PIC18F2550, C-kod nybörjarproblem

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

PIC18F2550, C-kod nybörjarproblem

Inlägg av kabelhaerva »

Hej,
Hittade en PIC18F2550 som låg och skräpade hemma och tänkte att jag skulle börja försöka skriva lite C-kod istället för ASM.
Var dock ett tag sedan jag höll på med detta så känner mig lite vilsen nu.
Använder mig av MPLABX 2.35 och en PICKit3 som programmerare.

Programmet jag skall skriva är ett klassiskt "blinka-led"-program och detta är alltså allra första gången jag skriver C-kod.

Här är min kod:

test.h

Kod: Markera allt

// PIC18F2550 Configuration Bit Settings

// 'C' source line config statements

#include <xc.h>

// #pragma config statements should precede project file includes.
// Use project enums instead of #define for ON and OFF.

// CONFIG1L
#pragma config PLLDIV = 1       // PLL Prescaler Selection bits (No prescale (4 MHz oscillator input drives PLL directly))
#pragma config CPUDIV = OSC1_PLL2// System Clock Postscaler Selection bits ([Primary Oscillator Src: /1][96 MHz PLL Src: /2])
#pragma config USBDIV = 1       // USB Clock Selection bit (used in Full-Speed USB mode only; UCFG:FSEN = 1) (USB clock source comes directly from the primary oscillator block with no postscale)

// CONFIG1H
#pragma config FOSC = INTOSCIO_EC// Oscillator Selection bits (Internal oscillator, port function on RA6, EC used by USB (INTIO))
#pragma config FCMEN = OFF      // Fail-Safe Clock Monitor Enable bit (Fail-Safe Clock Monitor disabled)
#pragma config IESO = OFF       // Internal/External Oscillator Switchover bit (Oscillator Switchover mode disabled)

// CONFIG2L
#pragma config PWRT = OFF       // Power-up Timer Enable bit (PWRT disabled)
#pragma config BOR = ON         // Brown-out Reset Enable bits (Brown-out Reset enabled in hardware only (SBOREN is disabled))
#pragma config BORV = 3         // Brown-out Reset Voltage bits (Minimum setting)
#pragma config VREGEN = OFF     // USB Voltage Regulator Enable bit (USB voltage regulator disabled)

// CONFIG2H
#pragma config WDT = OFF        // Watchdog Timer Enable bit (WDT disabled (control is placed on the SWDTEN bit))
#pragma config WDTPS = 32768    // Watchdog Timer Postscale Select bits (1:32768)

// CONFIG3H
#pragma config CCP2MX = ON      // CCP2 MUX bit (CCP2 input/output is multiplexed with RC1)
#pragma config PBADEN = ON      // PORTB A/D Enable bit (PORTB<4:0> pins are configured as analog input channels on Reset)
#pragma config LPT1OSC = OFF    // Low-Power Timer 1 Oscillator Enable bit (Timer1 configured for higher power operation)
#pragma config MCLRE = ON      // MCLR Pin Enable bit (RE3 input pin enabled; MCLR pin disabled)

// CONFIG4L
#pragma config STVREN = ON      // Stack Full/Underflow Reset Enable bit (Stack full/underflow will cause Reset)
#pragma config LVP = OFF        // Single-Supply ICSP Enable bit (Single-Supply ICSP disabled)
#pragma config XINST = OFF      // Extended Instruction Set Enable bit (Instruction set extension and Indexed Addressing mode disabled (Legacy mode))

// CONFIG5L
#pragma config CP0 = OFF        // Code Protection bit (Block 0 (000800-001FFFh) is not code-protected)
#pragma config CP1 = OFF        // Code Protection bit (Block 1 (002000-003FFFh) is not code-protected)
#pragma config CP2 = OFF        // Code Protection bit (Block 2 (004000-005FFFh) is not code-protected)
#pragma config CP3 = OFF        // Code Protection bit (Block 3 (006000-007FFFh) is not code-protected)

// CONFIG5H
#pragma config CPB = OFF        // Boot Block Code Protection bit (Boot block (000000-0007FFh) is not code-protected)
#pragma config CPD = OFF        // Data EEPROM Code Protection bit (Data EEPROM is not code-protected)

// CONFIG6L
#pragma config WRT0 = OFF       // Write Protection bit (Block 0 (000800-001FFFh) is not write-protected)
#pragma config WRT1 = OFF       // Write Protection bit (Block 1 (002000-003FFFh) is not write-protected)
#pragma config WRT2 = OFF       // Write Protection bit (Block 2 (004000-005FFFh) is not write-protected)
#pragma config WRT3 = OFF       // Write Protection bit (Block 3 (006000-007FFFh) is not write-protected)

// CONFIG6H
#pragma config WRTC = OFF       // Configuration Register Write Protection bit (Configuration registers (300000-3000FFh) are not write-protected)
#pragma config WRTB = OFF       // Boot Block Write Protection bit (Boot block (000000-0007FFh) is not write-protected)
#pragma config WRTD = OFF       // Data EEPROM Write Protection bit (Data EEPROM is not write-protected)

// CONFIG7L
#pragma config EBTR0 = OFF      // Table Read Protection bit (Block 0 (000800-001FFFh) is not protected from table reads executed in other blocks)
#pragma config EBTR1 = OFF      // Table Read Protection bit (Block 1 (002000-003FFFh) is not protected from table reads executed in other blocks)
#pragma config EBTR2 = OFF      // Table Read Protection bit (Block 2 (004000-005FFFh) is not protected from table reads executed in other blocks)
#pragma config EBTR3 = OFF      // Table Read Protection bit (Block 3 (006000-007FFFh) is not protected from table reads executed in other blocks)

// CONFIG7H
#pragma config EBTRB = OFF      // Boot Block Table Read Protection bit (Boot block (000000-0007FFh) is not protected from table reads executed in other blocks)


test.c

Kod: Markera allt

/* 
 * File:   test1.c
 * Author: snake
 *
 * Created on den 17 mars 2015, 17:32
 */

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include "xc.h"
//#include "delays.h"


#define LED PORTB.7
#define _XTAL_FREQ  4000000

/*
 * Testprogram för att blinka lite ljusemitterande diodjävlar.
 */

//INIT
void init(void){



    TRISA = 0x00;
    PORTA = 0x00;
    TRISB = 0x00;
    PORTB = 0x00;
    TRISC = 0x00;
    PORTC = 0x00;

}

void main() {

    while (1){
        //anropda delay
        LATBbits.LATB0 = 0;
        _delay(1);
        LATBbits:LATB0 = 1;
        _delay(1);
    }

}

Men absolut ingenting händer på PORTB.0. Är det något jag trasslat till i CONFIG-bitarna? Eller är det något annat i koden som jag fumlar till?

På kopplingsdäcket har jag enbart uC'n med avkopplingskonding, en pullup till MCLR och en LED från PORTB0 till jord med ett motstånd.

Sedan undrar jag hur man vet hur syntaxen ser ut i XC8-kompilatorn? Hur tar jag reda på vad alla register kallas?
Står t.ex i manualen till XC8 att det finns ett inbyggt delay med syntax: __delay_ms(n) men MPLABX skriker direkt och säger "unable to resolve identifier". Men syntax: _delay(n) fungerar?
Vart hittar jag denna info så att jag kan söka registernamn från datablad och få rätt syntax som kompilatorn godtar?


Känner mig helt lost och vet inte riktigt vart jag hittar informationen om sådana här problem då jag inte vet hur jag skall formulera mig i forum/google-sökningar och dylikt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: PIC18F2550, C-kod nybörjarproblem

Inlägg av Icecap »

Du anropar ju aldrig init().
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2496
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: PIC18F2550, C-kod nybörjarproblem

Inlägg av bit96 »

Ett C-program startar alltid i main(), oavsett var i programmet den placerats.
Så utan att ha läs igenom ditt program borde du åtminstone ha:

Kod: Markera allt

void main() {

    init();

    while (1){
        //anropda delay
        LATBbits.LATB0 = 0;
        _delay(1);
        LATBbits:LATB0 = 1;
        _delay(1);
    }

}
Alltså är ett anrop till init() instoppat i början på main() { }.
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Re: PIC18F2550, C-kod nybörjarproblem

Inlägg av kabelhaerva »

Just ja,

Lade till init(); allra först i main().

Kollade via debuggern och den stegar igenom programmet som det ska vara men det är fortfarande helt dött på labbplattan.
Har en konstant spänning på 0,38V på alla pinnar utom just PORTB.0 där det är 0,28V.
Tips på andra sätt att få veta om processorn verkligen snurrar? Försöker just nu få igång debug-mode på PICKIT3...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: PIC18F2550, C-kod nybörjarproblem

Inlägg av Magnus_K »

Du har ett kolon här som nog ska vara en punkt -> LATBbits:LATB0 = 1;
Eller hade jag otur nu igen?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: PIC18F2550, C-kod nybörjarproblem

Inlägg av Icecap »

Magnus_K: du har rätt, det ska inte vara någon kolon! Men detta ska ge fel under kompileringen...?

Sedan ser jag ingen avstängning av analoga funktioner osv.
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Re: PIC18F2550, C-kod nybörjarproblem

Inlägg av kabelhaerva »

Samtliga pinnar ställda till digitala med en ADCON1 = 0x0F i init();
Vet ej hur det där kolontecknet smygit sig in, MPLAB larmar inte om det heller skumt nog. Borta nu iaf.
Har en massa 1311 larm i outputen som t.ex:
warning: (1311) missing configuration setting for config word 0x300000, using default
Sätter config-bitarna via den inbyggda panelen i MPLAB men det verkar ju som att den inte sätter alla bitar?
Har försökt sätta bitarna för hand men den larmar fortfarande så det verkar som att det kanske är här något problem kan ligga?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: PIC18F2550, C-kod nybörjarproblem

Inlägg av TomasL »

I MPLABX måste du sätta dem manuellt i koden.
I gamla MPLAB, finns det en ruta att kryssa i om du vill ha dem i koden(Alltid) eller via IDEt(aldrig någonsin, förbjudet).
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PIC18F2550, C-kod nybörjarproblem

Inlägg av sodjan »

Vad gör test.h för nytta?
Lägg dina CONFIG i test.c istället och kasta den...

> Sedan undrar jag hur man vet hur syntaxen ser ut i XC8-kompilatorn?

XC8 manualen, var annars?

> ...men MPLABX skriker direkt och säger "unable to resolve identifier"...

Som vanligt en komplett värdelös information. Faktisk kod med tillhörande
meddelanden från kompilatorn, tack. Inga egna gissningar...

> Vart hittar jag denna info så att jag kan söka registernamn från datablad
> och få rätt syntax som kompilatorn godtar?

"5.3.6 Using SFRs From C Code" verkar det vara.
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Re: PIC18F2550, C-kod nybörjarproblem

Inlägg av kabelhaerva »

Fick det att fungera idag.
Hade ju ingen include "test.h" i test.c filen så inte undra på att CONFIG-bitarna blev fel. Upptäckte det när jag gjorde som sodjan sa och kastade test.h och lade in configen direkt i test.c.

Får även mina __delay_ms() att fungera fastän MPLABX rödmarkerar dessa. Vet fortfarande inte varför programmet gör det, men det funkar ju så det får bli ett ev. framtida problem.

Nu blinkar det för fullt och nästa steg blir att läsa mer om C-språket ochh dess struktur.
Får tacka för alla svar jag fått, och att ni står ut med idiotfrågor. Men någonstans måste man ju börja.
Skriv svar