Victors ROV MK2

Berätta om dina pågående projekt.
Virror
Kontakt:

Re: Victors ROV MK2

Inlägg av Virror »

Då Jonas la upp lite info om hans nya ROV kort tänkte jag göra detsamma då jag tycker det är intressant att se olika lösningar så man kan lära och få inspiration av varandra : )

Både kortet och kameran kommer att köra ethernet och jag kommer troligtvis använda en enkel splitter för att köra båda signalerna i samma kabel, riktigt praktiskt tycker jag och väldigt enkelt också.
Typ denna: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... -5e-p78184

Själva kortet har typ dessa specar:
-Arduino kompatibel med Leonardo (USB uttag och bootloader).
-ISP kontakt så man även kan köra C kod om man skulle föredra detta.
-Fyra utgångar som kan driva ca 500mA för grejer som LEDs och annat smått och gott.
-Fem utgångar för servon/ESCer, drivs direkt från CPUn.
-Två ingångar för läckage sensorer, man kopplar bara in två trådar/stift så får man signal om båda ligger i vatten.
-En ingång för spänningsmätning, en enkel resistor delare delar inkommande spänning på fyra bara.
-Tre utgångar för I2C, en av dessa är hylslister på kortet, där tänker jag ha en IMU, en kommer att användas till djupsensorn.
-Xport för hanteringen av lan kommunikationen.
-Tre extra in/utgångar som kan användas till vad som helst, två av dessa kan användas med den interna A/Dn.
-Alla in/utgångar har skruvplint utom servokontakterna då dessa i princip alltid har en "vanlig" 2,54mm kontakt, så här är det stiftlister.

Väldigt basic egentligen men ville ha nått som var riktigt flexibelt och som kan följa med när resten av ROVen ändras/uppgraderas.

Edit: Bild, shema och layout finns på tidigare sidor.
Har också två kort över om någon skulle vara intresserad, kan även skicka med en bunt komponenter, dock inte alla.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Går lite segt just nu, har problem med mitt kretskort : /
Först hade jag problem att programmera det men till slut kom jag fram till att jag var tvungen att uppgradera mjukvaran till min programmerare.
Nu har jag problem med kommunikationen mellan kortet och styrprogrammet på PCn. Kör samma kod som på det gamla korten där det fungerade, bara bytt pinnar, samma CPU där som här.
Kollat kortet så inget är kortslutet och pinnarna på Xporten går till rätt ställe.
Det som händer är att när jag skickar data från PCn får jag bara ett enda tecken när jag läser från Xporten istället för 8 och det är inte heller rätt tecken : /
Har verifierat med Wireshark att rätt data skickas och att Xporten ACKar tillbaka paketet så det verkar iaf fungera som det ska.

Har iaf fått mina lampor och en ny regulator till kortet idag : )
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Du har inte haft någon vidare tur med Xporten. Fel baudrate? Kämpa på!

/Jonas
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Fungerar nu! : D
Glömde den där jäkla CLKDIV8 fusen vilket gör att det blir knepigt med baudraten : p
Insåg detta när jag hade lagt in en delay som jag tyckte va på tok för lång.

Har fått mina nya magneter nu så jag ska fixa till min magnetkopplade drivning lite och även testa alla sensorer med det nya kortet för att se att allt fungerar som det ska.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Ja, här har det inte hänt mycket under vintern : p
Fick lite gjort i höstas men har varit dålig på att uppdatera, så tänkte lägga upp lite bilder på vad jag har hållit på med.
Blev lite paus under vintern men nu är det dax att dra igång lite igen med projektet. I princip alla funktioner på kortet är nu testade och fungerar inklusive kontroll av ROV och alla sensorer som temp, spänning, IMU, djup osv. Det enda jag inte får ordning på är FETarna till mina LEDs, men det ska nog ordna sig : )
Har också skrivit ut och testat en magnetdriven motorkoppling och den fungerade riktigt bra, slirade inte alls nått även om man startade på max med propellern under vatten, så det lutar åt att försöka bygga in det så jag slipper kabelgenomföringar plus att man slipper nöta på motorerna genom att ha dom under vatten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kul att du ät igång igen, väntar med spänning på nya bilder, ritningar, skisser, tester och allt vad du kan bjuda på :tumupp: Blir sugen att bygga ROV själv men tiden finns helt enkelt inte bland alla projekt som är på gång...
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Första test av den kombinerade djupsensorn och tempsensorn, verkar fungera bra : )
Glömde ändra till sötvatten i programmet, men det är bara en mindre detalj : p
IMG_0344.JPG
Sensor.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar