Krets som mäter Ström och Spänning!

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Krets som mäter Ström och Spänning!

Inlägg av Jeppsson »

Jag sitter och funderar på att bygga mig ett nytt labbaggregat och behöver er hjälp.

Hur själva kraftdelen skall se ut har jag rätt så bra planer på...

Nu kommer vi till det stället där jag behöver hjälp, jag hade tänkt att ha en vanlig 2x16 LCD som visar vilken spänning som matas ut från labbaggregatet och hur stor strömförbrukningen är.

Jag tycker att det borde finns kretsar som mäter spänning och ström och sedan kan skicka ut detta digitalt till en µprocessor.

Finns det någon bra krets som gör detta eller får man göra det den jobbiga vägen med ADC i en µprocessor och en spänningsdelare???

Har hittat en hemsida med en lösning med en krets som heter CA3162E , denna lösningen känns ganska gammal och matar direkt ut på 7 segment display.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tyvärr så är det lite meckande som är lösningen för det mesta, spänningen är ju rätt lätt att mäta på utgången med en spänningsdelare till uP. Med lite listigt val av spänningsdelningen så förenklas programeringen rätt mycket också....

När det gäller strömmen är det alltid svårare och beror på hur aggregatet är kopplat. Är det strömbegränsat så har man ju för det mest sense resistorer på ett eller annat sätt i strömmens väg. Problemet är denna spänning för det mesta är för låg (om man inte eldar upp effekt i onödan iaf) så att du måste förstärka spänningen för att få ett vettigt spann till din AD. Det finns givetvis indirekta metoder som med hallgivare och sådant, vissa regulator IC har en strömutgång som det går att sno signal ifrån, men utan att veta hur din design i övrigt ser ut och vilka krav du har så är det svårt att råda vad som är lämpligast.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Då så kommer här en förklaring till hur själva kraftdelen skall se ut...

Jag råkade snubbla över den här hemsidan i en annan tråd...

Det är "Janne66" tror jag att han kallar sig för här på forumet som har gjort ett förslag på ett labbaggregat...

Det är ganska enkelt och bygger på kretsen L200.

Länk till Janne's L200 labbaggregat
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Måste bara tillägga att det är en väldigt bra hemsida med tydliga förklaringar...

Keep up the good work! Janne :tumupp: :bravo:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Lättaste (?) sättet att mäta strömmen till din last är att mäta spänningsfallet på en shunt, d.v.s. serieresistor på utgången. En krets som t.ex MAX4173 kan hjälpa dig med förstärkningen om du vill mäta på höga sidan av utgången. Dess utsignal kan du sedan sampla med en ADC i din µC och vips...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Mmm.

Det är nog listigaste vägen. Det är tyvärr alltid lite bökigt att mäta strömmen ifrån ett nätaggregat. Se bara till att koppla shunten till vänster om sense-kretsen (ingången på poten).
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

bengt-re Varför är det viktigt att koppla shunten till vänster om sense kretsen??? :roll:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

För annars så förlorar du shuntspänningen i lastregleringen = aggregatet blir sämre.
Tranzorb

Inlägg av Tranzorb »

Lite info om strömmätning med OP finns här http://www.linear.com/currentsense/index.jsp

"Jag tycker att det borde finns kretsar som mäter spänning och ström och sedan kan skicka ut detta digitalt till en µprocessor."
Ja, dessa kretsar kallas ADC...
Skriv svar