Centrallåsning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rogge69

Centrallåsning

Inlägg av Rogge69 »

Hej!
Har fått ett önskemål om att kunna låsa / låsa upp skjutdörren från förarplatsen separat från övriga dörrar på en minibuss och försökt klura ut ett lämpligt sätt. Har kommit så långt som schemat visar men sedan tog det stopp. Tänkte att man klipper orginalkablarna och låter signalen gå via ett par växelrelän istället, men kan inte komma på något bra sätt att styra reläna när man vill låsa eller låsa upp skjutdörren separat. Som jag ser det skulle jag behöva 2st knappar. En återfjädrande knapp för att ge spänning på anslutningarna 86 så att reläna drar och sedan ytterligare en 3 polig så att man kan växla polaritet på klämma 87. Det verkar ju lite omständligt att behöva trycka in en knapp och vippa på en annan så jag har letat efter alternativ men inte lyckats hitta något. Hade ju varit bra om det fanns en återfjädrande knapp som man kunde trycka in för att få spänning på 86 och sedan vrida åt respektive håll för att låsa / låsa upp. Bilens fjärrnyckel ska vara dominant så reläna får bara dra i själva låsögonblicket för att sedan gå tillbaka så att man kan använda fjärren som vanligt. Jag misstänker att det skullen gå att ordna någon finurlig lösning med t.ex. en Arduino, PIC eller liknande men detta överskrider min kunskapsnivå så jag skulle bli väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med en bra lösning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Centrallåsning

Inlägg av Icecap »

Att göra det är inget svårt - men hur ska den göra när man låser upp "hela bilen"?
Rogge69

Inlägg av Rogge69 »

Hela bilen låses / låses upp som vanligt med fjärren, Det är bara skjutdörren som ska gå att låsa / låsa upp separat vid körning.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Sätt dit ett två poligt relä till (eller två enpoliga) som används för att generera + / - eller - / + till de befintliga reläerna (alltså lås / lås upp läge), kontrollsignal.
Använd sedan en tvåpolliga tryckknapp där ena polen manövrerar befintliga reläer och den andra polen drar kontroll reläet (generera lås) och sednan en enpolig tryckknapp som bara manövrerar befintlig reläer.

Vid tryck på en låses dörren (kontroll reläet ger - / +) och vid tryck på den andra öppnas dörren (kontrollrelä opåverkat = + / -), alltså prioritet öppna (kräver bara att två reläer drar = högre driftsäkerhet).

Gick det att förstå?

Om man vill ha bara enpoliga tryckknappar kan man använda en diod för kontrollreläet från ena knappenmen inte från den andra.
Rogge69

Inlägg av Rogge69 »

Hej och tack för din hjälp! Jag sitter och försöker skissa upp en krets som du beskriver men blir jättefrustrerad. Får ingen ordning på switchar och alla reläer som ska dra och växla hit och dit. I fall du har ork och tid hade det varit jättesnällt om du ville göra en enkel skiss eller schema så tror jag att jag hade fått ihop det.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det du behöver är en brytare med 2 poler och 3 lägen. De två ytterlägen ska vara återfjädrande så att normaltillståndet är mitten.

Sedan kopplar du ledningarna till låset så att när den står i mittläge går original-ledningarna "rakt igenom".

När du vippar till endera sida kopplas originalledningarna från fjärrstyrningen bort och det läggs på 12V i rätt polaritet.

Brytaren blir dock knepig att få tag på, den ska klara en del ström och växla - men det går ändå vid att ta en (on)-off-(on) brytare och styra två växlande relän. Effekten bliver den samma.

Ena reläet är i vilotillstånd kopplat så att ledningarna går rakt igenom. När reläet dras kopplas ledningarna från fjärrstyrningen bort (de sitter alltså på NC) och +/- läggs ut till låset (som därför måste sitta på COMM). Nästa relä sitter direkt efter och gör exakt samma sak fast med omkastat + & -.

Drar du ena reläet öppnas låset, drar du andra reläet låsas det och gör du inget är det fjärrstyrningen som bestämmer.

Och det betyder att reläerna är 2 st vanliga DPDT som klarar strömmarna. Brytaren är en rimlig vanlig brytare som bara ska klara reläspolerna (kom ihåg snubberdioder) och det hela är relativt enkelt.
Rogge69

Inlägg av Rogge69 »

C-låskoppling.jpg
Googlade efter lämplig switch och hittade en som kallas DPCO. Verkar vara av typen fönsterhisskontakt på bilspråk och är on-off-on fast schematiskt ser det inte ut som att den är off i något läge... Har skissat lite till och lagt till en DPCO switch och ett enkelt slutande relä som ger manöverström till dom båda växlande reläerna när man manövrerar switchen till något av on-lägena. Tror ni detta skulle funka?
Vad gäller snubbern så undrar jag om inte denna redan finns inbyggd i reläerna om man använder vanliga bilreläer?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"så undrar jag om inte denna redan finns inbyggd i reläerna"
Svar: NEJ!

Och din koppling är dessutom fel.
Rogge69

Inlägg av Rogge69 »

Skulle du vilja vara snäll och ge en ledtråd på vad som är fel. Jag som tyckte det såg ut att fungera.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag ser ingen grund till att upprepa vad jag redan har skrivit. Så jag hänvisar till min förr-förre post.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ni krånglar till det i onödan.
På dom flesta bilar är båda trådarna till centrallåsmotorn jordade i viloläget. När man trycker lås upp så växlas den ena tråden till plus.
När man trycker lås så växlas istället den andra tråden till plus.

Mät om du har ett sådant system, isåfall behöver du bara två helt vanliga växlande reläer.

Klipp dom två originaltrådarna som går till centrallåsmotorn och koppla istället för jord på respektive reläs plint 87A enligt schemat nedan.
DoorAnimation1.gif
Brytaren i övre vänstra hörnet kan vara en enkel växlande med återfjädring eller bara två tryckknappar. Det gör inget om man skulle råka trycka på båda samtidigt.
Rogge69

Inlägg av Rogge69 »

Ok, tack för tipset. Under tiden har jag försökt skissa upp hur jag tror Icecap menar. Schemat blev lite krystat men har jag förstått principen nu? I så fall borde man ju kunna köpa en liten reläbyggsats från Electrokit enl. bifogad pdf och bygga in i en liten plastlåda. Skulle ju se trevligare ut än vanliga bilreläer med kabelskor.
C-lås..jpg
RoPa

Inlägg av RoPa »

@mrfrenzy, orginal signalerna skulle gå att fortsätta att använda, inte bara den "nya" switchen.

Icepeaks förslag är det mest minimalistiska, där används en tvåpolig on/on/on switch.
Om man dock måste använda hjälp reläer blir det väldigt snarlikt mitt förslag dock...

Om inte brytaren i sig tål strömmen är det omöjligt att komma undan med mindre än fyra växlande kontakter... 2 polariteter x 2 lägen på 2 ledare kräver fyra "växlande kontakter".

Det stämmer att du kan sätta två växlande kontakter i samma relä, 2 "bitar" ger de fyra kombinationerna:
00:ECU
01:Lås upp
10:Lås
11:Lås upp
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Originalsignalerna fungerar med min lösning. När reläerna är opåverkade släpps signalen igenom exakt som före inkopplingen. Det är såhär man kopplar in 90% av alla billarm.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Rogge69: Det blev rätt denna gång - men mrfrenzy's lösning fungerar rimligt säkert också.
Skriv svar