Ladda 12v med 24v
- FormerMazda
- Inlägg: 6454
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Ladda 12v med 24v
Som ni säkert läst i min andra tråd så har jag lite problem med strömförsörjning i 303:an..
Nu ska jag ha ett separat batteri som kommer driva vinschen. Dock kräver ju det att man har nånting som laddar det helatiden. Och jag har ju 24v o en drös ampere att tillgå..
Så nån typ av ladkrets med lite effekttålig kringelektronik? Iofs. behöver man ju inte ladda med mer än .. 4A när batteriet är dåligt. Så det behöver ju inte vara överdrivet effekttåligt.
Nån som har tips?
Nu ska jag ha ett separat batteri som kommer driva vinschen. Dock kräver ju det att man har nånting som laddar det helatiden. Och jag har ju 24v o en drös ampere att tillgå..
Så nån typ av ladkrets med lite effekttålig kringelektronik? Iofs. behöver man ju inte ladda med mer än .. 4A när batteriet är dåligt. Så det behöver ju inte vara överdrivet effekttåligt.
Nån som har tips?
- FormerMazda
- Inlägg: 6454
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Du vill inte ladda med 14,2 volt konstant, det tycker inte battterierna om.. titta HÄR för info om hur du bör ladda batteriet. Men i princip är det som du säger. Problemet ligger dock i att ditt "nätagg" ska tåla HÖG ström.
Senast redigerad av gvs 28 februari 2006, 17:20:23, redigerad totalt 2 gånger.
Fordonsbatterier hålls normalt vid 14,4 med regulatorn - när min regulator klappa ihop så klarade den att hålla c:a 13,2 volt - det räckte att hålla laddningen på konstant nivå men inte att ersätta förluster från starter.
Med frisk regulator ligger oftast spänningen över batteriet beroende på märke mellan 14,2 och 14,8 med motorn igång
Vintertid - den högre siffran vid stark kyla om regulatorn kompenserar.
Med frisk regulator ligger oftast spänningen över batteriet beroende på märke mellan 14,2 och 14,8 med motorn igång
Vintertid - den högre siffran vid stark kyla om regulatorn kompenserar.
- FormerMazda
- Inlägg: 6454
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Har hittat den regulatorn på elfa, UC3906. Den ska vara gjord för blysyrabatterier av vad jag kan förstå.
Så om jag nu vill använda den då. Vad ska jag ha för transistor till den då?
I ett exempel i databladet så används en TIP28, den ska enligst spec. klara 3A. Antar då att laddströmmen blir just 3A? Så kan jag bara rakt av byta den mot en annan TIP? Tillexempel TIP42 som vad jag kan se har samma spec som 32:an, ja, förutom att den klarar 6A förståss.. Eller varför inte en BD912 som ska orka med 15A?
Det var första problemet med den. Det andra är matningsspänningen. 24v har jag ju att tillgå, men jag kan ju inte mata transistorn med det, för då blir väl laddningsspänningen fel. Hur ska jag få ner 24v till 12v och kunna nyttja en ... 15A ? En drös 7812? Njaa..
Och problem tre, men det tar vi sen känns det som. De två första måste lösas först. Men hur som helst. Det är ju en näve motstånd som spänningsdelar för att kretsen ska kunna mäta spänningen i det batteri som laddas. Dom behöver jag nog hjälp att räkna på..
Så om jag nu vill använda den då. Vad ska jag ha för transistor till den då?
I ett exempel i databladet så används en TIP28, den ska enligst spec. klara 3A. Antar då att laddströmmen blir just 3A? Så kan jag bara rakt av byta den mot en annan TIP? Tillexempel TIP42 som vad jag kan se har samma spec som 32:an, ja, förutom att den klarar 6A förståss.. Eller varför inte en BD912 som ska orka med 15A?
Det var första problemet med den. Det andra är matningsspänningen. 24v har jag ju att tillgå, men jag kan ju inte mata transistorn med det, för då blir väl laddningsspänningen fel. Hur ska jag få ner 24v till 12v och kunna nyttja en ... 15A ? En drös 7812? Njaa..
Och problem tre, men det tar vi sen känns det som. De två första måste lösas först. Men hur som helst. Det är ju en näve motstånd som spänningsdelar för att kretsen ska kunna mäta spänningen i det batteri som laddas. Dom behöver jag nog hjälp att räkna på..
om du vill göra på dettaa sättet så skulle jag ändå rekomendera att den klarar att ladda så mycket du kan ge från generatorn och eller vad du klarar att kyla bort
för gör du kretsen så den klarar 30A så får du ju dom tillgodo när du vinschar
samma sak här , lagom med effekttransistorer, en spännings ref en op, och sedan gärna en kraftig diod,
med rätt prylar så kan du plocka en hel del ström från 24volten till vinschen
100A*12V är inte mer än 1,2KW att kyla bort, inget större problem
inte energieffektivt men det är ju inget bekymmer dom få minutrarna man vinschar, fast klart, en annan har ju mekaniskt vinsch på valpen
för gör du kretsen så den klarar 30A så får du ju dom tillgodo när du vinschar
samma sak här , lagom med effekttransistorer, en spännings ref en op, och sedan gärna en kraftig diod,
med rätt prylar så kan du plocka en hel del ström från 24volten till vinschen
100A*12V är inte mer än 1,2KW att kyla bort, inget större problem
inte energieffektivt men det är ju inget bekymmer dom få minutrarna man vinschar, fast klart, en annan har ju mekaniskt vinsch på valpen

- FormerMazda
- Inlägg: 6454
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Du ska ju ha lite högre spänning än 12V så du bör nog använda en LM317-ADJ eller nåt om du ska köra med en 3055:a som effekttransistor. Du behöver en rätt rejäl kylfläns om du ska klara 48W förlust. Kylflänsen bör väl ligga på ca 1grad/W.
Ett smidigare sätt är att bygga en switchad regulator med strömbegränsning. Tex L296.
Ett smidigare sätt är att bygga en switchad regulator med strömbegränsning. Tex L296.
- FormerMazda
- Inlägg: 6454
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
- FormerMazda
- Inlägg: 6454
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
rehnmaak: typ, förlåt.
Men dåså, underbart! Det enkla svaret hade sparat mig en del tid, precis sånna svar behöver jag på den nivå jag är nu. Då är det ju "bara" att hitta en lämplig transistor till UC3906. Sen ska det räknas lite på alla ingående motstånden. Men det borde jag, om jag bara kommer ihåg allt, kunna räkna ut själv. Känns dock som att jag förmodligen återkommer om ingen annan hinner före. (hoppas)
Tack så länge!

Men dåså, underbart! Det enkla svaret hade sparat mig en del tid, precis sånna svar behöver jag på den nivå jag är nu. Då är det ju "bara" att hitta en lämplig transistor till UC3906. Sen ska det räknas lite på alla ingående motstånden. Men det borde jag, om jag bara kommer ihåg allt, kunna räkna ut själv. Känns dock som att jag förmodligen återkommer om ingen annan hinner före. (hoppas)
Tack så länge!
- FormerMazda
- Inlägg: 6454
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)