Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anders L

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Anders L »

Jag sällar mig till skaran som tänkte försöka reparera en induktionsspis, i mitt fall en Husqvarna från 2009 (Electrolux Mod: QSI6112W PNC:947 97 04-1301). Den fungerar bara på ena sidan och jag har efter en del skruvande lyckats vända hällen på rygg och blottlagt elektroniken.
Vid en första genommätning av IGBT’erna så visade instrumentet att det var kortslutning mellan G & E i en av dem, jag mätte flera gånger med samma resultat varje gång.
Jag fortsatte att göra referensmätningar mellan alla ben på alla IGBT’er och plötsligt så visar inte den som var kortsluten att den är det längre, den visar i det närmaste samma värden som alla andra, vad kan det bero på, någon som har några ideér?

Kanske är det nåt helt annat problem med min, nån som har erfarenhet av om denna modell har nåt specifikt problem?

Efter att ha läst igenom hela tråden så kan jag konstatera att rekommendationen är att IGBT’erna ska bytas parvis, så det kanske blir till att göra det ändå, något galet borde det ju vara med den, och det var lite jobb med att komma in till korten så jag vill inte gärna sätta ihop och prova, den borde ju inte ha lagat sig själv.
Likriktaren verkar ha klarat sig i mitt fall, vet inte om man ska byta den för säkerhets skull, vad tror ni experter?

Såg i tråden att en del var skeptiska till att köpa komponenter på nätet, dessa fanns på ebay och var inte så dyra, men kanske kan det vara så att Danny har grejer även till denna, IGBT’erna är Toshiba GT60J323, likriktaren GBJ2510?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Har säkringen i proppskåpet utlöst?
Har du inte kortslutning mellan + och - på likriktaren, så är IGBT'erna ok.
Har du 230VAC till modulen?
Det kan vara nätdelen på modulen som lagt av.
PF013

Inlägg av PF013 »

Fler Elektrolux-problem!

Jag har en EKD60053 spis med induktionshäll. Under ett antal månader har jag tyckt att de två vänstra plattorna värmt sämre och sämre. I går hade jag bråttom att koka upp vatten, och fick slut på tålamod och flyttade över kastrullen till en av de högra plattorna. När jag slog på den så tog det ett par sekunder, och sen visades felkod "E 6".

Jag har lyckats operera ut hällen och kan köra den löst på bänk via isolationstrafo, och "E 6"-felet kvarstår på den drabbade plattan (och de andra plattorna fungerar). Jag har provat att byta temperatursensorerna mellan den felaktiga och en fungerande platta, och felet stannade kvar.

Några ideer?

När det gäller den upplevda minskade effekten på de vänstra plattorna så har jag misstänkt överhettning, men fläkten verkar fungera, och är inte speciellt igendammad. Kylflänsen är helt dammfri.

Edit: Blandat ihop vänstra respektive högra plattor på ett par ställen.
PF013

Inlägg av PF013 »

... och som man kanske skulle kunna misstänka av beskrivningen så är ingen av IGBTerna kortslutna, och den har inte skjutit propparna.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

E6 = Effektmodulen överhettat

Har du testat att flytta både tempsensor som sitter på kylflänsen och i plattan?
samwise

Inlägg av samwise »

Måste bara säga att det här var det bästa forum jag trillat på någon gång! Jag har en Electrolux / AEG 8810KF-N hall som brakade ihop för 2 dagar sen och tack vare forumet så har jag fått mod att skaka liv i min gamla Fluke som inte var använd på ett tag.. (var tvungen att köpa nytt batteri t.om.) :lol: Så nu har jag mätt mig fram till att två IGBT'er är kortis och sitter o väntar på att Danny ska skicka hem lite friska delar! :tumupp:

Kommer ha sjukt mycket bättre humör om jag får ihop den och den lirar sen. Håll tummarna! :D

Danny, du har PM
orannaro

Inlägg av orannaro »

Hej! Är ny medlem i forumet.

Har problem med min häll: GRAM KKI6774-90T, inköpt 2011 tagen i bruk 2013.
Vänstra zonparet har ballat ur, hörs ett tickande ljud från hällen när jag drar på effekt på dessa zoner.
Högra zonparet funkar felfritt. Det är en 400-voltshäll. Inga säkringar går. Öppnade den i helgen inspekterade anslutningar, lödningar etc. inget synligt fel, ingen missfärgning e.dyl. på kretskorten.
Är det någon som känner igen symptomen, och är villig att dela med sig av sina reparationskunskaper?
//Mikael
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Välkommen till forumet.

Går de igång på lägre effekt?

Skulle tro att felet sitter i någon/några av de grå rektangulära kondingarna på effektmodulen.
Kan du inte mäta upp dem, så kan du testa skifta över dem till andra sidan och se om felet följer med.
orannaro

Inlägg av orannaro »

Jo, det verkar som dom funkar upp till effektläge 6 av 9. Tickandet börjar på läge 7 och ökar i frekvens när jag drar på mer. Låter nästan som överslag.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Rektangulära kondingarna på effektmodulen. Sitter 5st på varje sida om jag inte missminner mig.
Kan även vara blå.
orannaro

Inlägg av orannaro »

Ja, om det är dom jag tror så är dom blå. (Provade att ladda upp bild igår men lyckades inte).
Alla tio sitter i samma kort på denna, så det är inte så enkelt att skifta sida för att testa. Kan jag på något vis mäta mig fram till ev. felande konding/ar med dessa sittandes kvar i kretskortet?
Öppnar nog upp hällen igen framåt helgen och kollar isf. Var köper jag nya enklast/billigast om det skulle behövas?
Tack så länge Danny!
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Mest pålitligt är att löda bort dem för mätning. Du kan ju först och främst kolla dem visuellt.
Vissa ESR-mätare kan mäta upp dem på plats.

När det gäller köpa komponenter, så kan du PM'a mig.

Edit:
Om du läser på sidan 11, så hade GunnarF samma problem.
orannaro

Inlägg av orannaro »

Tack!
Ska öppna och titta på dessa till helgen. Har bara tillgång till vanliga multimetrar. Går det att ställa diagnos med en sådan på lös konding? Hur mäter jag isf.?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Nej, det behöver du en ESR och kapacitans mätare till, finns små behändiga av märket PEAK för runt tusingen.
zteel

Inlägg av zteel »

Hej!

Jag har fått problem med en Bosch induktionshäll och hoppas att någon här kan hjälpa mig.
Hällen slutade funka igår, proppen gick och efter att ha bytt proppen tjuter hällen och ger felkod "U400", som enligt instruktionsboken betyder "felaktig spänning, ändra anslutningen". Eftersom hällen varit ansluten likadant i 8 år så är det inget fel med den utan något har hänt inuti hällen.

Vad f-n har gått sönder???

Jag har plockat isär hällen och konstaterat att det är fasen som går till det vänstra kortet som är problemet.
Kretskortet ser ok ut, inga sönderbrända delar.
Är absolut ingen elektriker men tänkte försöka fixa detta istället för att köpa en ny.

Hoppas att någon duktig person kan ge mig tips om vad jag ska leta efter.
Skriv svar