Synkade servomotorer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
edvin333

Synkade servomotorer

Inlägg av edvin333 »

Hej,

har ett litet problem med servomotorer, jag håller på med en ljusinstallation som bygger på att en sträng ca 10 meter som roteras mellan två servomotorer, ca 2000 rpm för att få fram stående vågor på strängen. Sen belyser jag strängen med ett stroboskop.

Mitt problem är att jag behöver två synkroniserade servomotorer där den ena går motsols och den andra går medsols. jag behöver två kontroller kort för varje motor och jag tänkte styra med 0-10v
. Problemet är att kabellängd och avläsningen av 0-10v spänningen in på kortet kommer att diffa mellan kortet och så går motorerna olika fort.

är det någon som kan komma på en lösning på detta problem?

MvH

Edvin
Nerre

Re: Synkade servomotorer

Inlägg av Nerre »

Att ha två controllers och styra med en styrsignal kommer nog inte att fungera, för dålig noggrannhet.

Jag skulle nog fundera på att köra stegmotorer med step/dir. Bara att ha olika dir på dem och skicka samma step-signal.
edvin333

Inlägg av edvin333 »

tack för svaret, problemet är att hitta stegmotorer som kummer upp i 2000 varv. det går nog men om man får upp dom i den hastigheten så kommer det inte att vara något moment kvar.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Använda en (1) servomotor plus mekanisk växel som ändrar rotationsriktning?
edvin333

Inlägg av edvin333 »

jepps, funderat på det ochså, men det är över 10 meter mellan motorerna och en kedja eller rem emellan motorerna blir stökigt.

Länk till en liknande installation

H.O

Inlägg av H.O »

Använd ett drivsteg för servomotorer som tar steg/riktning in?
Än bättre att använda ett drivsteg med någon form av fältbuss för styrning eller, kanske det allra bästa, använda ett drivsteg som stödjer "elektronisk växellåda", dvs drivsteg två agerar slav (med valfri utväxling) till drivsteg 1.

Det betyder att även om drivsteg 1 inte klarar följa insignalen till 100% så påverkar inte det drivsteg 2 då det styrs av vad som faktiskt händer med motorn på drivsteg 1. Då kan du fortsätta styra med 0-10V om du vill det.

Vad är det för motorer?
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag tänkte en axel och bara en (1) motor.

Drivning på mitten, vid växellådan, dvs 2 axlar på 5 meter vardera.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag skulle råda dig att kolla på servomotorserien MAC med inbyggd kontroller från JVL motor. Jag har ett antal MAC-140, och med rätt kontrollermodul kan dessa mycket enkelt köras i slavat läge. Jag har jobbat en del med dessa motorer, och de är mycket enkla och smidiga att ställa in parametrarna på med programvaran från JVL.
edvin333

Inlägg av edvin333 »

HO: Jag har in skaffat motorerna än så jag tar gärna emot tips på var och vad jag skall köpa

Jan: har funderat detta men det tar bort det magiska i installationen

Walle: mac motorerna ser intressant ut men det ser ganska dyrt ut. Jag siktar på att komma under 5000 kr särskiljt under testfasten
edvin333

Inlägg av edvin333 »

det behöver ju inte vara servomotorer, går det att lösa med synkronmotorer ?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Vart håller du till? Är det i Stockholm kan du låna ett par motorer av mig. Jag har dock inte mikro-PLC-modulerna, så de skulle du i så fall behöva skaffa.
edvin333

Inlägg av edvin333 »

åh tack för erbjudandet ! Tyvärr håller jag till i Malmö
Skriv svar