Funderingar om "blurrade" arrays

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Funderingar om "blurrade" arrays

Inlägg av superx »

Hej och förlåt! Jag missförstod följande:
Det är alltså de vertikala pixelraderna som är problemet
Det var inte vad frågan handlade om men formuleringen fick mig att bli förvirrad för ett ögonblick. Beklagar detta.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Funderingar om "blurrade" arrays

Inlägg av sodjan »

Ja, det där avsåg nog inte de ljusa vertikala strecken, utan att det
just handlade om skalning av värden i vertikalled rent generellt.
Det verkar vara en FFT av ljud upptaget via telefonens mikrofon (?).

Jag trodde först att bilden var ett ekolod från 50-talet... :-)
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Funderingar om "blurrade" arrays

Inlägg av superx »

Med tanke på den låga dynamiken som behövs i det här fallet (enbart ett fåtal intensitetsnivåer) och att det är uppsampling det nu verkar handla om, skulle jag helt enkelt använda linjär interpolation. Det kommer funka tillräckligt bra i detta fall!

Hur fönstrar du datat i tidsled?
Senast redigerad av superx 31 mars 2015, 18:53:23, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Funderingar om "blurrade" arrays

Inlägg av hanzibal »

Det handlar alltjämt om nedsampling, dvs verktorlängden är större än skärmhöjden så någon interpolation är det ju inte tal om.

Frågan blir istället vad man skall göra med de fft-värden man hoppar över.

Jag föreslår att man kör snittet av dessa inklusive det indexerade värdet, alternativt glidande medelvärde med motsvarande fönsterbredd.

Detta bör väl kunna bli ett rätt ok lågpassfilter?
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Funderingar om "blurrade" arrays

Inlägg av superx »

När jag skrev min senaste kommentar handlade det om uppsampling, men det är visst ändrat nu. Att medelvärdesbilda så som hanzibal föreslår tror jag kommer funka tillräckligt bra för den här tillämpningen.
CosSinSum
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 februari 2015, 21:01:27

Re: Funderingar om "blurrade" arrays

Inlägg av CosSinSum »

Hej!

Jag har inte haft mycket tid över de senaste dagarna men jag har funderat lite. Detta problem uppstår ju hela tiden då man ska visa en bild på en bildskärm.
Så jag tror helt enkelt att jag skapar en bitmap och låter "andriod" skala om den vid uppritning, man kan ställa in anti-aliasing osv. Inte den snyggaste av lösningar men det borde funka. Eller? :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Funderingar om "blurrade" arrays

Inlägg av hanzibal »

Beror på vad man menar med "funkar" - bildnedskalaren har ju ingen aning om vad som är signifikant i bilden så potentiellt viktig info kommer att gå förlorad. Spontant verkar det vara en dålig idé som skulle göra hela den här diskussionen ganska meningslös.

Däremot kunde du ju andvända ev blitter-funktion för att förskjuta hela bilden ett snäpp åt vänster för varje tidskvanta. Då skulle du få ett mjukt rullande diagram istället för en som löpande börjar om från vänster.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Funderingar om "blurrade" arrays

Inlägg av superx »

Jag tror inte heller det blir så bra. Jag antar att bildnedskalningen är symetrisk, och då kommer ju inte en fft längre representeras av en pixel i x-led. Det blir säkert onödigt suddigt.
CosSinSum
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 februari 2015, 21:01:27

Re: Funderingar om "blurrade" arrays

Inlägg av CosSinSum »

Alltså jag kan göra en bitmap som är lika bred som skärmen, varje ny fft skulle bli en ny pixelrad. Dvs bredden på bilden är samma före och efter skalning, det jag skulle ändra är höjden på bilden. Kort sagt: x-led är oförändrad, y-led skalas. Varför skulle det inte funka? Är inte det samma princip bildskalningen använder som vi diskuterat här med lågpassfilter? (Förutsatt att man har anti aliasing osv. aktiverat)

Jag får nog läsa http://en.wikipedia.org/wiki/Image_scaling när jag har tid.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Funderingar om "blurrade" arrays

Inlägg av superx »

Ok. Det kommer funka! Det blir mycket beräkningar i onödan, men om det är ok så är det bara att köra.
Skriv svar