Tack alla!
Drivlinan kommer vara lite annorlunda på denna. Jag var ute efter enkelhet och att det ska vara så lite mekanik som möjligt. Därför tar jag bort traditionella kransväxlar och installerar en hubbväxel där bak. En Shimano Alfine 8vxl kommer kommer stå för kraftfördelningen. Fördelen med denna är:
Att allt är inkapslat
Snyggare enligt mig
Växlingarna blir lättare, man kan växla upp och ned även om man står stilla, perfekt om man glömt bort att växla vid rödljus eller i brant uppförsbacke.
Med ett 18T kugg där bak och 44T där fram kommer jag kunna trampa i normaltakt upp till ca 45-50km/h enligt denna sida. Vilket är rätt skönt!
http://www.gear-calculator.com/?GR=SNI8 ... 2.5&UN=KMH
Fick beställa allt från
https://www.taylor-wheels.com/ i Tyskland, de byggde ihop hjulet enligt önskemål:
26" 32 hole XM319 black rim with black spokes
Shimano Alfine 8sp 32 hole hub black for vertical dropouts
Sprocket, Shimano Alfine 18
Shift lever, Shimano ALFINE 8 speed black
Shimano Disc brake 160mm
Shimano Alfine chain tentioner
Totalt 308Eur med frakt.
Och allt man behöver för att montera detta på cykeln:
För att jag ska kunna använda min befintliga kedja, och iof vilken annan kedja som helst, behövde jag kedjespännare:
Hubben:
Monterat på cykeln:
Behövde skaffa nya verktyg, en mid drive är inte lika enkelt att montera jämfört med en vanlig hubbmotor.
Man behöver trots allt ta bort det gamla vevpartiet:
För att få en bra chainline fick jag vända huvudkransen bak och fram på Bafang motorn, annars stack kedjan allt för långt ut om man tittade bakifrån:
Chainline är nu som den ska vara, rak och fin:
Nu är allt igång! Det finns en del olika displayer som Bafang BBS02 kan levereras med, denna som är c965(ej c1965A) har flest funktioner:
Testturen var lyckad, motorn peakade på ca 1350Watt, vilket man iof kunde räkna ut från början - 25A*51,8V nominell spänning=1295W
Toppfarten var 55km/h
Det jag märkte är hur tyst motorn var, tror inte jag hörde den under färd, endast däckljud vid höga hastighter.