Hjälp/tips på en simpel kretsdesign
Hjälp/tips på en simpel kretsdesign
Jag funderar på hur man på enklast sätt får två lysdioder att lysa. Diod 1 ska lysa när det finns en 'insignal' från en givare, diod 2 ska lysa när det inte finns signal från givaren. Ska fungera på 12 volt DC.
Funderade på att använda två logic-buffrar typ CD4009 (inverterad) och CD4010 (ej inverterad). Ritade en skiss nedan.
Det jag funderar på är om det finns något bättre/enklare sätt med endast en logic-buffer (eller annan komponent).
Funderade på att använda två logic-buffrar typ CD4009 (inverterad) och CD4010 (ej inverterad). Ritade en skiss nedan.
Det jag funderar på är om det finns något bättre/enklare sätt med endast en logic-buffer (eller annan komponent).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp/tips på en simpel kretsdesign
Denna lösning kanske behöver kompletteras med en diod, beroende på vad dina lysdioder klarar för någon backspänning.
Jag tänkte att du kan använda enbart 4010-IC'n och bygla insignalen till två buffrar (går lika bra med 4009, blir bara tvärt om), och ansluta LED2's anod till VCC och katoden via ett strömbegränsningsmotstånd till utgången på den andra buffern.
Då kommer buffern att sänka ström när signalen är låg och därmed tända LED2, och LED1 är släckt. Och när signalen är hög kommer buffern att driva ström och LED2 kommer att vara backspänd och inte lysa, medans LED1 är tänd. Finns säkert smartare sätt att göra det på, men du kommer undan med bara en IC nu i alla fall.
Jag tänkte att du kan använda enbart 4010-IC'n och bygla insignalen till två buffrar (går lika bra med 4009, blir bara tvärt om), och ansluta LED2's anod till VCC och katoden via ett strömbegränsningsmotstånd till utgången på den andra buffern.
Då kommer buffern att sänka ström när signalen är låg och därmed tända LED2, och LED1 är släckt. Och när signalen är hög kommer buffern att driva ström och LED2 kommer att vara backspänd och inte lysa, medans LED1 är tänd. Finns säkert smartare sätt att göra det på, men du kommer undan med bara en IC nu i alla fall.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Swech
Det är en kapacitiv positionsgivare som sitter mot en förstärkare. Tror det är en NPN-utgång enligt databladet. Blir iallafall 12 volt eller 0V ut på signalutgången
Jo, men om det är så att den faktiskt switchar mellan 12V och 0V (GND) istället för mellan 12V och flytande utgång (vilket trots allt är det mest troliga) så behöver du ju ingen extern krets över huvud taget. Du kan inte tänka dig att tala om vad det är för givare eller ännu bättre länka till korrekt datablad?
Givaren heter 'SK-1-M5_b'. Det enda data jag hitta på den är http://www.lpc-uk.com/sie/sk-mini1.pdf
Den sitter dock mot en förstärkare som heter SV-45/30/15-P-S http://thomas.co.kr/ttc/data/sens/je/8- ... sories.pdf. Det är utgången från förstärkaren jag tänkte använda mig av.
Den sitter dock mot en förstärkare som heter SV-45/30/15-P-S http://thomas.co.kr/ttc/data/sens/je/8- ... sories.pdf. Det är utgången från förstärkaren jag tänkte använda mig av.
OK, ja det verkar vara en normalt öppen PNP utgång så utgången är antingen hög eller flytande. Men skulle inte det här kunna fungera:
Det går att göra ännu enklare;
Ta bort den nedre lysdioden och det tillhörande förkopplingsmotståndet.
Ersätt likriktardioden med en lysdiod som har lägre spänningsfall än den övre.
Förklaring:
Lysdioden med lägst spänningsfall tar hela strömmen som bestäms av kretsens enda resistor.
Ta bort den nedre lysdioden och det tillhörande förkopplingsmotståndet.
Ersätt likriktardioden med en lysdiod som har lägre spänningsfall än den övre.
Förklaring:
Lysdioden med lägst spänningsfall tar hela strömmen som bestäms av kretsens enda resistor.
Jättebra tips.
Går det på något enkelt sätt att lägga till en 'summer-signal' när jag inte har signal från givaren? Har en 12-voltssummer liggandes som jag hoppas kunna använda.
Går det på något enkelt sätt att lägga till en 'summer-signal' när jag inte har signal från givaren? Har en 12-voltssummer liggandes som jag hoppas kunna använda.
Gör som T0ny skriver men om du inte hittar en diod med lägre spänningsfall (det brukar avgöras av färgen) så kan du montera signaldioden i serie med den lysdiod som sitter över utgången, då blir det spänningsfallet större och det blir lättare att välja valfria dioder.