Avståndsmätning med ultraljud

Berätta om dina pågående projekt.
storhaj
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 mars 2015, 15:03:30

Avståndsmätning med ultraljud

Inlägg av storhaj »

Hej!

Har varit sugen på att testa Arduino under en lång tid. Tänkte skapa en avståndsmätare som med hjälp av ultraljud kan mäta avståndet till objekt. Jag hade tänkt använda detta utomhus så att ultraljudssensorn är vattentät är till en fördel.

Jag hade tänkt använda matningen från en Arduino och genom en pull-up voltage dimensionera spänningen till 12V från Arduinon. Min fråga är om detta kommer att fungera med ultraljudssensorn USTR40-14A. (datablad https://www.futurlec.com/USTR40-14A.shtml). Jag har även försökt hitta sändare på 5V men verkar bara tåla runt -10 grader, vilket är problematiskt i Sverige då vi har 8 månader vinter. Har inte arbetat med detta så mycket tidigare så om jag har glömt något får det mer än gärna nämnas.

Tacksam för svar.
Nerre
Inlägg: 26795
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Avståndsmätning med ultraljud

Inlägg av Nerre »

Dimensionera spänningen med en pull-up??
storhaj
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 mars 2015, 15:03:30

Re: Avståndsmätning med ultraljud

Inlägg av storhaj »

Menade step-up. Om de nu går, har aldrig använt en sådan tidigare så all hjälp är bra hjälp :).
storhaj
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 mars 2015, 15:03:30

Re: Avståndsmätning med ultraljud

Inlägg av storhaj »

Har även en fundering kring ETC1040BH08 en två i ett lösning, men hittar inga datablad till denna vilket kan göra arbetet svårt. Vet heller inte hur jag skall lösa problemet med 60V p-p med matning från ett Arduino.
Skriv svar