bygga lågnivå förstärkare!
bygga lågnivå förstärkare!
Hallå, tänkte bygga mig en lite lågnivåförstärkare pg.a att ja har en för svag signal in i själva stärkaren!
Tänkte bygga någonting enkelt med en dubbel OP (kopplad som icke inverterad) och en pot på ingången!
Problemet är bara hur hög förstärkning behöver jag... är inge vidare på o räkna på db. Signalen är ca 25% av fullstyrka eller hur ja ska förklara de!
Tänkte bygga någonting enkelt med en dubbel OP (kopplad som icke inverterad) och en pot på ingången!
Problemet är bara hur hög förstärkning behöver jag... är inge vidare på o räkna på db. Signalen är ca 25% av fullstyrka eller hur ja ska förklara de!
- Greve Hamilton
- EF Sponsor
Alltså, på utgången så lägger jag en 10komhs motstånd som återkopplar till - på Opn. Sen från Opns - till jord ett 30komhs motstånd och får då 12db förstärkning?rehnmaak skrev:Du behöver alltså öka med 12dB = 4ggr förstärkning?
Då behöver du en op med återkoppling 3:1 dvs 30k och 10k tex. Men du kanske vill ha 20dB förstärkning och så tar du ner signalen med pot:en då ska du ha 90k och 10k tex.
Nu strular elektroniken som vanligt! HAr för sökt med fler olika OP förstärkare utan o lyckas, när ja kör dem som ren spänningsföljare funkar de utan problem! Men så fort ja kopplar på motstånden så blir frekvensen helt förvrängd, avskuren m.m
Lägger signalen på +in på opn! Sen ett motstånd på 4,7k från utgången som återkopplar till -in på opn. Sen vidare med ett 1k motstånd ner till jord.
Borde ja inte få en 12db förstärkning? Eller är värdena för låga eller höga?
Använder för tillfället en OP071 med garanterad spänningsmatning!
EDIT: De har inte med att göra att ja måste belasta opn för att den ska få en korrekt kurva?
Lägger signalen på +in på opn! Sen ett motstånd på 4,7k från utgången som återkopplar till -in på opn. Sen vidare med ett 1k motstånd ner till jord.
Borde ja inte få en 12db förstärkning? Eller är värdena för låga eller höga?
Använder för tillfället en OP071 med garanterad spänningsmatning!
EDIT: De har inte med att göra att ja måste belasta opn för att den ska få en korrekt kurva?
- JimmyAndersson
- Kontakt: