vilken fotodiod behövs?
- expanderbolt
vilken fotodiod behövs?
Jag tänkte bygga mig en nivåvakt som skall mäta hur mycket träpellets jag har kvar i pelletsförrådet.
Jag tänkte mig ett transparent plaströr med en fotodiod var 10 cm som sticks lodrätt ner till botten av pelletsförrådet.
Ju fler fotodioder som får ljus på sig ju lägre är nivån med pellets. Jag tänker använda en arduinokopia för mätandet.
Fototdioden behöver igentligen bara detektera ljus eller inte ljus så ingen nogrannhet behövs.
Är det någon som har ett tips på en bra fotodiod för ändamålet?
Belysningen i pelletsförrådet är av lysrörstyp.
/Pelle
Jag tänkte mig ett transparent plaströr med en fotodiod var 10 cm som sticks lodrätt ner till botten av pelletsförrådet.
Ju fler fotodioder som får ljus på sig ju lägre är nivån med pellets. Jag tänker använda en arduinokopia för mätandet.
Fototdioden behöver igentligen bara detektera ljus eller inte ljus så ingen nogrannhet behövs.
Är det någon som har ett tips på en bra fotodiod för ändamålet?
Belysningen i pelletsförrådet är av lysrörstyp.
/Pelle
Re: vilken fotodiod behövs?
Jag har funderat på ett liknande system, men med ett annat upplägg. Min tanke var att ha flera IR dioder på olika nivåer. och en IRdetektor i taket. Sedan lägger man på en bärvåg på en IR-diod i taget och märker vilka som är synliga och vilka som är dolda. Då behöver man ingen belysning alls. Tyvärr har jag inte byggt systemet än. Bara köpt lite delar.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Om man sätter upp en grej i taket och binder en vikt i snöre som en flottör, då kan man få fram en nivå!
Pellets kan ju damma lite och optiska alternativ borde ju kunna bli störda då.
Vilken storleksklass är det på pelletsförådet?
Man kan ju använda ultraljud och mäta nivå, eller vågceller.
Vilken storleksklass är det på pelletsförådet?
Man kan ju använda ultraljud och mäta nivå, eller vågceller.
Man kunde ha en tryckkänslig platta (piezo?) i "behållarens" botten, alltså under hela pelletshögen, och använda utsignalen för att beräkna ungefärlig vikt och därmed mängd.
Jag antar att pelletsarna är små nog för att högen i stort sett skall bete sig som en vätska?
Ekolod uppifrån kanske också funkar.
Jag antar att pelletsarna är små nog för att högen i stort sett skall bete sig som en vätska?
Ekolod uppifrån kanske också funkar.
Pellets dammar när man blåser in det. Men ytor där pelletsen glidit undan är tämligen dammfria.
Om man tar ut pellets från en punkt i botten så kan det bli ett djupt hål med väldigt branta rasbranter efter som det ansamlas damm i rasbranten. Våg lösningar tror jag är onödigt komplicerade.
Om man tar ut pellets från en punkt i botten så kan det bli ett djupt hål med väldigt branta rasbranter efter som det ansamlas damm i rasbranten. Våg lösningar tror jag är onödigt komplicerade.
Normalt fungerar en kapacitiv sensor riktigt bra som nivåsensor, struntar i damm osv. Så jag hade nog gjort en kapacitiv lösning.
håller med Icecap
en kapacitiv givare i lagom larmnivå har jag i mitt förråd
så kommer det ett mail när det är dags att fylla på
//Ola
en kapacitiv givare i lagom larmnivå har jag i mitt förråd
så kommer det ett mail när det är dags att fylla på
//Ola
Ja kapacitiv funkar, men då får man ju bara ett larm för låg nivå. Tolka ts som han ville ha fler nivåer.
Och vad är problemet? Det är ganska enkelt att göra fler sensor-nivåer och multiplexa mellan. Det är ju vad TS vill göra med IR...
Jo visst är det det, men då lär man ha många givare. Men helt klart en beprövad teknik som funkar. Nu vet vi ju inte riktigt vilken upplösning ts vill ha eller just vilka funktioner. Sen blir det ju en kostnad som på alla lösningar, och där har vi inte heller någon aning.
Man behöver en sensorelektronik och analog multiplexer på sensorpunkterna.
Ja men du behöver ju flera mätpunkter, sen kan man få ihop det som en nivåmätning. Men kapacitiva givare ger ju digital signal så om du vill ha hög upplösning måste man ha rätt många punkter. Eller är det några andra kapacitiva givare du menar än de jag tänker på?
TS skrev: "Jag tänkte mig ett transparent plaströr med en fotodiod var 10 cm som sticks lodrätt ner till botten av pelletsförrådet."
Vad är problemet?
Vad är problemet?
Trevlig ton man får ha då.
Så du vill ha en kapacitiv givare varje 10cm?
Det jag menar är att det saknas lite data om man vill ha bästa lösningen på det hela.
Så du vill ha en kapacitiv givare varje 10cm?
Det jag menar är att det saknas lite data om man vill ha bästa lösningen på det hela.