv matarskruven har snurrat och därigenom beräkna hur mycket pellets det är kvar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att hålla kolla på utmatningen känns som tjänligt. Här kommer man rätt snabbt fram till precision.
Men man kan använda snörmetoden exempelvis 1 ggr per timme eller så.
Tror inte att minutoperativt är det vettiga (nödvändiga)
Skriv svar